Bármennyire is vonzó a Subaru márkanévhez kötődő legendás megbízhatóság és strapabíró felépítés, Európában a kompakt szabadidő-autók vásárlói mégis méltatlanul mellőzik a Forestert. A japánok elsősorban a motorválasztékot tették felelőssé a kialakult helyzetért, mivel a kínálatot csupán két benzines egység alkotta: a 2.5XT turbós verzió ugyan remek szórakozást nyújt, de a fenntartási költségeit kevesen engedhetik meg maguknak, az atmoszferikus boxerrel felszerelt Forester pedig nem éppen a rugalmasságáról híres.
Nemrég azonban a Subaru bemutatta saját fejlesztésű dízelmotorját, amit most úgy hordoz körbe a modellpalettán, mint a csatába hívó véres kardot – a Legacy után a Forester, majd az Impreza is megkapta. A nagy lelkesedésre és harci kedvre pedig jó oka van a márkának, a boxer-dízel ugyanis remek darab, így könnyen eredményesebb szerepléshez segítheti a Forestert.
A turbós benzinesnél is nyomatékosabb
A 147 lóerős teljesítmény ugyan szerényebb, mint a Legacyban (150 LE), ugyanakkor a maximális forgatónyomaték (350 Nm) 1800 és 2400/perc között folyamatosan kiaknázható. Eleinte kissé kelletlenül kapja a vállára az 1,6 tonnás tömeget, de amint a turbó tölteni kezd, becsülettel meglódítja a Forestert. Élénken reagál a gázadásra és fürgén pörög fel, ráadásul magas fordulaton sem veszít a lelkesedéséből. A kocsi fürgébbnek érződik, mint azt a 10,4 másodperces gyorsulási adat alapján gondolnánk, előzési rugalmassága pedig szintúgy megnyerő. Persze ebben az is közrejátszik, hogy a Legacy ötgangosa helyett a Foresternél végre hatfokozatú sebességváltót társítottak a boxer-dízelhez. Nos, a jó hír az, hogy az áttételezés passzol a motor karakteréhez, így optimálisabban beosztható az ereje. A rossz pedig az, hogy a váltókar meglehetősen hosszú utakon jár, és a Subarutól szokatlanul akadósan kapcsolható. Utánaolvastam az angol szaksajtóban, de ők is hasonlóképpen látták a dolgot – a gyártó már jelezte feléjük, hogy tud a problémáról és dolgozik a javításon. Hiába azonban a hatfokozatú sebességváltó és a kellően hosszúra nyújtott utolsó áttétel, nagy homlokfelülete és állandó négykerékhajtása miatt nem valami takarékos a gázolajos Forester, nálunk átlagosan 8,1 liternyi gázolajat gurított le a torkán.
Nem lehet viszont panasz a futáskultúrára! Mivel a boxermotorban a két-két dugattyú egymással szemben fekszik és a „párjával” ellentétes mozgást végez, a vibrációik kioltják egymást, így a járása roppant kiegyensúlyozott és sima. Ezenkívül akkor sem mérgelődött hangos dörmögéssel, amikor a legkeményebb téli mínuszokban, kora reggel ébresztőt fújtam neki, többnyire csendben végezte a dolgát. Csakhogy, amíg erőteljes gázadásra a Legacynál a boxermotor jellegzetes bugyborékolása, addig a Foresternél inkább az enyhe dízeles kelepelés erősödik fel, de a négyhengeres hangja soha nem válik tolakodóvá.
Személyautósan vezethető hobbiterepjáró
Bár az emelt hasmagasságú, mackós kombiból időközben tekintélyes szabadidő-autóvá cseperedett a Forester, a személyautós alapok még most is érezhetők rajta. A derekas, 215 milliméteres szabadmagasság ellenére a kategóriatársakénál jócskán alacsonyabb a vezetési pozíció: az ülésekbe nem felmászik, hanem kényelmesen becsusszan az ember. Picit ugyan hiányzik a SUV-któl megszokott „magasan ülök, jól rálátok a forgalomra” érzés, cserében viszont könnyedén manőverezhető, természetesebben vezethető. Kormányzása viszonylag közvetlen, a kocsi fordulékony és stabilan fordul. A lágy rugózás miatt kanyarban azért megdől a magasépítésű karosszéria, de az alacsony súlypontnak köszönhetően nem billeg ijesztő módon. A személyautós gének pedig nem befolyásolják hátrányosan a terepjáró képességet. Sőt, fejlett összkerékhajtásával (50:50 arányú elosztás) a legtöbb vetélytársánál messzebbre jut a Forester – szorult helyzetben a rendszer mindig a legjobban tapadó kerékre küldi a forgatónyomatékot.
Dízelmotorral 7 650 000 forinttól vihető haza a Subaru Forester, ami nagyjából megfelel a vetélytársak árszínvonalának. Jó hír, hogy azonos felszereltség esetén a benzines változathoz képest mindössze 200 ezer forint a különbség. Igaz, utóbbi kapható az Active szintnél eggyel szerényebb Trend specifikációval is: az automata klíma, az ülésfűtés és az ablaktörlőlapát-jégtelenítés nélkülözésével további 800 ezer forintot lehet spórolni.