Sokan vagyunk, de még mindig nem elegen

Az előbbi gondolatsort folytatva: a fagyálló folyadék hiányából eredő meghibásodás javítása nagy költséggel járhat, az egyéb jégmentesítő anyagok hiánya, pedig bosszúságot okozhat. Érdekes, hogy a téli gumikkal kapcsolatban inkább a spórolás vagy jobb esetben a „külföldön kötelező” érv a mérvadó, pedig a téli abroncsok használata már régen nem csak a hóban való közlekedésről szól.
A honlapunk (www.automotor.hu) fórumának ide vonatkozó topicjában feltett kérdésre, miszerint tervezi-e téli gumi vásárlását, a válaszolók többsége ugyan a szándékozók táborát erősíti, de még mindig jelentős azok száma, akik nem akarnak erre áldozni. Miért? Ha egy hajóról hiányzik a mentőöv vagy a csónak, akkor rögtön az jut eszünkbe, hogy nincs lehetőség a menekülésre. A téli abroncs pontosan ilyen biztonsági felszerelése az autónak, mert tulajdonságai folytán életet menthet, használata ezért a biztonságos közlekedés feltétele.

Havon innen, havon túl

Az autógyárak gumiabroncsokkal szemben támasztott követelményei egyre nagyobbak, mind több teljesítményt kell átvinni az útra. A megfelelő tapadás mindig kompromisszumok árán jön létre, mert a hőmérséklet megváltozása befolyásolja a gumiabroncs tulajdonságait. Van egy hőmérsékleti határ, ami alatt kimondottan veszélyes a nyári abroncsok használata. A téli abroncsok esetében korábban (kifejlesztésük hajnalán) azt gondolták, hogy a mintázat robusztussá alakításával, a nagy kapaszkodó élek kialakításával megoldják a tapadás kérdését, azonban ez nem jelentett áttörést, mert a gumi alapanyagán alig, vagy csak kis mértékben változtattak. Napjainkban a különböző adalékanyagoknak, elsősorban a szilikának köszönhetően olyan alapanyag-vegyületeket állítanak elő, amelyek alacsony hőmérsékleten is megtartják rugalmasságukat és tapadási képességüket. A nyári abroncsoknak 7 Celsius-fok alatt jelentősen csökken a rugalmassága, ami nagymértékben befolyásolja tapadásukat, így a téli útviszonyok mellett roppant kiszámíthatatlanná válnak. Jobb esetben csak egy parkolóhelyről való kiállást tesznek gyötrelmessé, rosszabb esetben egy kritikus forgalmi szituációban a fékút hosszát növelik meg jelentősen, aminek veszélyességét nem kell ecsetelni.
Az alapanyag összetétele csak egy ismérve az abroncsnak. A másik fontos alkotóelem a speciális futófelület kialakítása, amely alkalmassá teszi a hóban való biztonságos közlekedésre. Az optimális téli mintázatnak jó a kapaszkodóképessége, ezt a futófelületen kialakított blokkok és a rajtuk kiképzett bevágások (lamellák) segítségével érik el. Másik nagyon fontos szempont a hatékony vízelvezetés. A mintázatból minél gyorsabban kiszoruló hólé elősegíti, hogy a kapaszkodó élek mielőbb tisztuljanak, s a futófelület „fogást találjon” a burkolaton.
Összeállításunkban a legújabb feljesztésű téli gumiabroncsokról, a legfontosabb vezetési tudnivalókról, valamint néhány hasznos és praktikus tudnivalóról is olvashatnak.

Hóra való – Continental ContiWinterContact TS 810 és TS 810 Sport

A szaklapok tesztjeiben huszonkilenc alkalommal első helyet szerző, 1998-as bemutatása óta 11,5 millió eladott darabbal büszkélkedő Continental ContiWinterContact TS 790 utódját, a TS 810 és TS 810 Sport téli abroncsot a spanyolországi Sierra Nevada hegységben tehettük próbára. A legújabb fejlesztési folyamatoknak megfelelően a nyári abroncsok – a lehető legrövidebb fékút és a nedves körülmények között is hatékony teljesítményátadás érdekében – olyan futófelületi keverékanyagokkal készülnek, melyek tovább csökkentik téli használatra amúgy is erősen korlátozott alkalmasságukat. Könnyen belátható tehát, hogy a téli gumik jelentősége tovább nő, egyre több vezető számára elengedhetetlenné válnak a biztonságos autózáshoz. Az előrejelzések is alátámasztják ezt: amíg 2003-ban Európa-szerte 40,5 millió téli gumiabroncs kelt el, addig öt év múlva előreláthatólag 46 millióra nő e mennyiség.

