Fura, hogy ha megnyitom a Volkswagen magyarországi internetes honlapját, a személyautók választékában nem szerepel a Caddy. Titkolják, rejtegetik, mint prűd család a megesett lányt. Csak a haszonjárműves oldalon bukkanunk rá, holott ez a márka egyik legpraktikusabb személyszállítója (hasonló a helyzet például a Ford Tourneo Connecttel is.) Ezzel a vezérképviselet mintegy elfogadja, sőt erősíti a nézetet, hogy a Caddynek nem valami nagy a presztízse: inkább a fiatal vagabundok és a kicsit izzadságszagú melósok kocsija, mintsem a finom „életstílusembereké”. A tesztjármű ára viszont prémiumszintű: közel kilencmillió forint. Hát akkor ennek megfelelően sokat várok tőle.
Csúcsponton a hely és a minőség
A Caddy ad is bőven! Először a karosszéria előnyeit: magas (ami egyébként tetőcsomagtartó megpakolásakor nem előny) és tágas, óriási benne a térérzet, pompás a mozgásszabadság. Elöl-hátul szinte szédületes a férőhely, cilinderben ülhetnénk, a második sorban is elfér a langaléták térde (nyugodtan megreszkírozhattak volna térképzsebet az első támlára…). Két tolóajtó – remek. A szélvédő felett teljes szélességű padlástér, az ajtózsebek öblösek, az első ülések alatt fiók lapul. Pompás! Kár viszont, hogy az egyterű járműben nincs egy zárható kesztyűtartó. Na és a csomagtér: oda tán beférne egy Beetle (na jó, szétszedve)! Hihetetlenül jól kihasználható, sík padlójú, köbös alakú, védőhálóval ellátott, mintaszerű. S a VW-minőség: az ajtók csukódási hangja, a kapcsolók precíz kattanása, az illesztések pontossága, a rések keskenysége etalonnak számít. Szépek a felületek, guszta a minőség.
A jármű nagy poénja mégis az összkerékhajtás, amolyan kategóriaunikum! Teljesen automatikus, Haldex-kuplungos, kapcsolgatni nincs mit, a vezetőhelyről észre se venni a létét, csak abból, ahogy síkos emelkedőn felmegy a kocsi. Benézek alája: egyszerű merev tengely van hátul, laprugókkal. Nem baj, mert feszesen, de jól rugózik, korrektül fogja az utat – inkább azt kérdem, minek más VW típusokba drága több lengőkaros megoldás, ha ezzel is ennyire jól lehet kanyarogni. Na és kicsit egyszerű a PD TDI dízelmotor is: mind morgós hangja, mind 8,0 literes fogyasztása túlhaladottnak számít. Nem sokat segít az ügyön a hatfokozatú váltó sem. Öröm az ürömben, hogy fickósan, jól megy a Caddy, könnyű vele nagy átlagsebességet tartani.
Felszereltség: mi van, mi nincs?
Sok minden volt a tesztkocsiban – egy teljes oldalnyi az extrák felsorolása, a multifunkciós (rádióvezérlő) bőrkormánytól a rásegítő fűtésig. Ezek dobták meg bő 20 százalékkal az alapárat… Csakugyan, első ránézésre úgy vélhetjük, hogy van itt minden, ami szükséges, sőt sokkal több is annál. Ám egy tesztelőnek az a feladata, hogy másodszor is ránézzen, s ekkor már szembeötlik néhány hiányosság. Ezeknél időzöm többet, mert a laikus vevőnek biztosan nem mutatja meg a lelkesen áradozó eladó.
A legfőbb hiátus: nincs pótkerék. Nem helytakarékosságból, mert a csomagtér padlója alatt ott tátong a nagy üres térség. Csak kispórolták. Helyette javító nyálka és mini kompresszor van – bután a szélvédő feletti polcon elhelyezve, holott kihasználatlan a poggyásztér bal oldalburkolata mögötti hely. Kérem, ez egy 4×4-es kocsi. Nem terepjáró, de benne van a pakliban, hogy rossz, köves földúton is mennek vele. Ott egy defekt… Gyönyörű a rádió és a tolatássegítő nagy képernyője – de miért sematikus ábrát mutat, miért tolatóradaros, tolatókamera helyett? Mennyibe kerülne a gyárnak, amikor fillérekért dobnak utánunk egy webkamerát? És tessék mondani, egy navigátor nem fért volna bele a majdnem kilencmillióba? Már 50 ezerért kapni, de nagy tételben a gyárnak, ugyebár, jóval olcsóbb lenne? Nyomorultul mutat a szélvédőre tapasztott PNA-készülék és a műszerfal alá tekergőző kábel.
Dicséretet érdemel ezzel szemben, hogy dugaszolóaljzatból mindjárt három van: került a hátsó utasok elé és a csomagtérbe is. Nagyon tetszett továbbá, hogy gyújtásra kötötték a világítást: ugye, mennyivel olcsóbb és okosabb megoldás ez, mindenféle „high-tech” automatikus világításkapcsolónál és külön lámpás nappali menetfénynél? Ha mindenütt ez a józan szemlélet uralkodna, még jobban illeszkedhetne a mai realitásokhoz a VW Caddy 4Motion.