Sok család számára kínál megoldást a csemeték és a csomagok egyidejű fuvarozására az akár hétüléses variációban is rendelhető Renault Grand Scénic. Noha ebben a szegmensben dominál az ár és a gazdaságosság kérdése, a mi esetünkben ezúttal nem így volt. Szerkesztőségünknél ugyanis a legerősebb gázolajossal (160 LE) és a legmagasabb felszereltségi szinttel (Privilége) vizsgázott a Renault. A pazar kiegészítők közül néhány extrát nyugodtan elhagyhatunk, ilyen például a világos bőr-szövet kárpit – egy csokis lurkótenyér könnyedén összepiszkíthatja a közel félmilliós huzatot… A Carminat TomTom navigációs rendszer (145 000 Ft) viszont telitalálat, csakúgy, mint a második sor komfort fejtámlái (25 000 Ft)!
Variációk tárháza a Grand Scénic belterében
4,56 méteres hosszához és a 2,77 méteres tengelytávolságához képest a nagyobb Scénic óriási helyet kínál az utasoknak és a csomagoknak. Elöl a tágas fotelek, a széles könyöklő, a tarkót körülölelő komfort fejtámlák és a minőségi anyagokból összerakott pult szolgálják az itt helyet foglalók kényelmét. A sofőr szerencsés helyzetben van, ugyanis az A-oszlopokat hátrább helyezték, így kereszteződésekben, körforgalmakban könnyebb kitekinteni. A horizontális perifériában 8, míg a vertikális látómezőben 15%-os javulást sikerült elérniük a mérnököknek. A csúsztatható multifunkciós középkonzol nagy ötlet. A 9 literes rakhelyet magában foglaló rekesz előre-hátra tologatható, felül könyöklő, középen kis tálca az apróbb holmiknak, alul pedig óriási üreg lapul. Utóbbiban másfél literes palackok is könnyedén elhelyezhetők.
A műszerfal kialakítása elsőre kissé avantgárd, középen a sok apró kapcsolóval megáldott klíma és rádiópanel, legfelül pedig a színes kijelzős TFT-monitor trónol. Az „egérmozi” háttérszínei és a megjeleníteni kívánt információk is személyre szabhatók. Az 5,8 colos monitoron megjelenő navigációs utasítások jól leolvashatók, a TomTom térképadatbázisa pedig SD-kártyán kapott helyet. A kilenc kelet-közép-európai országot ismerő navi naprakészsége dicséretes, a frissítések pedig könnyen, az SD-kártyát kivéve és a számítógéphez csatlakoztatva megoldhatók. A Grand Scénic az első olyan egyterű, melyhez hangjelzéssel és grafikus ábrával kombinált tolatókamerát kínálnak. Ez bizony nagyon okos rendszer, mert néha a kamera önmagában nem elég, jól jön a „pittyegés” és a kis színes ikon is.
Hosszabb tárgyak szállításakor nagyra értékeljük, hogy a jobb első ülés ledönthető, ennek háttámláján kihajtható asztalkát és zsebeket is találni. A második sorban három egyforma méretű ülés kapott helyet, melyek a korábbi verzióhoz képest kétszer olyan hosszú sínen (170 mm) tologathatók előre-hátra, a háttámlák pedig két pozícióban is fixálhatók. Az előző Scénichez viszonyítva ebben a sorban rengeteget javult az utasok üléspozíciója. A korábbi típusban kissé karót nyelt pózban kellett kuporogni az aprócska üléseken, de ez már a múlté, vagy ha úgy tetszik, akkor a hátsó soré. Mert bizony 150 000 forint ellenében két, padlóból kihajtható „székecskét” kínálnak a Grand Scéncihez. Itt nagyjából 160 cm-es magasságig vállalható akár egy-egy hosszabb út is, de a termetesebbeknek már meggyűlik a bajuk a szűk fej- és lábtérrel. A harmadik üléssor mögött még relatíve használható méretű (208 l), kisautós raktér található. Ha viszont a két szükségülés a padlóban lapul, máris más a helyzet, ilyenkor 702 literes üreg várja a csomagokat. A második sor kiszerelésével pedig már-már furgonos, több mint két köbméteres űr keletkezik.
Nem vitás, hogy a Grand Scénic karakteréhez, „küldetéséhez” a legerősebb dízelmotor passzol legjobban. Bőséges ereje (160 LE), óriási nyomatéka (380 Nm) remek utazóautót farag a Renault-ból. Hidegen kissé karcos a 2.0 dCi, s padlógázos gyorsításkor is a kelleténél intenzívebb a dízeles dallam, de ahogy bemelegszik a motor, úgy simul ki a hangja. Az 1600 bar nyomású, közös nyomócsöves, piezoelektromos fúvókás dCi a teszt során 7,8 literes fogyasztást produkált. Utóbbi ugyan elmarad a gyáriak optimista, 6,6-os átlagától, de még mindig elfogadható érték egy ekkora autótól. A hatfokozatú, átlagosan megvezetett váltó passzol az egyterűhöz, csak gyors kapcsolásokkor tűnnek fel a kissé hosszú váltóutak. Új az elektromos szervokormány, mely a gyorsabb nyomatékérzékelőknek és a nagyobb teljesítményű szervomotornak köszönhetően rövidebb reakcióidőt eredményez. Városban kis erővel manőverezhetünk, míg kanyarokban vagy nagyobb sebességnél megnő a kormányzás erőszükséglete, ilyenkor pontosabb visszajelzést kapunk. A szervorásegítés 90%-a az új rendszernek köszönhetően már 0,2 másodperc alatt a sofőr rendelkezésére áll, ez pontosan feleannyi idő, mint az elődjénél volt.
Rokoni szálak: stabil futómű, harapós fékek
A Mégane-alapokon nyugvó futómű számos pontján módosítottak: növelték a rugók felxibilitását, új alsó lengőkar-bekötési pontokat alkalmaztak, újak az első lengéscsillapítók, s hátul kiegészítő határoló elemeket szereltek a lengécsillapítókhoz. Mindezek eredményeként meglepően stabilan fordul a Grand Scénic, még a végsebesség közelében is jól irányítható a kocsi, miközben a szükséges komfortról sem kell lemondani. A nagy dízelnél elöl 320, hátul pedig 290 mm átmérőjű féktárcsákra harapnak a pofák, a fékerő jól adagolható, a 100 km/óráról mért fékút pedig a gyári mérések szerint többszöri megállás után sem lépi túl a 39 métert. A kényelmet favorizálók a 2,0 literes gázolajoshoz kérhetnek hatfokozatú automatikus váltót is, melynek felára 300 ezer forint – ezzel már tényleg álomautó válik a Grand Scénicből…