Irányvonalak

Másfajta tendenciákat is figyelembe kell venni egy új téli abroncs fejlesztésekor. Például a személyautók egyre nagyobb méretű és szélesebb keréktárcsákkal kerülnek forgalomba, s a kínálat is választékosabb. “Az 1993-ig gyártott Mercedes-Benz 190 háromféle, 14 és 15 col közötti peremátmérőjű abronccsal gördült le a gyártósorról, míg mai utódja, a C-osztály már 15 és 18 col között hétféle peremátmérőjű gumival készül. Ez a folyamat persze más autógyártóknál is hasonlóképpen megfigyelhető” – tájékoztat Lars Fahrenbach, a Continental európai másodszerelésű személyabroncs-üzletágának marketingese.
Ugyanakkor az új autók több mint harmada 180 km/óra feletti sebességre képes, ezek egyharmada pedig akár 230 km/órás tempóval is száguldhat. A vázolt folyamattal párhuzamosan egyre nő az igény a nagy sebességre alkalmas téli gumik iránt, előrejelzések szerint a H és V sebességindexű (210 illetve 240 km/óráig engedélyezett) abroncsok szegmensének részesedése az elkövetkező öt év során a jelenlegi bő húszról 30 százalék fölé, közel 15 millió darabra nőhet.

Extrém aszimmetria

TS 810 S TS 810 S

Ezeket az irányvonalakat figyelembe véve nem is egy, hanem mindjárt két újdonsággal jelentkezik a téli abroncsok piacvezető gyártója, a Continental. A ContiWinterContact TS 810 elsősorban a közép- és felsőkategória komfortorientált modelljeihez készült, az élettartam növelése mellett az alacsony gördülési zajra, valamint a kedvező rugózási tulajdonságokra tekintettel fejlesztették. A TS 810 huszonöt méretben áll rendelkezésre (ettől függően 190 és 240 km/óra közötti sebességindexszel), közülük kettő Continental SSR defekttűrő kivitelű.
Ezzel szemben a ContiWinterContact TS 810 Sport a nagy teljesítményű motorral és feszes felfüggesztéssel rendelkező sportkocsik ideális téli viselete lehet. A merev vállövi blokkok kanyarban magas fokú oldalvezetésről gondoskodnak, míg száraz útfelületen a rövid fékút érdekében a mintázat középső részét a nyári abroncsokéhoz hasonló, sávos felépítés jellemzi. Téli útviszonyok között a belső rész T-lamellái biztosítanak kiváló tapadást. Ez esetben húszféle, 210 illetve 240 km/órás sebességhatárokig jóváhagyott méret közül, akár 295/30 R 19-es jelzésig válogathatunk, s hetet defektbiztos kivitelben, további ötöt pedig a Porsche jóváhagyásával, N0 jelzéssel kínálnak.

TS 810 TS 810

Mindkét abroncsnál jól megfigyelhető a lamellák extrém aszimmetrikus elrendezése, ami havas, nedves és száraz útfelületen egyaránt javítja a menettulajdonságokat. A profil belső részéhez viszonyítva az abroncs külső részén csekélyebb számú, de hosszabb formázású mintázati blokkokat kalakítottak ki, így a vállöv tapadási felülete átlagosan 40 százalékkal nagyobb, a blokkok nagyobb merevsége pedig az irányíthatóságot javítja. A gumi belső oldalán, a szélesebb lamelláknál alkalmazott nyitóelemek a talajjal érintkező felületen átgördülve is nyitott állapotban tartják azokat. Ezáltal a lamellák fokozottabban telítődnek hóval, tehát havas szakaszon jelentősen nő a tapadás.
Mivel a futófelületen a blokkok egymáshoz képest eltolva helyezkednek el, a gördülési zaj is csökkent. A vizes útfelületen mutatott tulajdonságok javítása érdekében egy újfajta “nedves polimert” használtak, a szélességtől függően három, négy, vagy öt hosszirányú mintázati csatorna pedig a vízen való felúszás (aquaplaning) veszélyét csökkenti.

