Szokványostól eltérő koncepciójával és stílusával igazi vagány kis különcnek számított a 2008-as Párizsi Autószalonon debütált Soul (lélek). Egy ideje azonban a kisautók, egyterűek és szabadidőautók jellemzőit vegyítő crossover más szempontból is kilógott a Kia soraiból, hiszen még a koreai márka látványos minőségjavulása előtt született. Éppen ezért a második nemzedéket az alapoktól kezdve áttervezték – mégpedig szó szerint, ugyanis a Ceed módosított padlólemezére épül! Nem kevésbé lényeges, hogy immár a karosszéria 66%-a nagymerevségű acélokból készül, így a torziós merevség 29%-kal javult.
Mindezek jóvoltából pedig a továbbfejlesztett futómű is hatékonyabban képes ellátni a feladatát: a régi és az új Soul vezethetőségét és gördülési komfortját nem lehet egy lapon említeni. Nyoma sincs már a korábbi botladozásnak, a feszes hangolás dacára a segédkeretre szerelt MacPherson első és a csatolt lengőkaros hátsó felfüggesztésekkel (függőlegesen beépített, hosszabb lengéscsillapítók) magabiztosabban lépi át az úthibákat és egyenetlenségeket a Kia. Ugyanakkor kanyarban kevésbé dől meg a magasépítésű kasztni, jóindulatú alulkormányzottsággal, stabilan fordul az autó. Kormányzása ugyan pontosabb, de továbbra is elég szintetikus érzést nyújt, visszajelzésből sajnos szemernyivel sem kapunk többet. Pedig szériában jár hozzá a FlexSteer funkció, a gombnyomásra azonban csak a szervorásegítés erőssége (Komfort, Normál, Sport) változik.
Ugyanolyan maradt, mégis teljesen más a Soul
Egyébként az új Soul az élő példa arra, hogy egy sokszoros díjnyertes formatervet is lehet még csinosítani. Miközben ragaszkodtak az egyediségét és egyéniségét adó mókás karakterhez, a 2012-es Trackster koncepcióról származó stílusjegyek lényegesen modernebb és határozottabb megjelenést kölcsönöznek neki. Egyszersmind érettebb és értékesebb autó benyomását kelti – nem csak kívül, belül is.
Az utastérben kellemesebbek a formák és igényesebbek a felhasznált anyagok, így sokat javult a minőségérzet. Ez főképp a gazdagon felszerelt EX kivitelre igaz, melynél egyebek mellett Supervision műszeregység (4,3 colos TFT-kijelző), bőrkormány és sebességváltó-szoknya, automata légkondi, sebességtartó/határoló automatika, elöl és hátul is fűthető ülések, középső könyöklők, valamint tolatókamera emelik a nívót. A navigációs rendszer a 8 colos, színes érintőképernyővel 450 000 forintba kerül, míg további extrákat kétféle csomagban lehet kérni – kényelem csomag (bőrülések, elektromosan állítható vezetőülés, fűthető és szellőztethető ülések elöl, fűthető kormánykerék) és techno csomag (aktív xenon fényszórók, automata parkolássegéd, napfénytető, 17 colos alufelni, tetősín, krómhatású kilincsek). A méretnövekedés (hosszúság és tengelytáv +20 mm, szélesség +15 mm) hozományaként valamivel szellősebb az utastér helykínálata, de azért tágasnak nem mondanám. A csomagtartó 340-ről 354 literre nőtt, a padló alatt jókora pakolórekeszeket találni, szükség esetén pedig a 60:40 osztású támlákkal a befogadóképesség 1367 literig (+127 l) bővíthető.
Az 1,6-os benzinest és dízelt felvonultató motorpalettáról mi utóbbit próbáltuk. Gond nélkül tarthatjuk a forgalom ritmusát akkor is, ha korán felkapcsolgatunk, de azért számítsunk rá, hogy a változó geometriájú turbóval lélegeztetett CRDi alul kissé bágyadt. Olyan 1800-as fordulatig tart a hatásszünet, ezután élénkebben pörög fel és derekasan húz a négyhengeres: a 128 lóerő és a 260 Nm kellő dinamikával mozgatja a Soult, és az előzési rugalmasság is rendben van. A 11,2 másodperces gyorsuláson és a 180 km/órás csúcssebességen nem is annyira, meredek emelkedőn viszont érezni, hogy a motor küzd az 1,4 tonnás tömeggel. Nagy sebességnél pedig ehhez jön még a csinos homlokfelület által gerjesztett légellenállás, úgyhogy sztrádatempóról komótosan lépked tovább a Soul.
Részterhelésnél csendesen és simán jár a dízel, egyedül hidegindításkor és erőteljes gyorsításnál nyersebb egy picit a kelleténél, de a hangja nem válik tolakodóvá. A hatfokozatú sebességváltó kissé hosszú utakon és átlagosan kapcsolható, az áttételezése viszont jól eltalált – 130 km/óránál hatodikban laza 2500-at forog a főtengely. 300 ezer forint ellenében automata váltó rendelhető az autóhoz, a 100 000 forintos Eco Dynamic csomagot (start-stop rendszer és alacsony gördülési ellenállású abroncsok) viszont csak a manuálishoz lehet konfigurálni. Tesztautónk utóbbi híján is elfogadható, 6,3 literes átlagfogyasztást produkált – többnyire városi használat mellett. Csakhogy a tetemes felár a dízel ellen szól: az 1.6 GDI benzinmotorral és LX alapfelszereltséggel a Soul indulóára akciósan 3 899 000 forint, ennél az 1.6 CRDi 1 145 000 forinttal drágább, az LX felszereltségért pedig további 485 ezret kérnek.
TETSZETT
– látványosabb, modernebb forma
– igényesebb utastér
– vezethetőség, rugózási komfort
– erős, kulturált dízel
NEM TETSZETT
– dízelmotor felára
– steril kormányzás
ÖSSZEGZÉS
Stílusosabb megjelenése, igényesebb berendezése és jobb minősége mellett a 7 év, vagy 150 ezer kilométeres Kia garancia is vonzóvá teszi a Soult. A dízelmotor felára viszont túlzás.
Kia Soul 1.6 CRDi
Összlökettérfogat: 1582 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 94 kW (128 LE) 4000/min
Max. forgatónyomaték: 260 Nm 1900-2750/min
Hossz./szél./mag.: 4140/1800/1605 mm
Tengelytáv: 2570 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1576/1580 mm
Fordulókör: 10,6 m
Saját tömeg/teherbírás: 1383/537 kg
Csomagtér: 354/1367 l
Üzemanyagtank: 54 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 11,2 s
Maximális sebesség: 180 km/h
Város/országút/vegyes: 6,1/4,4/5,0 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,3 l/100 km
CO2-kibocsátás: 132 g/km
A modell alapára: 3 899 000 Ft (1.6 GDI LX)
A tesztelt modell ára: 5 044 000 Ft
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!