Sosem látott modelloffenzívát indított a Renault az elmúlt két évben, a teljes palettát pikk-pakk lecserélték, ráadásul a típusok egymás utáni gyors leváltása több ígéretes újdonságot hozott. A negyedik generációs Megane kompakt egyértelműen ide tartozik, ötajtós karosszériával és bázis dízelmotorjával már bizonyította képességeit, illetve a 205 lóerős GT sportmodell azt mutatta meg, hogy a dögös forma és a négykerékkormányzás a szegmens egyik legkívánatosabb darabjává teszi. Most a legjobban kihasználható Megane-variánson, a Grandtour kombin a sor, hogy folytassa a márka megújulását.
Bár nagyon is karakteres a kombi külseje (karomszerű első fénycsík, lapos, széles hátsó lámpák) és emiatt nem is asszociálunk más modellre, a Renault a Peugeot példáját követte, legalábbis egy értelemben biztosan. A 308-ashoz hasonlóan itt is az a helyzet, hogy az ötajtóshoz képest nagyobb a tengelytávolság (+4,3 cm), de ami szinte megdöbbentő, hogy a formás befejezésű Grandtour 27 centivel hosszabb az ötajtósnál – a 4,62 méter hosszú kombira nem igazán illik a kompakt jelző. Hogy a komoly kiállású modell látványban többet nyújt-e, mint a kiindulási alap, az egyéni megítélés kérdése, viszont a plusz centik miatt hátul érezhetően nagyobb a lábtér, és mivel az ajtókeret is nagyobb, könnyebb beszállni hátra. A második sor persze inkább csak két utasnak kényelmes (a középső ülőhely majdnem jelképes), de azt nehéz vitatni, hogy a kategória talán legkényelmesebb üléseivel rendelkezik a Megane.
Ami a rakteret illeti, 521 literével nem veszélyezteti a Škoda Octavia Combit vagy VW Golf Variantot, viszont ez nem jelenti azt, hogy ne lenne bőséges a tér. A bővítés után síkban folytatódik a raktér (dönteni a csomagtér oldalfalában lévő karokkal is lehet), és emellett az is fontos, hogy a 12 voltos csatlakozó, illetve a rögzítőgyűrűk sem hiányoznak az autóból. Az is megkönnyíti az ember dolgát, hogy van egy kis övelhúzó, vagyis amikor visszahajtjuk az üléseket, a biztonsági öv nem szorul be a támla mögé. Ami viszont furcsa, az az, hogy a csomagtérfedélnek csak a jobb oldalon van belső lehúzója – az új Scenicét már balkézzel is lecsukhatjuk.
Nem lehet azzal vádolni a Renault-t, hogy szűk lenne a motorkínálat, dízeleknél az 1,5-ös (90 vagy 110 LE) és az 1,6-os (130 vagy 160 LE) egységek állnak rendelkezésre, míg a benzineseknél az 1,6-os szívómotor (114 LE), az 1,6-os turbó (205 LE) és az 1,2-es turbó közül választhat a vevő. Utóbbi 100 és 131 lóerővel is rendelkezésre áll, és a tesztelt, nagyobbik teljesítményű verzió a kis lökettérfogatot meghazudtolóan dinamikusnak érződik. 1500-as fordulattól már használható nyomatékot képes szállítani, határait akkor fedi fel gyorsan, amikor országúton előzünk, vagy tempósabban kellene felhajtani az autópályára. A 131 lóerős egységhez opcióként elérhető a Renault hétfokozatú, duplakuplungos váltója (EDC7), amelyet 500 000 Ft-os felárért rendelhetünk meg az extralistáról. Gyorsan és finoman vált felfelé, talán csak az egyes fokozatban hagyja indokolatlanul pörgetni a motort. Viszont ha nem arról van szó, hogy csak szépen gyorsítunk, hanem hirtelen a gázra kell lépni, mintha nem tudná feldolgozni a parancsot kellő sebességgel, így sokszor azt érzi a sofőr, hogy az autó lemaradásban van a kiadott utasításhoz képest. Nem arról van szó, hogy rossz váltó lenne, inkább csak az a helyzet, hogy ennél sokkal jobb motor-váltó párosítások is léteznek. Egyébként meg az 1,2-es TCe inkább városban takarékos, mintsem autópályán, állandó 130- nál (3000-es fordulat) 8,8-9,0 litert kér száz kilométerenként.
A helykínálatot és a praktikumot is figyelembe véve teljesen értékarányos a modell 6 499 000 Ft-os ára (TCe 131 EDC7), az 1,6- os alaptípus 4 999 000 Ft-ja meg egyenesen vevőcsalogató. Ugyan pár részterületen még lenne mit csiszolni (pl. kis helyen töröl a hátsó ablaktörlő, a szélzaj lehetne kisebb), az általános minőségi ugrás és a rendelhető extrák területén is komoly előrelépés tapasztalható.
Tetszett
• divatos megjelenés
• tágas utas- és csomagtér
• kényelmes ülések
• korrekt ár
Nem tetszett
• magas fogyasztás/szerény hatótáv
• nagy fordulókör
• „ujjlenyomatgyűjtő” középkonzol
Összegzés
Nem vitás, hogy jó irányba mozdult el a Renault Megane a modellváltással, és ez a kombi változatra is igaz – látványos és praktikus autóról van szó, ráadásul az ára is rendben van. Az 1,2-es TCe motor önmagában nem okoz csalódást, az EDC-váltóval azonban nem teljesen harmonikus a működés.
Renault Megane Grandtour TCe 131 EDC7
Összlökettérfogat: 1197 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
Max. teljesítmény: 97 kW (131 LE) 5500/perc
Max. forgatónyomaték: 205 Nm 2000/perc
Hossz./szél./mag.: 4626/1814/1449 mm
Tengelytáv: 2712 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1591/1586 mm
Fordulókör: 12,0 m
Saját tömeg/teherbírás: 1399/576 kg
Csomagtér: 521/1504 l
Üzemanyagtank: 47 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 11,7 s
Max. sebesség: 197 km/h
Város/országút/vegyes: 6,8/4,7/5,4 l/100 km
Tesztfogyasztás: 8,4 l/100 km
CO2-kibocsátás: 122 g/km
A modell alapára: 4 999 000 Ft (Grandtour SCe 114)
A tesztelt verzió ára: 6 449 000 Ft
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!