Ajánlólevélnek sem utolsó, hogy a Ford Galaxy ereiben tulajdonképpen nem más, mint a 2007-es Év autójának „vére” csörgedezik. Ha úgy tetszik, az S-MAX nagytestvérével van dolgunk. Mindkét modell a nagy egyterűek kategóriáját színesíti, mégis eltérő a küldetésük. Míg egyik a sportosságra, addig másik a variálhatóságra és a praktikumra helyezi a hangsúlyt.
Mint a moziban
Terebélyesebb méreteinek köszönhetően a Galaxyban akkora a térkínálat, hogy nemcsak a középső, hanem még a leghátsó ülések is sínen csúsztathatók előre-hátra. Így aztán akár hat felnőtt „stoppost” is magunk mellé vehetünk, nagyjából 175 centiméteres magasságig annak sincs oka panaszra, aki a harmadik sorba kényszerül. Nem állítom, hogy szívesen utaznék itt egészen az Adriáig, rövidebb távon azonban remekül használható a két pótszék. Mivel pedig az üléspozíció egyre magasabb, mint a moziban, innen is jó a kilátás – hát még akkor, ha panoráma üvegtetővel is felszerelték az autót!
Fontosabb azonban, hogy a vezető látóterét ne zavarja semmi. Erről kettéhasított A-oszlop, nagy üvegfelületek és méretes visszapillantó tükrök gondoskodnak. Sűrű városi forgalomban méreteit meghazudtoló könnyedséggel, magabiztosan irányítható a Galaxy. Persze, a tolatóradar segítsége azért elkel, amikor egy szűkebb helyre próbálunk beparkolni.
A kormány magasságban és tengelyirányban egyaránt tág határok között állítható, a középkonzolra helyezett váltókar pedig éppen kézre áll. Egyedül a kézifék „repülőgépes” karja, illetve maga a felhúzás mozdulata nem igazán ergonomikus: nehézkessé teszi az emelkedőn történő elindulást, érdemesebb elektromos rögzítőfékkel kérni az autót. Az utasok összesen 31 pakolórekesszel gazdálkodhatnak (a feláras tetőkonzollal együtt), kényelem- és biztonságérzetüket pedig többek között háromzónás légkondicionáló, fűthető és szellőztethető első ülés, vagy radaros sebességtartó automatika emelheti. Egyébiránt már alapkivitelben kellően felszerelt a Galaxy, bár a menetstabilizáló rendszer azért még beleférhetett volna az indulóárba.
Távolsági busz(limuzin)
Azon kívül, hogy alacsony fordulaton lefulladásra hajlamos, más elmarasztalás nem érheti a 140 lóerős dízelmotort. Felettébb kulturáltan végzi a dolgát, hangját szinte alig hallani, zavaró rezgések nem jutnak az utastérbe. Leheletfinom turbólyukat követően, már 1500/perctől erőteljesen húz a négyhengeres, s ezt a kedvező tulajdonságát végig meg is tartja. Lendületesen gyorsít az 1,8 tonnás monstrum, rugalmassága nyugodt, gondtalan vezetést biztosít: bár a hatfokozatú sebességváltó karja katonásan jár, szükségtelen folyton utána nyúlni. Legtöbb esetben visszakapcsolás nélkül is magabiztosan előzhetünk, autópályán pedig kényelmesen tartható a 160-170 km/órás tempó. Tesztünk során átlagosan 8,0 litert fogyasztott a Galaxy, ami annyit tesz, hogy Budapestről akár a horvátországi Dubrovnikig (kb. 850 km) is eljuthatunk egy teli tankkal.
Minden szempontból igazi telitalálat a futómű hangolása! A gördülési komfort elsőrangú, a legtöbb úthibát magabiztosan nyeli el a kocsi. Ugyanakkor kanyargós útszakaszon sem jön zavarba. Sőt, akár élvezetesen is vezethető! Példás az útfogás, egy ilyen magasépítésű autótól a karosszériadőlés sem vészes, a kormányzás pedig pontos és a fékek is a helyzet magaslatán állnak.
Árban is nagy
Azonos felszereltség és motorváltozat esetén az S-MAX és a Galaxy között hozzávetőleg 800-850 ezer forint az eltérés. Tehát a plusz két szükségülésnek, illetve a nagyobb, praktikusabb és rugalmasabban variálható utastérnek becsülettel megkérik az árát. A vetélytársakkal összehasonlítva sem áll jobban a Galaxy, csupán a Peugeot 807 drágább nála. A Fordnál 7 350 000 forinttól indul a benzines alapmodell (2.0 – 145 LE), ennél majdnem 200 ezer forinttal kerül többe az 1.8 TDCi (100 LE) gázolajos. A tesztünkben szereplő 140 lóerős dízel csak a második, Trend szinttől (8,549 millió Ft) érhető el.