Könnyen zavarba jön az ember, ha meg akarja határozni, pontosan milyen célra is szánta a Volkswagen ezt az autót. Ha csak az internetről is letölthető brosúrát olvassuk el, akkor persze tiszta a kép: a Caddy Maxi Life rövidebb üzleti transzferekre készült, vagyis olyan helyzetekre, amikor például öt-hat utast be kell fuvarozni a reptérről a belvárosi szállodába. Csakhogy az autó magyarországi reklámkampánya inkább azt sugallja, hogy ez a sokgyerekes családok ideális járműve, márpedig ez a kategória kicsit más elvárásokat támaszt: hogy mást ne mondjunk, a laprugó-merev tengely párosítás nem igazán divat már a családi autók világában.

Transzferhez tökéletes megoldás

Ha a nyilvánvalóan európai használatra szánt brosúrát alapul véve transzferjárműként szemléljük a Caddyt, akkor úgy érezhetjük, hogy a VW pontosan eltalálta, milyen igényeket kell kielégítenie. Mert mi kell ehhez a feladathoz? Az egyik legfontosabb dolog hét kényelmes ülés olyan fej-, láb- és válltérrel, ami minden utasnak egyforma komfortot biztosít. A másik fontos dolog pedig a tekintélyes poggyásztér, mert a külföldről érkező vendégek nyilván nem egy nejlonszatyorral utaznak, s a bőröndjüket a transzfer idején sem szeretnék az ölükben tartani.

A Caddy Maxi Life tökéletes választ ad minderre: a sofőrön kívül hat ember számára nyújt kifejezetten tágas és kényelmes teret, ülései igényesek, és a harmadik üléssor is teljes értékű. Hátra két nagy tolóajtón keresztül lehet beszállni, a hátsó sor pedig könnyen és gyorsan megközelíthető a középső sor egyik ülésének előrebuktatásával – két egyszerű mozdulat és kész. A csomagtér még hét üléssel is gigantikus: az 530 literes, sík falakkal határolt térbe könnyen és sokat pakolhatunk. Aki ebben az autóban nem érzi komfortosan magát 20-30 kilométeren át, az tényleg rendeljen inkább óriáslimuzint a reptérre.

 

Családi vetélkedő: komfortkeresőben

Eddig tehát kedvező a kép, de ha családi használatra választjuk a kocsit, meglehetősen sok kompromisszumot kell majd kötni a nyaralás alkalmával. Meg kell barátkozni például az utastérbe nagy tempónál erőteljesen betolakodó futómű- és szélzajjal, mert hiába a mutatós kárpitozás, ez bizony egy haszonjármű, aminek kialakításánál nem a zajkomfort volt a legfontosabb szempont. S ha már szóba kerültek a kárpitok, meg kell jegyezni, hogy bár esztétikusak, minden burkolat olcsó műanyagból készült, a tetőt borító textilhatású plasztik pedig kifejezetten méltatlan ebben az árkategóriában.

Az autó átszellőztetése nehézkes, csak a két első ablak húzható le, a tolóajtókon picurka, elcsúsztatható ablakot találunk. A légkondi ugyan hatékony, és a középső üléssorhoz is jut befúvó a középkonzol hátuljában, de a harmadik üléssorban ülők már mostohább körülmények közt utaznak, ráadásul a szellőzőrendszer meglehetősen zajos. A hatodik-hetedik utas életét az sem teszi könnyebbé, hogy ők a laprugók felett ülnek, ami néhány száz kilométeren át már fárasztó lenhet – mindezek mellett kanyargós úton nem a legbiztonságosabb ez a futómű-konstrukció.

A kissebb dízel 842 ezerrel olcsóbb

Aki a kormány mögött ül, mindenképpen jól jár – akár hivatásos sofőr, akár családapa. A Caddy magas üléspozíciója, jól variálható vezetőülése, négy irányban állítható, bőrborítású kormánya és precíz, könnyen kapcsolható váltója hosszú és rövid távon egyaránt jó munkakörnyezetet biztosít, a 2,0 literes, 140 lóerős TDI pedig nemcsak erőteljes, de takarékos is. Tesztünk során bőven 7,0 liter alatt maradt az 1,8 tonnás autó fogyasztása, és a motorban mindig volt szufla az előzéshez. Valószínű azonban, hogy a gyengébb 1.9 TDI (105 LE/5 999 000 Ft) vagy az 1,6-os benzines (102 LE/5 395 600 Ft) jóval komótosabban mozgatta volna a kocsit.

A VW mindent megtett azért, hogy haszonjárművéből személyautót varázsoljon. Első pillantásra úgy tűnhet, sikerült is, hiszen az ülésfűtés, a motoros ablak- és tükörmozgatás, az automata klíma, a multifunkciós kormány és a bőséges felszereltség további tételei igazán meggyőzően hatnak. Néhány száz kilométer után viszont egyértelművé válik, miből is alakították ki ezt az autót, s ennek fényében kissé eltúlzottnak tűnik a 6,84 millió forintos vételár.