Kényelmes a fülke, de a fűtés működése megszokást igényel. Fotó: Lővei Gergely

Rövid az orr és hosszú vagy extra hosszú a tengelytávolság a Peugeot és a Citroën legújabb haszonjárművénél, ebből leginkább azt érzi a sofőr, hogy nagyon jól alá lehet szedni a kerekeket, tehát a manőverezéssel e téren nincs gond. Ami problémát okozhat, az a borzasztó nagy holttérrel rendelkező külső tükrökből adódik, illetve nem érdemes a tolatássegítő rendszereken (radar, kamera) spórolni. A konfigurálás során ajánlatos odafigyelni, mert egyébként értelmetlen összeállítás is kérhető – a Jumpy tesztautónál például üvegezett hátsó ablakok és ablaktörlő segítették a hátralátást, de a fülke-raktér válaszfalra már nem jutott üveg, tehát teljesen felesleges volt elkölteni a 60 000 Ft-ot. A láblendítős nyitás a raktérhez hozzáférést biztosító tolóajtó(k)hoz is elérhető, ami nagyban megkönnyíti a vezető dolgát, hiszen a jeladó miatt csak neki engedelmeskedik ez a funkció. Különféle méretű védőburkolatokat lehet vásárolni a raktér védelmére, megvilágítás azonban csak a hátsó ajtóhoz került.

Nagy a tengelytáv, ennek ellenére jól fordul. Gombnyomásra vagy láblendítésre is aktiválható a motoros tolóajtó

Személyautóban is megállja a helyét a műszerfal, ami így munkahelyként remek. Elég sok tárolóhelyet alakítottak ki a vezető és az utasok keze ügyében, de a középen helyet foglaló lábteréből helyet rabol a váltókar konzolja. Feláras az érintőképernyős fejegység, a szellőzést vezérlő kapcsolók minden esetben ott vannak a középkonzolon, ami megkönnyíti a használatot. Egyik tesztautónál sem sikerült kibékülni a fűtéssel, vagy hideg levegőt fújt be, vagy izzadtunk, a kettő között pedig a digitális kijelző tanúsága szerint csak 1 °C volt a különbség.

Csak a hátsó ajtónál van világítás, az utasülés alatt lehet bővíteni a raktér hosszát. Minimális a raktérvédelem alapáron (a kartonpapír nem szériatartozék), a rögzítési lehetőségek száma is korlátozott

Papíron csak 5 lóerő különbség van a két tesztautó között, azonban teljesen eltérő motorok hajtják az első kerekeket. A Peugeot-t az 1,6 literes blokk erősebb változata mozgatta meglepően tempósan, és ami a sofőrnek és az utasoknak jó hír: csendben. Sokat kell dolgozni a hatfokozatú, kézi kapcsolású váltóval, de annak megvezetése pontos, és alig akad a kar. A Citroënben a 2,0 literes dízel gyengébb változata dolgozik. Érdemi eltérést az jelent, hogy hasonlóan alacsony fordulatról terhelve az erőforrást a nagyobb lökettérfogatú egység lendületesebben és gyorsabban kezd húzni, tehát aki nagy terheléssel jár, annak utóbbi a jobb választás, a kis terheléshez az előbbi is bőven elegendő. Mindkettővel könnyű tartani a sztrádatempót, még olyankor is viszonylag csendes a fülke, zajt az üres raktérből eredő kerékdübörgés kelt. A felfüggesztés hangolását jól eltalálták, még terhelés nélkül is kényelmes a haladás, amiért viszonylag nagy oldaldőléssel fizetünk – mivel magas az üléspozíció, ezt nagyon érezni.

Hátulról nézve csak a márkajelzés jelenti a különbséget

Tetszett
• vezethetőség
• személyautós fülke
• csendes és erős motorok

Nem tetszett
• holtteres tükrök
• bináris fűtés

Összegzés
Személyautósabb lett a vezethetőség, miközben a teherautó funkció sem szenvedett csorbát. A legfrissebb dízelek jól muzsikálnak ebben a szerepkörben is, kulturált a működés és alacsony a fogyasztás.

Citroën Jumpy BlueHDi 120
Összlökettérfogat: 1997 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 88 kW (120 LE) 3750/perc
Max. forgatónyomaték: 340 Nm 1750/perc
Hossz./szél./mag.: 4959/1920/1945 mm
Tengelytáv: 3275 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1627/1600 mm
Fordulókör: 11,8 m
Saját tömeg/teherbírás: 1679/1184 kg
Raktér: 5,3 m3
Üzemanyagtank: 70 l
Max. sebesség: 170 km/h
Város/országút/vegyes: 5,9/4,9/5,3 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,3 l/100 km
CO2-kibocsátás: 139 g/km
A modell nettó alapára: 5 700 000 Ft (Comfort XS 1.6 BlueHDi 95)
A tesztelt verzió nettó ára: 6 960 000 Ft

Peugeot Expert BlueHDi 115
Összlökettérfogat: 1560 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 85 kW (116 LE) 3500/perc
Max. forgatónyomaték: 300 Nm 1750/perc
Hossz./szél./mag.: 4956/1920/1945 mm
Tengelytáv: 3275 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1627/1600 mm
Fordulókör: 11,8 m
Saját tömeg/teherbírás: 1608/1042 kg
Raktér: 5,3 m3
Üzemanyagtank: 70 l
Max. sebesség: 160 km/h
Város/országút/vegyes: 5,5/4,9/5,1 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,2 l/100 km
CO2-kibocsátás: 133 g/km
A modell nettó alapára: 5 700 000 Ft (Pro L1 1.6 BlueHDi 95)
A tesztelt verzió nettó ára: 6 790 000 Ft