A puding próbája

Az 1996-os alpesi sí világkupa helyszínén, a Sierra Nevada síparadicsomban tesztünk idején szakadt a hó, lánc nélkül kevesen próbáltak meg feljutni a csúcsra. A 450 lóerős Audi RS6-osnak szinte teljesen mindegy volt, hogy vizes vagy latyakos úton haladunk, minden helyzetben megfelelően gyorsított és sínautó módjára fordult, de a havas szakaszon sem torpant meg, rendíthetetlenül haladt a cél felé. Pedig a szervezők elkerekedett szemekkel néztek, amikor felértünk a hegytetőre, ugyanis a nehezebb utat választottuk, amit a mostoha időjárási körülmények miatt elméletileg lezártak.

Persze, az Audit quattro négykerék-hajtása is segített a feljutásban, ezért a következő körben egy nem kevésbé gyenge, de “hátsókerekes” Mercedes-Benz E55 AMG-vel, majd egy BMW 530d-vel igyekeztünk kifogni az abroncson. Havas szakaszon ezek az autók jóval nehezebben boldogultak, kemény feladat elé állítottuk a menetstabilizáló

rendszert. Az igazsághoz tartozik, hogy épeszű ember ilyen meredek emelkedőn és ekkora hóban nem vág neki az útnak hólánc nélkül, így minden elismerésem a Continental vadonatúj TS 810 és TS 810 Sport téli abroncsaié!

Csúcsra járatva

Pirelli Sottozero Pirelli Sottozero

Mintegy húsz évvel ezelőtt a téli abroncsok feladata kizárólag a szélsőséges körülmények legyőzése volt. Mára a zaj- és gördülési kényelem, a szárazon, vízen és havon nyújtott teljesítmény, a nagyszerű kezelhetőség, valamint a nagy sebességgel való haladás lehetősége is feliratkozott a prioritások közé, ráadásul a legújabb sportkocsik formatervének szerves része a nagyméretű kerék és a keskeny vállú abroncs. A Pirelli hideg évszak elleni leghatásosabb fegyvere, a Winter Sottozero pedig pontosan ezeket a tulajdonságokat kínálja – nem véletlen, hogy olyan, presztízs és teljesítmény szempontjából mértékadó cégek, mint a Ferrari, a Porsche, a Maserati és a Lamborghini is homologizálta az újdonságot. Az újonnan szabadalmaztatott sablon két, egymástól teljesen eltérő külső és belső területre osztja a futófelületet, ezzel a gyorsan változó felületeken is tökéletes teljesítményt biztosít. Ezen kívül a Winter Sottozero technikai sajátosságai közé tartoznak a mikroösszetételű anyagok, az újfajta szilika a futófelület keverékében, a Pirelli twin-srata rendszere a megfelelő merevség és ellenálló képesség érdekében, továbbá a molekuláris méretű merevítők, melyek segítenek megőrizni az abroncs vázszerkezetének merevségét – ez utóbbi elsősorban száraz útfelületen, sportos vezetési körülmények között fejti ki hatását. Az első ultra nagyteljesítményű (UHP) téli abroncs októbertől egészen áprilisig használható, s feleslegessé teszi a méretváltást, hiszen 15-19 col közötti peremátmérővel és extrém alacsony oldalfalmagassággal is kapható. A Pirelli Winter Sottozero kétféle méretben (225/45 R 17 és 225/50 R 17) választható a Run Flat defekttűrő technológiával, de a kínálat ezen a téren is hamarosan gyarapszik.

