A két kompakt negyedik generációját újra egyszerre dobta piacra a VW-konszern. A bevált platformstratégiát követve ezúttal is közös alapokra (MQB Evo) épülnek, hajtásláncaik alapvetően közösek, a két márka eltérő filozófiája azonban markánsan különböző karakterrel ruházta fel őket.
A leglátványosabb különbség természetesen az eltérő formatervből származik. Az A3-as masszívabb, a Leon kecsesebb autó benyomását kelti, ez elsősorban a részletmegoldásokból következő eltérésekből adódik, de nem pusztán optikai csalódás, mert az Audi rövidebb, szélesebb és laposabb is a nagyobb tengelytávja miatt feltűnően tágasabb Seatnál. A következetes evolúciója miatt előbbi könnyedén azonosítható Audiként, miközben utóbbi olyan gyakran változtatott saját egyéniségén, hogy az egyetlen közös pontja elődeivel a dinamikus vonalvezetés maradt. A sportosság mindkét autóban közös, az A3-as inkább az agresszív, a Leon inkább az elegáns stílust képviseli.
Ami a műszaki hátteret illeti, a motorok és váltók palettájáról többé-kevésbé szabadon lehet mazsolázni. A magyar importőr kínálata a Seat esetében gazdagabb az Audiénál, a Leonból létezik ugyanis egy 1,0 literes, 90 lóerős benzines belépőmodell, ezzel szemben az A3-as a szintén 1,0 literes, de 110 lóerős kivitellel indít (30 TFSI). Hatfokozatú kézi váltóval kombinálva ezzel a motorral 1 027 430 Ft-tal kerül többe az Audi, jelenleg további 1 000 001 Ft-os kedvezménnyel teszi elérhetőbbé a Seatot a Porsche Hungaria. Hétfokozatú duplakuplungos váltó választása esetén a Leon nem az alap Reference, hanem a Style felszereltségi szinttel és 7 700 569 Ft-os árcédulával érkezik, ez a lágyhibrid hajtáslánc az A3-as esetében 9 112 050 Ft-ba kerül. A 2,0 literes dízelmotort csak a Seatnál lehet hatfokozatú kézi váltóval párosítani (az Audihoz nem is kérhető a 115 lóerős változat), ennek alapára 7 955 149 Ft. Az A3-assal közös, 150 lóerős 2.0 TDI a hétfokozatú duplakuplungos váltóval 9 192 129 Ft-tól, az A3-as esetében 10 824 590 Ft-tól választható. A négykarikás kompaktot a márka múltjából adódóan a hozzá jobban passzoló gázolajossal, spanyol testvérét pedig a 130 lóerős 1.5 TSI turbós benzinessel és hatfokozatú kézi váltóval teszteltük.
Bármilyen fényűzőnek is tűnik, egy Audi is lehet józan választás. Az A3-as egyértelműen ezt az oldalát mutatja a márkának. Ahogy konszernen belüli összehasonlításunkból kiderül, a kompakt modell esetében a prémiumbesorolással nem mindig jár együtt vastag ceruzával írt árcédula. Tesztautóink ugyan extra felszereléseket is tartalmaztak, az A3-asban tapintható a különbség. Technokrata stílussal kidolgozott felületeket és átlagon felüli anyagminőséget kapunk, még akkor is, ha egyes részletmegoldások ezúttal kevésbé igényesek, mint néhány korábbi A3-asban. A hangerőszabályzó fém tekerőgombját például felváltotta egy hasonlóan univerzális, érintésérzékeny, de műanyag kezelőfelület, és már az S tronic váltót sem karral, hanem egy elektronikus kapcsolóval működtethetjük. Ez egy szépen kivitelezett részlet, de a technológiai váltás miatt szükségtelen volt a váltókonzolon elhelyezni. Talán a hagyományos kezeléshez szokott vásárlók kedvében akartak járni, ami dicséretes, főleg, mert meghagyták a szellőzés fizikai gombjait és kapcsolóit, melyek nemcsak a VW Golfból, hanem a Škoda Octaviából és a Seat Leonból is hiányoznak. A felsőpolcos minőségérzeten túl maga az ergonómia is kiemelkedő az A3-asban. Ülései jól tartanak, ideális a vezetési pozíció, bár kissé szűkös a hátsó lábtér, jó a helykínálat, és a csomagtartó mérete is megfelelő. Ez igaz a kezelhetőségére is, kifinomultan működik, precízen irányítható, és pihentetően vezethető. Nem nyújt felejthetetlen