Középiskolában volt egy amolyan szürke kisegérnek számító lány osztálytársunk, akit szinte észre sem vettek a srácok. A tízéves érettségi találkozón azonban, amikor viszontláttam, majdnem leesett az állam: az eltelt idő alatt valódi bombázóvá alakult a korábbi „láthatatlan ember”. Valahogy így van ezzel a nemrégiben ráncfelvarráson átesett Opel Vectra is. Ahhoz, hogy a potenciális vásárlók még inkább felfigyeljenek rá, tulajdonképpen elegendő volt átplasztikázni az arcát. A figyelemfelkeltésre pedig szüksége is lesz a márkának, mivel 1994 és 2004 között a középkategória részesedése 20,9 százalékról 13-ra csökkent Európában, több mint hárommillió helyett napjainkban már csak 2,5 millió darabot értékesítenek ebben a szegmensben. Persze, a Vectrának eddig nem volt oka panaszra, folyamatosan a kategória élmezőnyében tanyázott, a 2002-ben piacra lépett harmadik nemzedékből összesen 614 680 példányt adtak el világszerte.
Arcápolás
Kiváló rajtot vett a felfrissített változat is, csak az előértékesítés során mintegy 35 ezren rendelték meg. Nincs mit csodálkozni a nagy lelkesedésen, hiszen a tervezőknek sikerült jókora adag érzelmet csepegtetni a józan megjelenésű autóba. Az Astráéval rokonságot mutató orrkiképzés a lendületes rajzolatú köténnyel (az ék formájú lökhárító miatt 15 milliméterrel nőtt a hosszúság) és a méhsejtszerkezetes hűtőráccsal együtt sportosabbnak mutatja a Vectrát. Ráadásul Sport felszereltség esetén a határozott vágású fényszórókat még jobban kiemelik a fekete betétek és a krómcsőbe bújtatott izzók, de a 17 colos könnyűfém keréktárcsák és a süllyesztett sportfutómű ugyancsak a kocsi dinamizmusát hangsúlyozzák. Belül már korántsem ilyen látványos a változás. A műszerpult és az ajtók felső része bőrhatású, puhára párnázott műanyagból készül, mindegyik kivitelhez háromküllős
kormánykerék jár, a szellőzőrostélyok kör alakú szabályozói vékony krómdíszeket kaptak, továbbá alumínium-, fa- vagy karbonutánzatú berakások közül választhat a kliens. Ezenkívül a zajkomforton javítottak még az ablakok és a külső tükrök szigetelésével. A kényelmi és biztonsági tételek listája már az alapmodellben sem szerény, míg a tesztelt Sport kivitelben bőrkormányt és sebességváltógombot, egyedi számlapokat és határozottabban formázott üléseket takar a plusz felszereltség. Egyébként a Vectra maradt, amilyen volt: tágas és kényelmes családi autó, a középkonzolon kissé logikátlan kiosztású kezelőszervekkel. Aki ragaszkodik a limuzin építésmódhoz, annak is ajánlom helyette az ötajtós változatot. Megtévesztésig hasonlít a lépcsőshátúra, viszont a hatalmas rakodónyílás miatt lényegesen praktikusabb annál, s bővítés után (a tetőig pakolva) 310 literrel nagyobb a befogadóképessége – felára 130 ezer forint.
Lendületben van
A kétliteres, turbófeltöltésű motor 175 lóerőt teljesít a középkategóriás Opelben. Ennyi már elegendő a másfél tonnás autó lendületes mozgatásához. Amennyiben a hosszú utakon járó és pontatlanul megvezetett sebességváltóval sikerül villámgyorsan kapcsolni, akkor 9,1 másodperc alatt sprintelhetünk százra, a csúcssebesség pedig 230 km/óra. Igazság szerint a négyhengeres nem csinál különösebben nagy felhajtást, de szinte a teljes fordulatszám-tartományban jól húz, erőtartalékainak köszönhetően pedig mindig biztonságban érezhetjük magunkat. Azért az óriási szerencse, hogy az utastér zajszigetelése jól sikerült, mert így a motor nyers hangjából vajmi kevés szűrődik be. Országúton és autópályán, ésszerű tempó mellett a kocsi beéri 8,5 liternyi benzinnel száz kilométerenként, városban azonban gond nélkül legurít 11 litert a torkán. A tesztünk során mért 9,8 literes átlag kedvezőnek mondható. A továbbfejlesztett IDS futóműről esetünkben nincs értelme
messzemenő következtetéseket levonni. Az ültetés miatt a rugózás ugyanis már alaphelyzetben is feszes, a kisebb gödröket sem szereti a kocsi, tompa ütéssel, puffanással próbál átlépni rajtuk. Ezért az elektronikus lengéscsillapítást, a kormányzást és a gázpedált „sportosító” kapcsolónak csupán tükörsima aszfalton van értelme. Kanyarban a Vectra így is, úgy is jóindulatú alulkormányzottsággal fordul, tehát az orra lecsúszik az ívről, bár ez bizonyos mértékig a téli gumik számlájára írható. A kormányzás viszonylag pontos, csak több visszajelzést várnánk, a fékek viszont megfelelően lassítják az autót, s az adagolhatóságra sem lehet panasz.
Leheletnyi előny