Kétezerben dobta piacra a Nissan az X-Trail terepjárót, amely a 7 évvel későbbi generációváltásnál is megtartotta a szögletes megjelenést, épp csak felfújták a méreteket. A 2013-as nemzedéknél ismerhettük meg az autó mai formáját, amelynél változatlan külső méretek mellett egy kicsit átalakították a belső felosztását. Ez az autó már pályafutásának a végén jár, jövő nyáron érkezik Európába a világ többi részén már kapható, elektrifizált hajtásokkal felszerelt új generáció, de azért még befogtuk egy tesztre az aktuális modell végső változatát. Időközben csak 158 lóerős turbómotorral, a 7 fokozatú duplakuplungos váltóval és elsőkerékhajtással adják a típust.
Szokni kell, hogy az indulást kifejezetten komótosan vezényli le a váltóvezérlő elektronika, az ember kiválasztja a haladási irányt, majd semmi nem történik – ha nem sík úton állunk, elkezd gurulni az X-Trail –, majd finoman elindulunk. Ha valaki ilyenkor nem várja ki az elindulás pillanatát, és gázt ad, rögtön két kézzel markolhatja a volánt. Szokatlanul erős hajtási befolyás érezhető az egyébként jó fogású kormánykeréken, érdekes módon a menetstabilizáló még csikorgó kerekeknél sem szól közbe. Ha egyszer már haladunk, jól kontrollálható a gázpedálkezeléssel, hogy mikor kapcsoljon a váltó, a nyomatékos motornak köszönhetően ritkán kell akkora gázt adni, hogy vissza kelljen kapcsolni több fokozatot. Csendesen és finoman üzemel az 1,3 literes turbómotor, jó erőben is van, a tesztátlag 9,2 l/100 km lett vegyes használatban – utóbbi miatt visszasírja az ember a dízelt.
Csúcs, azaz Tekna felszereltséggel járt nálunk búcsúzóul az X-Trail, a 11,78 millió Ft-os árért mindent megkapunk, amit csak az autó nyújtani tud – ez a csomagokban adott extráknak köszönhető. Felárat a 7 üléses belsőért (300 000 Ft), a ProPilot (150 000 Ft) vezetőtámogató rendszerért és a fényezésért (metál 190 000 Ft, gyöngyház 220 000 Ft) lehet fizetni, illetve az alapáron adott 3 év/100 000 km garanciát lehet kiterjeszteni 10 év/150 000 km-re 799 900 Ft ellenében.
VAD, KEMPING
A hegyikerékpáros hobbit űző fotósunk, Stefler Balázs legnagyobb megelégedésére használja 2009-ben vásárolt autóját, amellyel nem csak biciklit szállít, hiszen annak belseje elég nagy az alváshoz is – ledöntött támlával 190×110 cm-es matrac fér el, és jut hely a kerékpárhoz szükséges szerszámoknak, valamint egy tábori zuhanynak is. Az összkerékhajtásra is szüksége van, hogy elérjen a céljához, ahonnan aztán tovább teker. Jobban tetszik neki a kézi váltós dízelmotor, jobban tudja időzíteni az indulást, mint a DCT-váltós új autónál, és az ő igényeihez már nem elég tágas a karosszéria hátulja. Az új X-Trail hátsó ülése annyi helyet kínál alaphelyzetben, mint a régi, de ilyenkor kisebb a csomagtér, ami akkor éri el a régi méretét, ha előrehúzzuk az üléspadot; a matracnak már nem marad hely.
TETSZETT
• csendes és erős motor
• gazdag felszereltség
• tágas utastér
NEM TETSZETT
• hajtási befolyás a kormányon
• DCT-váltó lassú indulása/irányváltása
ÖSSZEGZÉS
Rutinos versenyzőnek számít az aktuális X-Trail, ára ennek megfelelően kifejezetten kedvező, igaz, hajtáslánc tekintetében választási lehetőségünk nincs. Tágas utasterével, csendes motorjával és finoman dolgozó DCT-váltójával észrevétlen társa a hétköznapoknak, azonban a 19 colos felnivel már hajlamos visszazökkenteni minket a magyar valóságba.
Nissan X-Trail DiG-T 160 DCT
Összlökettérfogat: 1332 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
Max. teljesítmény: 116 kW (158 LE) 5500/perc
Max. forgatónyomaték: 270 Nm 1800-3750/perc
Hossz./szél./mag.: 4690/1820/1740 mm
Tengelytáv: 2705 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1585/1585 mm
Fordulókör: 11,2 m
Saját tömeg/teherbírás: 1581/599 kg
Csomagtér: 565-1996 l
Üzemanyagtank: 60 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 11,5 s
Max. sebesség: 194 km/h
Átlagfogyasztás (WLTP): 7,1-7,3 l/100 km
Tesztfogyasztás: 9,2 l/100 km
CO2-kibocsátás: 161-166 g/km
A modell alapára: 9 280 000 Ft