Ami azt illeti, a Touran kissé fantáziátlan, kocka formája legfeljebb a konzervatív famíliákat sarkallhatja vásárlásra. De mi legyen azokkal a fiatalos, trendi családosokkal, akik ugyancsak Volkswagen egyterűt szeretnénk? Nos, ezentúl nekik is kínál divatos buszlimuzint a wolfsburgi márka. Vessenek csak egy pillantást a Golf Plusra! Az újdonság pontosan

95 milliméterrel magasabb az alapjait nyújtó Golfnál (a hosszúság 2 mm-es növekedése elhanyagolható), használati értéke messze nagyobb annál és sokkalta lendületesebb vonalvezetésű, mint a másik két VW egyterű (Touran, Sharan). Jóllehet, a karosszériaelemek javarészt teljesen újak, az ötös Golftól elsősorban mégis a szögletesebb fényszórók és a LED-es hátsó lámpák különböztetik meg a Plust.

Ötletbörze

A megemelt tetővonalnak köszönhetően nagyobbak az ajtónyílások, de az elöl 75, hátul 85 milliméterrel magasabb üléspozíció ugyancsak a kényelmes ki- és beszállás záloga. Szinte bármilyen testalkatú személy könnyedén kialakíthatja az ideális vezetési helyzetet, hiszen az ülés magassága egyszerűen szabályozható, a kormány pedig függőlegesen és tengelyirányban egyaránt állítható. A Sportline specifikációhoz járó, kagylósított ülőalkalmatosságok kanyarban megfelelő oldaltartást biztosítanak, és gerinctámasz is tartozik hozzájuk. Egyébiránt a feszes tömésű ülésekből jó rálátás nyílik a forgalomra, a zavartalan körkörös „panorámakép” parkoláskor megkönnyíti a dolgunkat, csak a vaskos A oszlop takar ki valamennyit a látómezőből, hiába a fordított Y alakja. Természetesen a helyénvaló anyagválasztás és a példás minőségérzet megegyezik a bázismodellben tapasztaltakkal, a műszerfal kialakítása azonban eltérő, egyterűs jegyeket visel magán.

Ilyenek a függőlegesen elhelyezett, dupla kör alakú szellőzőrostélyok, melyek vizuálisan nyújtják a teret, vagy a robusztusságot sugalló hangsúlyos középkonzol. Nehéz lenne megfeledkezni a praktikus tárolórekeszekről, hiszen bármerre is nézünk a Plusban, biztosan belebotlunk egybe – felszereltségtől függően (némelyik opciós tétel) akár negyvenhármat számolhatunk. Például különféle méretű rekeszekbe, a tetőkonzol (nap)szemüvegtartójába, az ülések alól kihúzható tálcákba, az első székek hátuljáról felhajtható asztalkákra és vaskos ajtózsebekbe pakolászhatunk. Ezen kívül a kesztyűtartó és a középső könyöklő alatti dobozka hűthető, a kézifékkar mellett pedig rolóval elfedhető pohártartót alakítottak ki (bár a kettőből az egyiket elfoglalja a számkódos riasztóberendezés panelje). A középalagút végére levegőbefúvó került, így a hátsó sor is kellemesen klimatizált, de a 12 Voltos csatlakozóaljzatról sem feledkeztek meg az alapos német mérnökök, s az üdítőnket itt is biztonságban tudhatjuk.

A nagy alakítás

Az ötletes részletmegoldásokon túl variálhatóságban ugyancsak pluszt nyújt a Golf Plus. A 60/40 arányban osztott ülőlap 16 centiméter hosszú sínen csúsztatható előre-hátra, míg a háttámlákat több ponton lehet rögzíteni, vagy egyenként ledönthetők. Ha így teszünk a középsővel, pohártartós könyöklőt kapunk. Amikor teljesen előre húzzuk az ülést, a lábtérbe benyúló középalagút miatt oda amúgy sem lehet ülni. Ilyenkor a két szélső ülésen is legfeljebb gyerekek, vagy kisebb termetű felnőttek utazhatnak kényelmesen, a másik véglet esetén azonban nagyvonalú a helykínálat, hórihorgas személyek is elférnek egymás mögött. Hátrányként említhető, hogy a második üléssort nem lehet kiszerelni és a poggyásztérbe rejthető szükségülések sem rendelhetők az autóhoz, de ennyi helyzeti előnyt illik meghagyni a Tourannak…

