Egy prémiummárkától elvárható, hogy minden szempontból kiemelkedőt nyújtson, folyamatosan csúcsformában legyen. Nincs ez másként a kompakt sportkocsik népes mezőnyében sem! Hajszálra azonos, 265 lóerős teljesítménnyel az Audi S3 és a BMW 130i viszi a prímet ebben a kategóriában – a vadonatúj BMW 135i Coupé (306 LE) és a Mercedes-Benz C350 Sports Coupé (272 LE) mérkőzése igazából más ligában zajlik. Az ingolstadtiak azonban kijátszottak még egy ütőkártyát: nevezetesen a quattro összkerékhajtást!
Talajtornász
A „küldetés sikere” nagyban az elektronikusan vezérelt, Haldex-kuplungos szerkezeten múlik. Természetesen a futóműről sem feledkeztek meg a mérnökök: a rugózatlan tömeg csökkentése érdekében alumínium alkatrészeket használtak, majd a 18 colos felniken, illetve 225/40-es abroncsokon száguldó járgányt – feszesebb rugók és lengéscsillapítók bevetésével – 25 milliméterrel közelebb engedték az aszfalthoz. Ennek ellenére a gördülési komfort meglepően hétköznapi, túraautós karakterisztikájú, mindössze a nagyobb úthibáknál érezni a sportosabb hangolást. Rendkívül kulturált, mindennapos használatra is tökéletesen alkalmas autó az S3-as, de szerintem azért megérdemelte volna (ha nem is szériában, de legalább rendelhető opcióként) a TT mágneses lengéscsillapítását (Magnetic Ride). Szűk fordulókban így a kelleténél kicsit nagyobb a karosszéria dőlése, s kezdetben alulkormányzottan viselkedik a kocsi. Kezdetben! Ha a pilóta ugyanis a bátorságát összeszedve mélyebbre nyomja a gázpedált, a quattro-hajtás egy szempillantás alatt ráncba szedi a dolgokat. Ilyenkor a szükséges mértékben hátracsoportosítja a forgatónyomatékot (extrém esetben akár az egészet az egyik vagy a másik tengelyre küldheti), így az Audi feneke is bekapcsolódik a táncba, s szépen visszatereli az orr-részt a gondolatban kijelölt ívre. Elképesztő kanyarsebességekre képes az S3-as – legyen az aszfalt száraz vagy éppen vizes! Ezért fájó, hogy a kormányzás csak pontos, de éppenséggel nem az a hajszálpontos fajta: a szervorásegítés kissé eltúlzott, a visszajelzések semlegesek, s az áttételezés is lehetne közvetlenebb. Mindenféle kritikán felül áll viszont a fékrendszer. Az elöl 345, hátul 310 milliméter átmérőjű, szellőztetett tárcsákkal kíméletlenül lassul az autó, jól kitapintható a nyomáspont, így aztán érzéssel adagolhatjuk a fékerőt, s a fáradékonyság sem jellemző.
Csapásmérő egység
Szüksége is van a nagy teljesítményű fékrendszerre az S3-asnak! A jól ismert kétezres, közvetlen benzinbefecskendezésű turbómotort ugyanis kőkeményen telenyomták „szteroidokkal”. Nagyobb turbófeltöltőt (a töltőnyomás 0,9 helyett 1,2 bar) és töltőlevegő-hűtőt, valamint speciális injektorokat illesztettek a négyhengereshez, továbbá megerősítették a dugattyúkat, a hajtókarokat, a hengerfejet és a motorblokkot, hogy bírják a kiképzést. A teljesítmény 200-ról 265 lóerőre ugrott, a 350 Nm-es maximális forgatónyomaték (eredetileg 280 Nm) pedig 2500-tól egészen 5000-es fordulatig folyamatosan kiaknázható. Ráadásul a motorhoz hatfokozatú, rövid áttételezésű sebességváltót társítottak, melynek karja kis erőszükséglettel, katonásan jár a kulisszában.
Némi turbólyukat követően a motor könyörtelenül odacsap a lovak közé, s 5,7 másodperc alatt lövi százra a közel másfél tonnás sportkompaktot. Ez pedig annyit jelent, hogy legközelebbi riválisát is 0,4 szekundummal veri az Audi. Persze, ez még nem minden! Bődületes erőtartalékainak köszönhetően az előzések villanásnyi ideig tartanak csupán, autópályán a 160-180 km/óra kényelmes tempónak számít, s amikor a szükség úgy hozza, még innen is energikusan gyorsít tovább a kocsi. Érces motorhangja és a turbó halk szuszogása lelkesítő, de ahogyan egy kellemes utazóautótól elvárható, sohasem válik tolakodóvá.
Többletköltség
Az Audi S3-as kategóriájának egyik legerősebb, leggyorsabb és legkifinomultabb tagja. Versenypályán és közúton egyaránt remekül helytáll, valódi arany középutas sportkocsi. Természetesen képességeinek és a márka nívójának megfelelő a vételár is, alaphangon közel 11 millió forintot kérnek érte. Ráadásul, ha egy normál A3-asétól izgalmasabb hangulatot szeretnénk teremteni az utastérben, nem árt még megrendelni néhány extrát, például az alsó karimáján szögletesre csapott sportkormányt, vagy az RS4-ből származó bombasztikus kagylóüléseket…