Tessék, nézzék csak meg, nem formás darab a Sandero?! Frontja egészen maszkulin, karakteres, az egyik tankolásnál érdeklődő benzinkutas szerint a lökhárító alsó spoilerét egyenesen az Auditól kölcsönözték. Mondjuk van benne valami…
Hátulról sem rossz, jót tesz a far képének a lámpaburákban lévő fehér betét. Egyszerűen pofás, ízléses darab a Sandero, a kedvező benyomás pedig az utastérben is folytatódik.
Érdemes a jutányos árú extrákra költeni
A pult formája modern, az anyagok persze nem a legjobbak, de hát csodát ne várjunk egy ennyire olcsó kisautótól. Inkább örüljünk annak, hogy van tempomat (60 000 Ft), tolatóradar (60 000 Ft), az elöl ülőket alapáron négy légzsák óvja (az oldalsók fej-mellkas párnák), és van hétcolos, érintőképernyős navigátor is. Utóbbi kezelése triviális, grafikája szép, hazai adatbázisa korrekt, ráadásul USB-bemenet, vezeték nélküli telefonkihangosító, valamint kormány mögüli rádióvezérlés is dukál hozzá. Mindezt 70 000 forintért adják (!), aki pedig teljes Európa-térképcsomagot szeretne, további 35 000-ért megkaphatja.
Az első ülések hozzák az elvárható komfortot, talán a lapjuk lehetne valamivel hosszabb. Az első elektromos ablakmozgatás kapcsolóit a középkonzolba integrálták, a hátsókat pedig a két első ülés közé – egyik sem esik kézre. A Renault raktárán maradhatott egy nagyobbacska szállítmány a Twingóból ismerős, kürtkapcsolós indexkarból, ennek kezelése is megszokást kíván. A kesztyűtartó mély és nagy, a váltó előtt dupla pohártartó, apró szépséghiba, hogy a kitüremkedő középkonzol miatt a félliteres palackokat csak enyhén döntve tudjuk elhelyezni. A szellőzés hatásos, de a ventilátor 1-es állásnál nagyobb fokozatban már zajos. A második sorban bőséges hely várja az utasokat, ami nem csoda, hiszen 2580 mm-es a tengelytáv. Alkalomadtán hátra akár hárman is beülhetnek, a fejtámaszok kellően magasra húzhatók ki, a középső padlóborda pedig alacsony.
Vegyes érzelmek: pörgős, de iszákos TCe
A raktér is tágas, a 320 literes érték ebben a szegmensben dicséretes, kár, hogy az ülőlap nem hajtható előre, bővítéskor pedig lépcső keletkezik. Sok ponton visszaköszön, hogy igyekeztek minimalizálni az előállítás költségeit. A fényezett raktérküszöböt nem óvja műanyag koptatóbetét, a kalaptartó hátsó felfogatása nem a szokásos, bepattintós/forgópántos elven működik. Annak végét úgy öntötték ki, hogy képes legyen a kinyitáshoz szükséges mozgás megtételére – nem túl tartós megoldás, az egyik oldalon már le is tört… A Sanderóhoz nem jár külön szervizkönyv, azt a kezelési leírás hátuljában találjuk, ezzel megspóroltak egy keményfedeles füzetet és némi nyomdaköltséget. Lazán elfér viszont a padló alatt a normál pótkerék (15 000 Ft), amit manapság sokan elhagynak.
A Sandero orrában a modern, háromhengeres, turbófeltöltésű Renault blokk dolgozott. A mindössze 898 cm3-es motorból tisztességes 90 lóerőt és 135 Nm-es nyomatékot préseltek ki. Háromhengeres hangja jellegzetes, karaktere passzol az autóhoz, zavaró lármáról nem beszélhetünk. Nyomatékát kissé magasan, 2500-as fordulatszámtól adja csak le, viszont innentől meglepő tűzijáték következik! Ki sem néznénk egy Daciából (önsúly: 962 kg) a 11,1 másodperces százas sprintet, s az autópályára történő felhajtás sem izzadságos. Utóbbiban nagy szerepe van az ugyan kissé karcosan járó, viszont optimális áttételű váltónak, ugyanis harmadik fokozatban megfutja a Sandero a 130-at. Jól tűri a tartós sztrádatempót, innen még elfogadhatóan gyorsul, az emelkedők megmászása sem jelent akadályt. Városi forgalomban az ECO-gomb aktiválásával mérsékelhető a fogyasztás. Utóbbi visszavesz a motor teljesítményéből, és a szellőzést is takarékosabb módon üzemelteti, jó, hogy padlógáz hatására automatikusan visszatér a teljes 90 lóerő. Azonban pont a fogyasztás területén vérzik el az izgalmas kis kerregő, a mért 8,7 literes átlag még a bejáratás dacára is magas.
A kormányzás nem túl közvetlen, sokat is kell vele bíbelődni, ütközéstől ütközésig 3,2 fordulatot tesz meg. A futómű hangolása igen komfortos, fekvőrendőr, kátyú nem akadály, ahogy a magasabb járdaszegélyekre is könnyedén mászik fel a Sandero. A 163 mm-es szabad hasmagasság átka azonban, hogy hirtelen terhelésváltáskor, kikerüléskor nagy a karosszéria oldalirányú mozgása. A 0.9 TCe Arctic változat 2,69 millióért vihető el, pont annyiért, amennyiért akár az offroados, fényezetlen elemekkel telitűzdelt, megemelt hasmagasságú (207 mm) Stepway Ambience is választható. A kétmilliós alapváltozatot 75 lóerős 1,2-es mozgatja, ez a blokk LPG-gázos kivitelben (2 440 000 Ft) is rendelhető. A legolcsóbb 1,5-ös dízel 2,99 millió forint, míg az erősebb, 90 lovas csupán 100 ezerrel kerül többe. Elfogadható a Sandero alapgaranciája (3 év/100 000 km), mely jelképes felárért (79 990 Ft) akár 6 év/100 000 km-re is meghosszabbítható.
TETSZETT
– sármos forma
– ár-érték arány
– dinamika
– tágas belső
NEM TETSZETT
– fogyasztás
– néhol filléres megoldások
– ablakemelő kapcsolók
ÖSSZEGZÉS
Aki olcsó, tágas kisautóra vágyik, ami szinte a kompaktok helykínálatát nyújtja, az a Sanderóval jól fog járni. Megfontolandó az extrák között csemegézni, az árak barátiak, a navigátorra feltétlenül érdemes áldozni.
Dacia Sandero 0.9 TCe
Összlökettérfogat: 898 cm3
Hengerek/szelepek: S3/12 turbó
Max. teljesítmény: 66 kW (90 LE) 5250/perc
Max. forgatónyomaték: 135 Nm 2500/perc
Hossz./szél./mag.: 4058/1733/1518 mm
Tengelytáv: 2580 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1497/1486 mm
Fordulókör: 10,68 m
Saját tömeg/teherbírás: 962/558 kg
Csomagtartó: 320 l
Üzemanyagtank: 50 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 11,1 s
Maximális sebesség: 175 km/h
Város/országút/vegyes: 6,7/4,3/5,0 l/100 km
Tesztfogyasztás: 8,7 l/100 km
CO2-kibocsátás: 116 g/km
A modell alapára (1.2, 75 LE): 1 990 000 Ft
A tesztelt típus ára: 2 690 000 Ft
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!