A méret a lényeg

Goodyear Ultra Grip WTD Goodyear Ultra Grip WTD

Tehergépkocsikra és buszokra fejlesztette vadonatúj téli gumiabroncsát a Goodyear. Az Ultra Grip WTD (Winter Traction Drive – téli abroncs a meghajtott kerekekre) elnevezésű gumiabroncs a tavaly októberben bevezetett, kormányzott kerekekre szánt Ultra Grip WTS modellt kiegészítve teljes abroncscsaládot alkot. Ez az első tehergépkocsikra és buszokra szabadalmaztatott rendszer, amely az ohiói cég által 3D-BIS (háromdimenziós, blokk-összekapcsoló rendszer) technológiájával készül. A lamellák vékony, háromdimenziós hullám formájú alakzatok, melyeknek köszönhetően az abroncs deformálódásakor a futófelület blokkjai egymásba kapaszkodnak, és erős, állandó tapadófelületet formálnak. Ez pedig azt eredményezi, hogy a korábbi Goodyear 443-as típushoz képest havon 10, nedves és jeges útfelületen pedig 5 százalékkal sikerült növelni a tapadást, valamint erősebb a kopómintázat és nagyobb a gumiabroncs sérülésekkel szembeni ellenálló képessége. A teljesen újravágható és újrafutózható Goodyear Ultra Grip WTD négyféle méretben lesz kapható (315/80 R 22,5, 315/70 R 22,5, 295/80 R 22,5, 12 R 22,5), és a TruckForce elnevezésű, flották számára fenntartott 24 órás készenléti rendszeren, illetve a hagyományos gumiabroncs-kereskedőkön keresztül hozzák forgalomba. Az újdonság további jellemzője az egyenletesen kopó profil, a jó kormányozhatóság, a nedves csúszással szembeni ellenállás és a jobb kőkivetés.

Vredestein Winter xtreme- Szabásminta

Az egyre merészebb formatevezés az autógyártás minden perifériáját, így a gumiabroncsgyártást is erőteljesen befolyásolja, noha azt gondolnánk, hogy az autógumi esetében inkább a biztonságos tapadás, mintsem a szépség dominál. A gumiabroncs esztétikumának és teljesítményének összehangolása kiemelkedő szerepet játszik a holland Vredestein abroncsgyártó cég stratégiájában. Az olasz Giugiaróval kötött hosszú távú együttműködésük keretében immár kollekcióvá bővült az olasz desinger által tervezett abroncsválaszték. A Vredestein már korábban is elismert és jól csengő név volt a téli gumiabroncsok specialistái között, a most piacra kerülő nagy teljesítményű autókra tervezett Winter xterme abroncs pedig a legszerteágazóbb igényeknek is megfelel.

A mintázat

Vredestein Winter xterme Vredestein Winter xterme

Az akár 270 km/órás végsebességig is használható gumi mintarajzolatát számos lamella osztja fel, ezek formája, mélysége és szélessége különbözik egymástól. A futófelület közepén, a haladási irányra merőlegesen elhelyezkedő egyenes lamellák a hóban való kapaszkodást, míg az abroncs szélein (a vállrészen) található “cikk-cakk” lamellák a kormányozhatóságot segítik. A forgásirányos mintázat közepén húzódó széles csatorna a gyors vízelvezetést biztosítja, amely az aquaplaning megelőzését szolgálja.

Az attraktív futófelületi rajzolat anyagának előállításakor a Vredestein olyan gumikeveréket alkalmazott, ami erősebb kötést biztosít a szilika és a gumi vegyületei között, ezáltal az abroncs jobban tapad a nedves útfelületen. A nagy teljesítményű autókra szánt abroncsok esetében lényeges tulajdonság a kiváló menetkomfort, ami nemcsak a könnyű kormányozhatóságot, hanem alacsony gördülési zajkibocsátást is jelent. Ez azért is lényeges szempont, mert pár éven belül uniós előírás határozza majd meg a gumiabroncsok által kibocsátható zaj szintjét. A Winter xtreme esetében a mérnökök olyan technikai megoldásokat alkalmaztak a profilblokknál, amelyek hatására a gördülési zaj az abroncs egész élettartama alatt alacsony szinten marad.

A puding próbája

A nemzetközi bemutatón a Vredestein stílusosan az abroncs nevéhez méltó, valódban extrém körülményeket biztosított. A svájci Alpok 3000 méter magasan található gleccserére helikopter segítségével szállították a tesztautókat, ahol kijelölt tesztpályán tehettük próbára az új abroncsot. A hó vastagsága első látásra ugyan sokakat elbizonytalanított, aggodalomra azonban nem volt ok, hiszen a Winter xtreme a legnehezebb terepviszonyok és hóbuckák közül is megtalálta a kiutat.