élményt, mégis alig vártuk, hogy újra a kormány mögé ülhessünk. A mindennapokban nagyszerű társ, akár rövidebb, akár hosszabb távokra indulunk vele. Mivel a tesztautó S line kivitelű volt, betonkemény sportfutóművel szerelték fel, ez rossz minőségű útburkolaton már a komfortszint rovására megy, ami akkor sem szerencsés, ha egyébként a sínautók stabilitásával kanyarodik a kompakt Audi. A 150 lóerős dízelre viszont megéri költeni, mert a csendes, erős és nyomatékos motor S tronic váltóval tökéletesen passzol az A3-ashoz, 5,2 literes tesztfogyasztása is önmagáért beszél…
Hogy a dízelmotort nem érdemes temetni, azt mi sem jelzi jobban, mint hogy itt van az 1,5-ös, négyhengeres turbós benzines, amely a tesztelt Leonban másfél literrel többet fogyasztott. Persze a 6,7 literes érték nem rossz, csak egyszerűen megmutatja, hogy a hatékony turbótechnika és a hengerlekapcsolás ellenére a takarékosság terén még mindig a dízelnek áll a zászló. Sőt, még azt sem lehet mondani, hogy a benzines sokkal finomabban járna, mert a gázolajos is észrevétlenül teszi a dolgát. A 130 lóerős változat egyébként kellően dinamikus városi-elővárosi használatban, és bár minimális turbólyuka van, sokkal kellemesebb a karaktere, mint bármelyik hasonló teljesítményű háromhengeresnek. Ugyanakkor egyértelmű, hogy aki sportos és takarékos Leont szeretne, az a 2,0 literes dízellel jár a legjobban – az 1,5-ösben nincs meg az a bármikor lehívható rugalmasság, mint a gázolajosban. Azt is meg kell hagyni, hogy a Seat kézi váltója olyan, mint ahogyan a nagykönyvben meg van írva, igazi finom szerkezet! Az Audi S line-os, betonkemény futóművéhez képest viszont maga a megváltás a Leon rugózási komfortja, pedig a 130 lóerős kivitelt hátul multilink helyett csatolt lengőkaros rendszerrel látják el. A Leon megmutatja, hogy egy kis karosszériadőlést engedélyező futómű is lehet egészen komfortos!
Ami a belteret illeti, a Leon átlag feletti helykínálatával és kényelmes üléseivel igencsak előkelő helyre lépett a kompaktok mezőnyében. Még a hátsó ülések is kifejezetten komfortosak, alsó-középkategóriás autó létére a második sor sem csak rövid utakra ajánlható. A forradalmasított kezelési koncepció, vagyis a fizikai gombok szinte teljes száműzése viszont nem sikerült jól, például az, hogy bal oldalra, a fényszórókapcsoló paneljére tették a hátsó ablakfűtés gombját, évtizedes beidegződéseket rúg fel. A csúszkás hőfokszabályzó vagy a menüből kikapcsolható start-stop rendszer mutatja, hogy a fizikai gombok mennyire tudnak hiányozni! Ugyanakkor abban is biztosak lehetünk, hogy a fiatalabb korosztály imádni fogja, a tűéles képernyőt okostelefonok mintájára lehet kezelni, és a rendszer pillanatok alatt összekapcsolható saját készülékünkkel.
Sajnos az utóbbi időszakban hozzászoktunk ahhoz, hogy a jól motorizált kompaktokért már tízmillió körüli összeget kérnek. A Leon az importőri kedvezménnyel egyértelműen a kategória egyik legjobb ár-érték arányú modellje, egyszerűen sokat ad a pénzünkért. Viszont ha beülünk az Audiba, egy pillanatra sem kérdőjelezzük meg, hogy miért került többe.
Audi A3
TETSZETT
• kezelhetőség
• ergonómia
• erős, takarékos dízelmotor
NEM TETSZETT
• kemény futómű
• szűkös hátsó sor
Seat Leon
TETSZETT
• tágas utastér
• rugózás
• kényelmes ülések
NEM TETSZETT
• központi rendszer kezelhetősége
ÖSSZEGZÉS
Az Audi és a Seat példája bizonyítja, hogy közös műszaki alapokból építkezve is lehet eltérő karakterű autókat tervezni. Az A3-as és a Leon más-más vevőkörnek szól, mégis van átjárás a két modell között, már csak azért is, mert az Audi a presztízsen kívül is tud valamit nyújtani a – nem túl jelentős – prémiumfelárért cserében.