Miközben a világ legtöbb autóját értékesítő Toyota minden követ megmozgat, hogy elkerülje az unalmas jelzőt, a hozzá képest szinte már jelképes mennyiséget termelő Mazda az egyik legfontosabb márkaértékévé tette a látványos dizájnt. A japánokat azonban nem olyan fából faragták, akik megelégednének egy csinos külsővel, és elhanyagolnák a műszaki fejlesztést, ezért mindkét területen megpróbáltak maradandót alkotni.
Bár magasan volt a léc, nem úgy tűnt, mintha megremegett volna a tervező keze, a 3-as új generációjával olyan magasságba lendült a Mazda, ahonnan a kifutó modell szinte már láthatatlan, pedig kategóriája egyik, ha nem a legszebb autója volt. Olyan magabiztosan vetették papírra a külsőt, mintha egy olasz stúdió mesterei alkották volna. A 2017-es Kai tanulmányon ugyan sokat szelídítettek mégis megtartották a forma lényegi elemeit. A végeredmény egy szívbemarkolóan szép és merész kompakt páros, ahol nemcsak a kategóriában megszokott nívón, hanem a divathullámon is túlléptek. Nem vitás, hogy ennyire kidolgozott külsőt legközelebb a prémiumkategória kategória kínál, ezzel meg is vethetik ott a lábukat! A döntés, hogy előre kiosztották az elegáns és a sportos modell szerepét a négy- és az ötajtós között, kissé meglepő, hiszen manapság a személyre szabhatóság is a kiemelten fontos szempontok között szerepel. Talán ezzel is azt érzékelteti a Mazda, hogy dizájn terén nem ismer tréfát, mi azonban annak ellenére szívesen látnánk a ferdehátú 3-ast is krómozott kiegészítőkkel, hogy a japánok szerint csak a fekete betétekkel az igazi. Nem csak a díszítést, az arányokat tekintve is olyan merészen húzták a vonalakat, mintha nem egy milliméterről milliméterre kiszámított piaci versenyre, hanem egy világnézeti vitára készültek volna.
A 60-as évek szabadjára engedett kreativitását idézi az a hozzáállás, amivel a Mazda megálmodta az új 3-ast, és ez szimpatikus lehet azoknak a vevőknek, akik nem a csomagtartó literjei és a hátsó fejtér centijei alapján döntenek. Ezekben a számokban nem nyújt kiemelkedőt a Mazda, ráadásul a sötét kárpitozás optikailag is szűkíti a teret. Amit cserében kínálnak a japánok, az a kifogástalan ergonómia. Az első és a hátsó üléseket is az emberi test anatómiájának alapos tanulmányozása nyomán képezték ki, sőt, az üléshelyzet is ennek megfelelően lett kialakítva. Már néhány perc után egyértelmű, hogy ideálisan ülünk, és hosszú órák, illetve több száz kilométer után is pihenten szállunk ki belőle. Szembemegy a trendekkel a műszerfal kialakítása is. Üdítő látni, hogy asztali monitor méretű kijelző nélkül is van élet 2020-ban, sőt, a klasszikus autórádiók hangulatát idéző klímakonzol is bizonyítja, hogy mennyivel előnyösebb, ha ezeket a funkciókat fizikai gombokkal kezelhetjük. Mesterien ötvözték a modern és a retró stílust. Jelenleg a Mazdáé az egyik legszebb és legjobb fogású kormány a piacon, a részben vetített kijelző is tudatosan a hagyományos elrendezést jeleníti meg, szükség esetén azonban extra információk kijelzésére is alkalmas. Mindezt profin és a lehető legszínvonalasabban valósították meg, ez a belső dizájn csak a korlátozott személyre szabási lehetőségekben marad el a prémiummárkákétól. A fedélzeti menü tárcsás vezérlője akár kikacsintás is lehetne a BMW iDrive rendszerére, pedig egyszerűen ez a leglogikusabb navigálási módszer.
