A szolidan megújult Merivának jól állnak az átrajzolt fényszórók, a LED-es menetfények (35 000 Ft) és a hátsó lámpák (90 000 Ft). Javítja az összképet a nagyobb, krómbetétes hűtőmaszk, valamint az új alakú ködlámpafészek. A fényszórók bura alatti kiosztása is változott, az oldalablakok alján pedig króm díszléc fut végig – kifejezetten megnyerő a frissített Meriva fazonja. Az opciós listán szép grafikájú navigátor (250 000 Ft), új külső színek és könnyűfém felnik jelentek meg. Utóbbira jó példa a tesztautón is megtalálható 18 colos, 10 küllős, titánfényezésű változat – felára 187 000 forint, azonban az eleve feszes rugózáson csak rontanak a malomkőnyi kerekek.
Egy kulturált dízel már nagyon hiányzott
A néhány külső és belső szépészeti módosítás dacára a Meriva legnagyobb újdonsága az 1,6-os dízelmotor megjelenése. A négyhengeres CDTI blokk Szentgotthárdon készül, ugyanott, ahol az 1,6-os, valamint a szintén új 1,0 literes, háromhengeres benzinesek. Utóbbi aggregát 90 vagy 115 lóerős, és valószínű, hogy jövőre – a Corsa és az Adam után – a Merivában is megjelenik. De kanyarodjunk vissza a többszörös befecskendezéssel rendelkező, a gyáriak szerint „suttogó” dízelhez. A gázolajos hangja valóban szerény, a kabin hangszigetelése jó, még lehúzott ablakokkal sem tolakodó a CDTI zaja. A különféle rezonanciákat is jól elfojtották, azt sem a kormányon, sem a váltókaron nem érezni.
A 136 lóerős aggregát dinamikája tisztességes, a 320 Nm-es csúcsnyomaték 2000-es fordulatszámtól kiaknázható, az előzések nem jelentenek kihívást. Az új hatfokozatú váltó átlagos pontossággal megvezetett, a korábbiakhoz képest sokkal precízebb, bár a kapcsolási utak lehetnének rövidebbek. Az áttételezés kellemesen hosszú, 130 km/óránál nagyjából 2300 a percenkénti fordulatszám. Sztrádatempónál előzéskor nincs szükség visszaváltásra, akár emelkedőn felfelé is derekasan gyorsít a Meriva. A 10 másodpercen belüli 0-100-as gyorsulás az egyterűek mezőnyében kifejezetten fürgének számít, ahogy a közel 200 km/órás csúcssebesség sem kevés. Állandó klímahasználat mellett a tesztátlag 5,9 l/100 km, ami nem rossz, de a motor kvalitásai miatt lehetne ez még szerényebb is, csak ne lenne az a fránya opeles túlsúly. Ahogy mondjuk az Astra vagy az Insignia, úgy a Meriva önsúlya is tetemes – esetünkben sofőr nélkül 1428 kilóról van szó! Csak viszonyításképpen, a szintén egyedi ajtókoncepciója miatt extra merevítésekkel ellátott Ford B-Max 1.6 TDCi változatának saját tömege 193 kilogrammal szerényebb.
Átalakított FlexRail rendszer, új navigátor
Az első sorban helyet foglalva sok újdonsággal nem találkozunk. Továbbra is temérdek gomb, kapcsoló tereli el a sofőr figyelmét a vezetésről, azonban az ósdi grafikájú navigátort lecserélték. Az új multimédiás, navigációs IntelliLink fejegységhez immár tolatókamera (50 000 Ft) is csatolható. Az igényesebb megjelenésű navigációhoz választható magyar menünyelv, a címbevitel azonban a forgókapcsolós, tekerős megoldás miatt lassú. Áttervezték a FlexRail első könyöklő/tároló szerkezet sínrendszerét, így az kevésbé nyúlik be a hátul, középen ülő lábterébe. A csúsztatható, kivehető könyöklő alatt pohártartók és egy öblös rekesz találhatók, de a különböző szintek mozgatásakor azok rögzítő mechanikája érzésre nem tűnik éppen örökéletűnek. A második sorban a panoráma-üvegtető (200 000 Ft) dacára is kellően tágas a hely, azonban a lyukacsos árnyékoló tűző napsütésben gyengén sötétít. A hátsó ülések tetszés szerint alakíthatók, sínen tologathatók, meredek vagy fekvős támlapozícióba állíthatók, valamint síkba dönthetők. A csomagtartó 400 literes, mely az ötfős kabin megtartása esetén is könnyedén bővíthető. A padlóban masszív fémszemek találhatók, melyekhez rögzíthetők például a poggyászháló horgai.
A frissített Meriva az új, 136 lóerős dízellel 5,74 millió forinttól kapható. Közvetlen ellenfelet nehéz neki találni, mert ebben a teljesítménysávban a méret szerinti riválisok zöme nem elérhető, a nagyobb egyterűek pedig borsosabb áron vásárolhatók meg.
TETSZETT
– stílusos külső
– tágas, variálható kabin
– erős és takarékos 1.6 CDTI
NEM TETSZETT
– gyenge rugózási komfort
– bizonytalanul mozgatható FlexRail
ÖSSZEGZÉS
A Meriva alapjaiban maradt olyan, amilyen volt, de a stílusosabb lámpák feldobják a megjelenést, az új navigátor emeli a nívót, az 1,6-os CDTI pedig végre partiképes alternatívát jelent a dízelpártiaknak. A műszerfal sok kapcsolója között továbbra is nehéz kiigazodni, a 2 éves garancia pedig sereghajtónak számít a piacon
Opel Meriva 1.6 CDTI
Összlökettérfogat: 1598 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 100 kW (136 LE) 3500/min
Max. forgatónyomaték: 320 Nm 2000/min
Hossz./szél./mag.: 4300/1912/1615 mm
Tengelytáv: 2644 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1488/1509 mm
Fordulókör: 11,19 m
Saját tömeg/teherbírás: 1428/612 kg
Csomagtér: 400/1500 l
Üzemanyagtank: 54 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 9,9 s
Maximális sebesség: 197 km/h
Város/országú/vegyes: 4,8/4,2/4,4 l/100 km
Tesztfogyasztás: 5,9 l/100 km
CO2-kibocsátás: 116 g/km
A modell alapára: 3 880 000 Ft
A tesztelt verzió ára: 5 570 000 Ft
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!