Értelemszerűen az üléspad átrendezésével bővíthető a poggyásztér: a befogadóképesség alaphelyzetben 395 literes, (ez máris negyvenöttel több a Golfénál), majd első lépcsőben 505, végül 1450 literig növelhetjük a raktér méretét, miközben a padló mindvégig sík marad. Mivel az ötödik ajtó 2,08 méter magasra emelkedik, a küszöb alacsonyan (62,4 cm) húzódik, a nyílás pedig tágas, méretesebb, súlyosabb tárgyakat sem nehézkes bepakolni a kocsiba. A padló alatt csempészüreget találunk, ám egy szinttel lejjebb csupán mankókerék lapul.

Erőtakarékosság

A jelenlegi motorpalettáról kétségtelenül a kétliteres turbódízel a legelőnyösebb választás – az már más kérdés, hogy a legdrágább is. Meggyőző rugalmasságának köszönhetően városi forgalomban és országúton egyaránt stresszmentesen autózható a gázolajos Plus, autópályán pedig hosszú távon sem fárasztó a 150 km/óra körüli utazósebesség. Alacsony fordulaton csupán leheletfinom turbólyukat érezni, már innentől megfelelően húz a motor. Így aztán a rövidre áttételezett, katonásan kapcsolható hatfokozatú sebességváltót ritkábban szükséges használni, és bátran előzhetünk, hiszen a háttérben még komoly erőtartalék lapul. Ugyanis a TDI olyan 1800/perctől indul meg amúgy istenigazából, s teljesítmény-leadása kis híján a piros mezőig egyenletes. A járáskultúrán azonban még van mit csiszolni, hidegindításkor és erőteljes gyorsításnál például meglehetősen kopogós,

markánsan dízeles a motorhang, továbbá enyhe vibrációt érezni a kuplungpedálon. Elégedettek voltunk viszont a fogyasztással, javarészt kíméletes vezetési stílus mellett 6,6 literes átlagot mértünk. A felfüggesztés néhány ponton eltér a Golfhoz képest. Például a Plusnak nagyobb rugóutat hagytak, ellenben a lengéscsillapítókat keményebbre cserélték, a stabilizátorrúd átmérőjét pedig megnövelték. A Sportline kivitelhez ráadásul feszes hangolású sportfutómű tartozik, ami a hazai útviszonyokhoz nem a legideálisabb. Habár kanyargós utakon magabiztosan mozog a kocsi, az aszfalt hibáiból csak a kisebbeket képes kiszűrni, míg a többivel hadilábon áll. A kormányzás közvetlen és a visszajelzés hiányától eltekintve pontos, de a magasabb súlypont, illetve üléspozíció miatt amúgy is óvatosabban fordulunk. További hátránya a magas építésmódnak, hogy oldalszélre valamivel érzékenyebb a VW. A fékek adagolhatóságát szokni kell, hiszen a középső pedál finom érintésére is határozottan lassítani kezd az autó. A blokkolás- és a kipörgésgátló alaptétel, a menetstabilizáló rendszerért azonban 157 ezer forintos felárat kell fizetni.

Jól rajtolt

A Golf Plus iránt máris élénk érdeklődés mutatkozik. Mióta az újdonságot április elején bevezették a hazai piacon, közel 320 megrendelés érkezett az autóra, ami az 1300 darabos éves terv mintegy 25 százaléka. A Porsche Hungária szerint a Plus nyilvánvalóan hatással lesz a Golf eladásaira, már csak azért is, mert a nagyobb használati értékért – felszereltségtől függően – legfeljebb 350 ezer forint felárat kérnek a Volkswagennél. Számomra meglepő volt, hogy a Touran értékesítés visszaesésétől viszont nem tartanak, holott koncepciójában ahhoz áll közelebb. A kétezres dízelmotor és a Trendline alapkivitel kombinációjával a VW Golf Plust 5 889 000 forintért vásárolhatjuk meg, míg a tesztelt Sportline változat 449 ezer forinttal drágább. Nem kevésbé rossz választás a 35 lóerővel gyengébb 1.9 TDI változat sem, ez már 5 371 000 forinttól elérhető.