A VW tulajdonolta nagy múltú cseh autómárka, a Skoda mind nagyobb népszerűségnek örvend Európa-szerte és Magyarországon. A Skoda magyar márkakereskedőinek kínálatát és kasszáját két éve gazdagító Fabia például 2002-ben az igen elismerésre méltó harmadik helyet szerezte meg a hazai újautó-értékesítési ranglistán. A VW Polóval és a Seat Ibizával közös padlólemezre épített legkisebb Skoda honi sikere a kategóriájában egészen elfogadható belső méretekre, a jó minőségre, a tetszetős külalakra és utastérre, na és nem utolsósorban az alapmodell nagyon kedvező, 2 millió forint alatti vételárára vezethető vissza.
A Fabia indulóára 2003-ban sem lépte át a 2 millió forintos fájdalomküszöböt, noha a modell történetében nemrég új fejezet kezdődött el: megkapta a VW-konszern friss fejlesztésű, az elavult 1,0 és 1,4 literes benzineseket (az itthoni kínálatban csupán a nagyobbik létezett) felváltó 1,2 literes, háromhengeres erőforráscsaládját. A hatszelepes 55, illetve a tizenkét szelepes 64 lóerős verzió közül Magyarországon egyelőre csak a gyengébb rendelhető a Fabiához, így több mint logikus, hogy először a “minimál” kivitelt tettük próbára.
Higgadt stílus
Az már a katalógusadatok alapján sejthető volt, hogy a Fabia 54 lóerős, benzines változatától igencsak szerény menetteljesítményeket lehet elvárni. Az első kilométerek után ez be is bizonyosodott: a két személlyel és néhány táskával leterhelve közel 1,3 tonnás tömegű kisautó erőforrása legfeljebb a közlekedési szabályok szigorú betartásakor rendelkezik némi tartalékerővel. Városban sűrű sebességváltásokkal még csak-csak tartja a lépést forgalommal, egy országúti előzést 70 km/órás indulósebességnél azonban már harmadik fokozatban célszerű megkezdeni, autópályán pedig csakis sík úton, szélmentes időjárás esetén bírja a 140 km/órás, tehát alig valamivel a megengedett feletti sebességet. Persze a cseh-német konstruktőrök (és marketingesek) nem is versenyzőknek, hanem higgadt vezetőknek szánták a leggyengébb Fabiát, olyanoknak, akik hétvégente eltöfögnek a városszéli hipermarketbe, nyaranta pedig nagyritkán egy belföldi üdülőhelyre.
Csendes társ
Tesztalanyunk egyébként kellemes vezethetőségével jól ellensúlyozza a szolid gyorsulását (0-100 km/órára 18,5 s) és végsebességét (150 km/h). A kis háromhengeres késlekedés nélkül reagál a gázadásra, az 1500-4000-es, tehát a mindennapok során használt fordulatszám-tartományban harmonikusan, jól kihasználható módon adja le visszafogott teljesítményét. E két értéken belül a 100 kilométerre vetített fogyasztása – egyenlő arányú városi, országúti és autópályás üzemmód esetén – 6,5-7 liter között tartható, ráadásul a legalább eggyel magasabb kategóriába sorolható autók motorzajának szintjén, alig hallhatóan, nagyon kellemes hangszínnel duruzsol. Hajszolni viszont nem érdemes, igaz, nem is lehet, ugyanis a kis motor lóerői 5000-es percenkénti fordulat felett kámforrá válnak, és az erőforrás étvágya is határozottan emelkedik.
Kifinomult részegységek
A fogyasztás alacsony szinten tartása persze a váltó helyes kezelésén is múlik. Szerencsére az ötfokozatú, manuális szerkezet könnyedén, pontosan kapcsolható, a VW háromhengeres benzineseinek egyenváltója igazán mintaszerű. A sebességfüggő szervokormány ugyancsak megér egy misét, nagyon precíz, mindig az aktuális tempónak megfelelően könnyíti avagy nehezíti a forgathatóságot. A fékrendszer is finom eleme a Fabiának, adagolhatósága minden helyzetben kiszámíthatóvá teszi a féktávot, egyedül a blokkolásgátló hiánya, pontosabban a 91 ezer forintos felára a fájó. A futóműből az extraként sem rendelhető elektronikus menetstabilizátoron kívül a hátsó stabilizátor hiányzik legjobban. Autópályán, terheletlenül, 130 km/órás sebesség felett ugyanis a Fabia egy-egy széllökés hatására érezhetően elkúszik a nyomvonalából. A kifogásolható egyenesfutáson kívül viszont nem róható fel egyéb negatívum a Fabia felfüggesztésének, kanyarban, hirtelen terhelésváltáskor, sőt még rossz burkolaton is érezhetően nagy biztonsággal tapasztja az úthoz a kis Skodát, mi több, 43 ezer forint plusszért a gyártó emelt hasmagassággal és extra padlóvédelemmel is szállítja a Fabiát! Ez a lehetőség a hazai nagyvárosok lakóinak igencsak megfontolandó!
Akciódömping
Műszakilag tehát nem sok kivetnivalót lehet találni a csehek Polójában, 2 millió forintért manapság ez az autó az egyik a legjobb választás. Csakhogy ennyi pénzért a fontosabb felszereltségi tételek közül egyedül a kormánylégzsákért nem kell felárat fizetni. A szervokormányt, blokkolásgátlót, négy légzsákot, ködfényszórókat, elektromosan állítható és fűthető külső tükröket tartalmazó biztonsági csomag ára megközelíti a 300 ezer forintot, a klímával együtt számolt kényelmi berendezések együttes értéke pedig ugyancsak 300 ezer forint! Mindez mégsem ok arra, hogy bárki is elálljon egy Fabia megvásárlásától, a Skoda kereskedőhálózata ugyanis állandóan akciózik, s a különlegesen felszerelt szériákból tényleg ki lehet fogni olyat, amely az igényesebb megrendelőknek is minden szempontból megfelelő.