Miután a körítést kipipáltuk, a technikán van a sor, hogy bizonyítson. Az elmúlt évtizedben a Mazda igyekezett a saját útját járva megfelelni a szabályozásoknak és a környezetvédelem új kihívásainak, a Skyactiv-X motorral ezen a területen is szintet léptek. A lágyhibrid benzines újdonsága, hogy a dízelekhez hasonló, 16,3:1 sűrítési viszonnyal és benzinszegény keverékkel dolgozik, amely közvetlenül a hengerbe, a gyújtógyertya mellé befecskendezett, a nyomást és a hőmérsékletet is megnövelő benzin hatására lobban be. A szikravezérelt öngyulladás optimális működéséhez beépítettek egy kompresszort is, amely a beszívott levegő mennyiségét és állandó nyomását biztosítja.
A gyakorlatban ebből a vezető szinte semmit nem vesz észre, legfeljebb annyit, hogy akár már 40 km/órás tempónál is hatodikba kapcsolhat, mert a 180 lóerőt teljesítő motor megbirkózik a feladattal. Aki figyel a kijelzőre, és mindig a lehető legmagasabb fokozatba kapcsol, 1100-1200-as fordulat között tarthatja a motort, ami elég a forgalom ritmusának tartásához, de érdemi gyorsulásért vissza kell kapcsolni. Mivel általában gyakran kell a váltókarhoz nyúlni, könnyebbséget jelent a 750 000 Ft-os felárért kínált, hatfokozatú automatikus váltós modell megrendelése. A 224 Nm-es nyomaték egyértelműen növeli a különben csendes, szép hangú motor hatékonyságát, de el kell fogadni, hogy itt mindent erre a lapra tettek fel. A 180 lóerős teljesítmény kicsikarásához 6000-ig kellene pörgetni, ahol a rendszer átvált a hagyományos szikragyújtásra. Erőfölénye érezhető, azonban nem kívánja a sportolást, a megszokott fordulatszám-tartományokban alig tűnik erősebbnek a G122-es benzinesnél, a tesztprogram során mért fogyasztása pedig nagyjából teljesítményarányosan magasabb. Országúti tempónál 6,0 liter alatti értéket mértünk, a városi forgalom azonban 7,5 literre tornázta fel az átlagot, tehát az új, Skyactiv-X technológia előnye legfeljebb a 2,0 literes benzines mércéjével számít kézzelfoghatónak.
TETSZETT
• külső-belső dizájn
• kiváló ergonómia
• általános minőség
NEM TETSZETT
• szűkös hátsó sor
• nem elég kiforrott vezetőtámogató rendszerek
ÖSSZEGZÉS
Lenyűgöző külsőt, mesterien kivitelezett belsőt, hibátlan ergonómiát és jó vezethetőséget ad a 3-as a kategóriában magasnak számító áron. Igényes kidolgozása, gazdag felszereltsége és a piacon egyedinek számító Skyactiv-X technológia elég pluszt jelent ahhoz, hogy akár a prémium kategória vevőkörét is elcsábítsa.
Mazda 3 Skyactiv-X180
Összlökettérfogat: 1998 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 kompresszor
Max. teljesítmény: 132 kW (180 LE) 6000/perc
Max. forgatónyomaték: 224 Nm 3000/perc
Hossz./szél./mag.: 4460/1795/1435 mm
Tengelytáv: 2725 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1570/1580 mm
Fordulókör: 11,3 m
Saját tömeg/teherbírás: 1320/609 kg
Csomagtér: 330 l
Üzemanyagtank: 51 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 8,2 s
Max. sebesség: 216 km/h
Város/országút/vegyes: 5,1/4,2/4,5 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,5 l/100 km
CO2-kibocsátás: 103 g/km
A modell alapára: 7 044 900 Ft (G122, 122 LE)
A tesztelt verzió ára: 8 094 900 Ft