Immár tíz éve forgalmazzák a Forestert. Ez idő alatt több modellfrissítésen is átesett, de a formai eltéréseket és a megújuló motorpalettát leszámítva gyakorlatilag a mai napig az 1997-es Subarut árulják. Igen jó autót alkottak annak idején a japán mérnökök, hiszen ma is állja a versenyt a Forester, bár a konkurens modellek bizonyos területeken már jóval többet kínálnak. A hobbiterepjárók osztálya rendkívül zsúfolt, a gyártók szinte napról napra rukkolnak elő egy-egy kombiból vagy egyterűből lett 4×4-essel, elég csak a Seat Altea Freetrackre és a Skoda Octavia Scoutra gondolni.
Ugyanaz pepitában
A tengelytávolság, a szélesség, illetve a magasság megegyezik a típuselőd adataival, csupán a hosszúsága változott, mivel a lökhárítókat vaskosabb darabokra cserélték. Új formájúak, modernebbek az első és a hátsó lámpaburák, a ködfényszórók maradtak kör alakúak, de immár nem akkorák, mint egy kistányér. A hűtőmaszknak nemcsak a széle, hanem a sűrű rácsozása is krómszínekben díszeleg, az első lökhárítóba integrálták a fényszórómosó berendezést, az oldalindexek pedig a külső visszapillantó tükrök házába kerültek. A logikusan berendezett belsőhöz nemigen nyúltak, a külső megítélése viszont rendkívül szubjektív – amolyan „bakancs” formája van, az meg inkább kényelmes, mint dekoratív. A kényelem pedig nem tréfadolog, a Forester ülései nemcsak fotelszerűen ölelik körbe a testünket, hanem hosszú távon is kellően komfortosak. A téli WP-csomag részeként többek között ülésfűtést és első ablaktörlő-jégtelenítőt is kapunk – utóbbi a szélvédő alsó peremén lévő fűtőszálak révén megkímél minket a lefagyott gumilapok kiszabadításától.
Múlt, kor
A technikai evolúció bizony a Forestert is maga mögött hagyta már, a hátsó dobfékek egyszerűen elavultak, s a függönylégzsákok hiánya sem éppen elhanyagolható. Az utastér méretei átlagosak, négy felnőtt még éppen el tud helyezkedni kényelmesen. Ami ennél bosszantóbb, az a csomagtér mérete. A 387 literes érték kategóriaátlag alatti, de legalább bőven akadnak rögzítőgyűrűk, kampók, amelyek segítségével fixálhatjuk poggyászainkat. A támlák osztva dönthetők, a második sor üléseinek lefektetése után a mennyezetig mérve 1629 literes sík teret kapunk – az elektromosan mozgatható tetőablak esetén 38 literrel kisebb ez az érték. A tetősínek terhelhetősége 80 kg.
Ha Forester, akkor biztosan a 2,5-ös Turbóról van szó, gondolnánk elsőre, de nem. A 2,0 literes alapmotort sem kell lebecsülni, a 158 lóerő és a jól áttételezett, precíz sebességváltó korrekten mozgatja az autót. Az ötfokozatú manuális váltó mintaszerűen pontos, a kapcsolási utak rendkívül rövidek. A nagy ellenállást kifejtő kuplungpedállal azonban meg kell barátkozni! Nagyjából akkora erőt kell kifejtenünk, mintha az edzőteremben 30-35 kilóval gyúrnánk vádlira. Aki sokat jár városban, vagy csak unja a kemény kuplungot, az választhat automatikus váltót, ennek felára 300 000 forint. A 9,7 másodperces gyorsulás elfogadható, de nem ez a Forester fő erénye, hanem az a kanyarsebesség, amire képes! A szimmetrikus összkerékhajtás és a mélyen fekvő tömegközéppont egyvelege a legsportosabban vezethető SUV-k dobogójára helyezi a Forestert. Egészen elképesztő tempóig semlegesen fordul, a sportos karaktert csak a kissé túlzott szervorásegítés és a fáradékony fékek törik meg.
A kézifékkar mögött helyezték el a terepfokozat kapcsolókarját, melyre a gyári leírás szerint leginkább csak terepen való vontatáskor lehet szükségünk. Komolyabb terepjárást azonban nem ajánlott megejteni a Foresterrel! Nem azért, mert az elakadás veszélye fenyegetne minden egyes buckánál, hanem sokkal inkább az újrafényezésé… A metáldukkó szép dolog, de műanyag koptatóbetétek híján elsőként a sérülékeny fényezés találkozik a kiálló ágakkal, bokrokkal. Aszfaltozott, illetve kellően széles földúton élvezzük a 4×4-es hajtás előnyeit, a cserjés részeket pedig nagy ívben kerüljük el.
A Forester olyan, mintha dacolna az idővel, s a kortalanság örök ösvényét tapossa. Azzal a különbséggel, hogy amíg régen egy mesteri fegyverért aranytéglák tucatjait kérték, addig ma „mindössze” 6,5 millióra van szükségünk a japán kombi-terepjáró öszvér (crossover) birtoklásához.