Bevallom, egyszer a frászt hozta rám. Hajnali sötétben, némi havazás után mentem oda hozzá, és az elejére pillantva földbe gyökereztem: – Ebbe belementek! Pedig nem is, csak a megszokottnál sokkal erősebben tagolt a frontdesign. A következő pillanatban mintha gúnyosan mosolygott volna rám a nagy orr alatt szélesre húzódó száj: – Megijedtél, mi? Na gyere, menjünk egy jót! Mentünk. Jó volt. Nagyon jó!
Csupa élet
Formája csupa mozgalmasság, csupa vibrálás, csupa élet. Ahogy az emelkedően ívelő oldalvonal átfut a platóba – a sok kocka pick-up csak kisinasa lehetne. Fellépő, bozótrács, bukócső sehol, hála az égnek! Ezt a fazont vagy azonnal megszereti, értékeli valaki, vagy felejtse el. Igaz, van egy hátulütője, pontosabban elölütője: amikor kívülről becsapjuk a hátsó ajtót, ösztönösen az ablakkerethez igazodunk, de alatta egy jó arasszal, sarkosan kinyúlik a lemez. Ez aztán jól mellbe vág – uhh!
Azt viszont jól tették, hogy a pick-up részére 32 centivel megtoldották az Actyon tengelytávját. Így, ha nem is terpeszkedve, de el lehet férni hátul, és jól használható platóméret jött ki. Keménytetővel felszerelve teljes értékű terepes személyautó ez, a „tgk” besorolás apró nyűgjeivel és komoly árelőnyével nem akármilyen ajánlat!
Csendben, rendben
Az adatokat böngészve feltűnik, hogy a szokásos, 141 lóerős teljesítményt szokatlanul kicsi, 2,0 literes lökettérfogatból hozza a Mercedes-eredetű motor – akár egy kompakt személyautónál. Hamar kiderül azonban, hogy nagyon húzós, rugalmas a gép, országúton alig kell kivenni ötödikből a váltót, falvakon is így megyünk át, „emelt alapjáraton”. Nyugodtan tehettek volna bele hat fokozatot, jól bírná. Ám elégedettek lehetünk a valós helyzettel is, mert feltűnően halk az autó, klasszissal csendesebb a kategória átlagos képviselőinél, s ráadásként takarékosan is fogyaszt. Mentünk mindenféle úton, rendes tempóban, a 9,5 liter nagyon tisztességes érték.
A sebességváltó precízen, de kicsit lassan – az üresnél pillanatnyi kivárással – volt kapcsolható. Igaz, vadonatújként vettem át a kocsit, később, túl az első 1000 kilométeren, már nem volt olyan karcos, idővel talán teljesen “összekopik” a rendszer.
Tényleg sportos!
Megszokhattuk, hogy a pick-upokban sportteljesítmény elviselni a rázást. Az Actyon már az új nemzedék tagja, csavarrugókkal, ildomos viselkedéssel. Zökkenőkön ez is meg-megrázza magát egy kissé, utasait azonban messzemenően megkíméli, szinte személyautós a menetkényelem. No és a stabilitás is! Egyszerűen élvezet kanyarogni vele. Rákormányzáskor éreztem ugyan némi bizonytalanságot, de ez talán a (vizes úton pompás) Hancock gumik számlájára írható, alkalomadtán majd kipróbálom másfélével is. Ám ez nem igazán zavaró, könnyedén tarthatunk nagy átlagsebességet.
Terepen nem vagyunk nagy játékosok az aszfaltra való abroncsprofillal, de Somogy megye néhány földútját azért bejártuk, eső után is. Műszerfali forgógombbal választhatunk a hátsókerékhajtás, a 4×4 és a felező között. Összkerékhajtással nagyon ügyes az autó, kellően magas építésű is, és előnyére válik, hogy sajátos orrkiképzése jóvoltából eléggé közeli részét is látni az útnak. Apropó, látás: a fényszóró remek, óriási távolságba, egyenletesen terítve világít, a közeli tartományt pedig a ködlámpa deríti.
Tartalmas egyencsomag
A SsangYong Actyon Sports vevőjének nincs sok gondja az extralistával. A kocsiban minden benne van, ami fontos – ABS, klíma, kormányról kezelhető CD-rádió, fűthető hátsó ablak, platóbélés és egyebek –, már az alapkivitel sem fapados. Bőrülést, automatikus váltót, tolatóradart és elektromosan behajtható tükröt azért lehet rendelni hozzá. Mint annyi autóban, őrjítő a jelzőhang: mindig talál okot a dudálásra. Belső rakodóhelyből nincs valami sok, az ajtózsebek nyugodtan lehetnének öblösebbek, a felületek viszont simák, könnyen tisztántarthatók.
Összességében nagyon praktikus, mutatós, egyéni kocsi ez, amely műfajának legtöbb képviselőjénél sokkal alkalmasabb arra, amire tulajdonosainak túlnyomó többsége használni fogja: sokoldalú, semmilyen úttól meg nem ijedő, nagy utánfutó vontatására alkalmas személyautónak.