Kétségkívül ez az 1,1 literes dízel a Kia Rio motorválasztékának leginkább figyelemre méltó tagja. Már csak azért is, mert a márkánál azt állítják, hogy az elektromos autókat és hibrideket nem számítva pillanatnyilag a háromhengeres kis olajkályhával felszerelt Rio a világ legtakarékosabb sorozatgyártású autója!

Igaz, nem pont a tesztelt verzió, mert a 3,2 l/100 km-es gyári „álomfogyasztás” a tömegnövelő klímaberendezést, szükségpótkereket, első elektromos ablakokat és egyebeket nélkülöző LX alapmodellre vonatkozik. Azért az EX Limited kivitel által beígért 3,8 literes átlag sem rossz, a kérdés csak az, hogy ebből mennyi igaz a gyakorlatban?

Az akciós vételár hozza helyzetbe

A közös nyomócsöves befecskendezésű, változó geometriájú turbófeltöltővel lélegeztetett gázolajosnak még ehhez is szüksége van pár trükkre. A feláras EcoDynamics csomag (100 000 Ft) zárt hűtőmaszkkal és speciális tetőspoilerrel, alacsony gördülési ellenállású abroncsokkal, hosszabb váltóáttételezéssel és start-stop rendszerrel segíti a takarékoskodást. Ez utóbbi néha olyan durván állítja le a motort, mintha lefulladt volna – az újraindítás a kuplung kinyomásakor már viszonylag gyorsan megy. A háromhengeres dízel járáskultúrája amúgy sem túlzottan kifinomult: alapjáraton a vibrációját érezni az utastérben (főleg a kormányon), s érdekes módon éppen alacsony fordulaton tűnik a leghangosabbnak.

Kissé műanyagos, de szemrevaló és gyorsan áttekinthető a műszerfal Kissé műanyagos, de szemrevaló és gyorsan áttekinthető a műszerfal

Ilyenkor nyersen kerreg, míg kihúzatva egyre inkább kisimul a járása és felhangzik a jellegzetes háromcilinderes brekegés. Pedig nem feltétlenül kellene pörgetni, mivel a 170 Nm-es nyomatékmaximum 1500 és 2750-es fordulat között megvan. A 75 lovas CRDi készségesen veszi a gázadást és kellemesen gyorsítja a kocsit. Erőlködés nélkül tarthatjuk a forgalom ritmusát, és az előzések sem kínkeservesek – fürgébbnek érezni, mint ahogy a 16,1 másodperces százas sprint alapján várnánk. A hatfokozatú sebességváltó jól megvezetett és pontosan kapcsolható, viszont az első négy áttétel hosszúra nyújtott. 80 km/óra alatt nincs értelme szúrni az ötödiket, ehhez képest autópálya sebességnél, utolsó fokozatban már 3000-et forog a főtengely. Ennek megfelelően városban beéri 4,5-5,0 literrel, országúton meg ennél kevesebbel is, autópályán viszont megszomjazik és simán legurít vagy 6,0 litert. Így a tesztünk végén csalódást keltő 5,4 l/100 km-es átlagot mértünk.

Hátul sem szorongunk a Rióban Hátul sem szorongunk a Rióban

A Rio egyébként határozottan jóvágású és korrekt kisautó. Kormányzása ugyan eléggé érzéketlen, de közvetlen és pontos, stabilan feszes futóműve pedig csak a hegyesebb keresztbordákkal, nagyobb úthibákkal nincs kibékülve. Végül a Kiánál mégis nyerő helyzetbe hozták az 1,1-es dízelt: amíg az összes többi változatra 300 ezer, addig a középső EX Limited felszereltség esetén (a másik kettőnél nem) erre 700 ezer forint kedvezményt adnak!

Városi használatban fél liter, vegyesben két deci takarítható meg az Eco-csomaggal Városi használatban fél liter, vegyesben két deci takarítható meg az Eco-csomaggal

TETSZETT
látványos formaterv
jól tagolt, áttekinthető műszerfal
helykínálat
1.1 CRDi EX Limited akciós ár

NEM TETSZETT
futáskultúra, tesztfogyasztás
steril kormányzás, feszes futómű

ÖSSZEGZÉS
Akciósan az 1.1 CRDi EX Limited a legjobb választás: pont annyiba kerül, mint az 1.2 CVVT alapmotor, míg az 1,4 literes benzinesnél 200, a 90 lóerős dízelnél (1.4 CRDi) pedig 600 ezer forinttal olcsóbb.

Kia Rio 1.1 CRDi VGT
Összlökettérfogat: 1120 cm3
Hengerek/szelepek: S3/12 turbódízel
Max. teljesítmény: 55 kW (75 LE) 4000/min
Max. forgatónyomaték: 170 Nm 1500-2750/min

Hossz./szél./mag.: 4045/1720/1455 mm
Tengelytáv: 2570 mm
Saját tömeg/teherbírás: 1167/473 kg
Csomagtér: 288/923 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 16,1 s
Maximális sebesség: 158 km/h
Város/országút/vegyes: 4,2/3,5/3,8 l/100 km
Tesztfogyasztás: 5,4 l/100 km
CO2-kibocsátás: 99 g/km
Alapár (1.2 CVVT LX): 2 849 000 Ft
A tesztelt modell ára: 3 249 000 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért