Joggal vetődik fel a kérdés: vajon lehetséges, hogy ennyit fogyasszon a modell? Kénytelen vagyok lelőni az elején a poént: tesztprogramunk alatt pontosan 5,0 litert evett a szupertakarékos Polo, amit úgy sikerült elérni, hogy a nálunk töltött idő 60%-ában városban használtuk. A 3,3 literes fogyasztást a gyakorlatban csak akkor lehet elérni, ha állandó 90 km/órás tempóval haladunk.
Abszolút értékben természetesen kiváló az 5,0 literes érték, ugyanis egy korrekt helykínálatú és menetteljesítményekkel rendelkező autóról van szó, csak a gyári adatok jóval kevesebbet ígérnek.
Bizonyos szempontból borítja a papírformát
A Polo BlueMotionnel kapcsolatban – amely a jelenlegi legszerényebb fogyasztású VW – az az igazán meglepő, hogy éppen olyan körülmények között brillírozik, ahol nem számítanánk rá, s ott nem tudja igazán kihasználni tulajdonságait, ahol ezt elvárnánk. Egészen pontosan úgy értem, hogy egy kisautónál, melyet feltehetőleg zömmel városban használnak, egyszerűen értelmetlen a hihetetlenül elnyújtott váltóáttételezés, ez úgyis országúton vagy autópályán lehet csak „kifizetődő”.
Az ötfokozatú manuális váltó olyan „szellős”, hogy az ember sokszor nehezen tudja eldönteni, mikor kapcsoljon fel, mert ami az egyik fokozatban már sok, az a következőben kevés. 60 km/órás tempóig például nem ajánlott a negyedik fokozat, az ötödik pedig legfeljebb 85-90 km/óránál „aktiválható”, mert különben erősen remegni kezd az 1,2 literes, háromhengeres dízel. Ha viszont elhagyjuk a lakott területet, azonnal megváltozik a helyzet. A 75 lóerős dízel ekkor kikászálódik az 1700-as fordulatig jelen lévő turbólyukból, s szépen, takarékosságra hangolt mivoltát meghazudtolóan húz. Mivel 130 km/órás tempónál 2200-as fordulaton pörög a főtengely ötödik fokozatban, a rendelkezésre álló 180 Nm-es nyomaték jóvoltából még egy olyan nagy emelkedőn sem esik vissza a sebesség, amelyen egy ugyanilyen teljesítményű benzines valószínűleg szenvedne.
A háromhengeres dízelmotornál persze nagy kérdés az is, mekkora lármát csap. Hidegindításkor azért eléggé hallható, ám ha eléri az üzemi hőmérsékletet, meglepően csendes lesz. Piros pont jár a rezgéscsillapításért is. Aki ült a korábbi 1.4 PD TDI motorral felszerelt autókban (ugyancsak háromhengeres), az nagyságrendileg kevesebb vibrációt érezhet az új 1,2-es erőforrást használva.
Gazdag felszereltség kompenzálja a felárat
Természetesen a VW nem elégedett meg egy felépítéséből eredően eleve takarékos motorral, a Polo BlueMotion étvágyát ugyanis számos olyan technika csökkenti, melyekkel nem rendelkezik az ugyanezzel a motorral ellátott „hagyományos” Polo 1.2 TDI. A start-stop rendszer mellett két centivel lejjebb ültetett futóművet (sajnos érezhető a rugózáson), fékenergiát hasznosító generátort, hatékonyabb aerodinamikájú frontrészt, illetve alacsony gördülési ellenállású gumiabroncsokat, valamint speciális könnyűfém keréktárcsákat kapott az autó. Mindennek az az ára, hogy a Polo BlueMotion 390 000 Ft-tal (ötajtós 392 500 Ft-tal) drágább, mint az említett Polo 1.2 TDI, mely 0,5 literrel többet, 3,8 litert fogyaszt a gyári adatok szerint. Önmagában ez a felár sok lenne a fél literrel szerényebb étvágyért, de a BlueMotion verzió jóval gazdagabb felszereltséggel rendelkezik, így a 4 198 750 Ft-os árba tempomat, abroncsnyomás-figyelő, bőrbevonatú kormány és váltókar, valamint fedélzeti számítógép is tartozik az olyan alaptétetek mellett, mint például a manuális klíma, az első elektromos ablakok vagy a CD-s rádió.
TETSZETT
takarékosság
helykínálat
ergonómia
NEM TETSZETT
túl hosszú váltóáttételezés
kemény futómű
ÖSSZEGZÉS
Városban nem annyira, országúton vagy autópályán viszont egészen kiváló a Polo BlueMotion. A gazdag felszereltség miatt a négymillió forint feletti vételár indokolt, azt azonban érdemes kiszámolni, mekkora futásteljesítmény, illetve mennyi idő alatt hozhatja be a felárát.
VOLKSWAGEN POLO BlueMotion
Összlökettérfogat: 1199 cm3
Hengerek/szelepek: S3/12
Max. teljesítmény: 55 kW (75 LE) 4200/min
Max. nyomaték: 180 Nm 2000/min
Hosszúság/szélesség/magasság: 3970/1682/1485 mm
Tengelytáv: 2470 mm
Saját tömeg/teherbírás: 1075/515 kg
Csomagtér: 280-952 l
Üzemanyagtank: 45 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 13,9 s
Maximális sebesség: 173 km/h
Fogyasztás város/országút: 4,1/3,0 l/100 km
Tesztfogyasztás: 5,0 l/100 km
CO2-kibocsátás: 87 g/km
Alapár (1.2 Trendline 3 ajtós, 60 LE): 2 889 750 Ft
A tesztelt modell ára: 4 198 750 Ft