Amióta 2010-ben a Geely tulajdonába került, diadalmenetbe kezdett a Volvo. A kínai tőkével sikerült olyan magasságba emelni a korábban is elismert márkát, ami nem csak a piacon, a szakma szemében is növelte az értékét. Bár 1983-ban a 760-as, 2013-ban pedig a V40-es is bronzérmes lett, az igazi díjesőt a legújabb generáció hozta meg a svédeknek. Magas ára ellenére is a második helyezésig jutott 2016-ban az XC90-es, idén végre a kitüntető címet is bezsebelhette az XC40-es, majd nem sokkal később az XC60-as lett a Világ Év Autója. Meg is dolgoztak az elismerésért Göteborgban, a legkisebb Volvo szabadidő-autóval már a tavaly év végén megejtett üléspróba során is elégedettek voltunk, a tesztprogram alatt pedig még több pozitív tapasztalatot szereztünk.
Nem számít, hogy különböző platformra épülnek és másik ligában játszanak, az XC40-es is ugyanazt a minőséget és tudást képviseli, amit a csúcsmodell XC90-es! Formai szempontból már nem okoz meglepetést az a hűvös, modern elegancia, amit az aktuális Volvók sugároznak, mégis frissnek hat és ugyanolyan hatásos, mint első alkalommal. A részletekben elmerülve észrevehetünk egy kis játékosságot a fiatal vásárlókat célzó újdonság külsején, ami elsősorban a C-oszlop kialakításánál és a kétszínű tetőnél feltűnő, ezzel együtt ugyanolyan masszívnak és biztonságosnak mutatja magát, mint nagytestvérei. Apró szellemesség, a visszatérő svéd zászló motívum, amely ezúttal ruhacetlit imitálva a motorháztető oldalsó élén jelenik meg. Sajnos csak a bemutatóautókhoz küld ilyet a gyár… A jelenleg rendelhető csúcsmodell külsejét az R-Design csomag hivatott feldobni, bár a 235/55R18-as gumikról a téli kerékgarnitúra miatt le kellett mondanunk. Mivel az összeállításhoz sportfutómű is jár, a rugózási komfortnak jót tett a visszafogottabb méret (235/60R18). Igaz, nem panaszkodhatunk a kényelemre, ugyanis még a feszes hangolással együtt is komfortos az XC40-es, kanyarban pedig kifejezetten stabil marad a magas karosszéria. Ez meglepően dinamikus kezelhetőséget és precíz irányíthatóságot biztosít.
Lehet, hogy karaktere alapján inkább terepen kellene helytállnia, várhatóan mégis épített utakon tölti majd az életét, ahogy az összes – városi használatra szánt – kompakt szabadidő-autó. Az összkerékhajtás persze alapáron jár a 190 lóerős, D4-es dízelmotorhoz, ahogy a nyolcfokozatú automatikus váltó is, de annak előnyeit csúszós utakon és hóval borított emelkedőkön élvezhetik majd a vevők, akik akár hosszú autópályás etapokra is bátran indulhatnak ezzel a konfigurációval. A 2,0 literes dízelmotor bőséges erőtartalékaival jól gazdálkodik az elektronikus kapcsolókarral kezelhető váltó. Együttműködésük olyan lineáris gyorsulásérzetet ad, mintha egy drótkötélen húznák a kicsinek csak a kínálaton belül számító, valójában méretes, 1,7 tonnás (!) Volvót. Miután két billentéssel D-be kapcsolunk, elfelejthetjük a lemezek alatt zajló folyamatokat, egyrészt olyan halkan, másrészt olyan kifinomultan teszi a dolgát. 7,3 literes átlagfogyasztását még az erős motor és a nagy tömeg ellenére is magasnak találtuk, a tesztautóban azonban 1000 km sem volt, amikor átvettük, ez a későbbiekben még csökkenhet.
A kissé érzéketlen, de precíz és könnyed, szabályozható rásegítésű kormányzás magasabb kategóriákat idéz, ahogy az akár tökéletesnek is nevezhető üléshelyzet vagy a gombokra és kapcsolókra is kiterjedő minőségi összhatás is. Egyetlen elnagyolt, kidolgozatlan részletet, olcsó anyagot vagy megoldást sem találunk az XC40-esben. Otthonos utasterében még a műanyagok is igényesek, egyedül a dekorbetét stílusa nem nyerte el a tetszésünket, szerencsére a személyre szabhatóságnak köszönhetően ez sem lehet gond. Az enyhe bunkerhangulat ezúttal nem rontja a kilátást, csak hozzátesz a legendás biztonságérzethez. Olyan benyomást tesz, mintha nemcsak utasai, hanem maga is sérthetetlen lenne. Testi épségünkre a döntően alapáron kínált biztonsági extrákkal vigyáz az autó, így a felhalmozott tudás minden vásárlónak egyformán jár.
Hogy mennyire átgondolt konstrukcióval van dolgunk, arról sokat elárul az a tucatnyi szellemes ötlet, melyekkel itt-ott elszórva találkozunk. A kivehető szemetes, a csomagtérbe beépített, akasztós szeparáló, a textillel burkolt ajtózsebek, az indukciós töltő és a plusz tárolóhelyek mind-mind praktikussá és szerethetővé teszik. Továbbra sem hibátlan azonban a műszerfal központi elemének számító 9 colos érintőképernyő, illetve annak tabletszerű elrendezése. Kezelése az apró gombokkal, valamint a lenyitható almenükkel képes elterelni a figyelmet a vezetésről, amin sokat javítana egy áttekinthetőbb felépítés. Mindez azonban csak apróság abban a komplett és ideális csomagban, amit az XC40-es felszereltségtől és hajtáslánctól függetlenül képvisel. 8 495 000 Ft-tól a kategória egyik legjobb vételét vihetjük haza, amely az aktuális trendeknek és a vásárlók mindenkori elvárásainak egyaránt megfelel.
Tetszett
• külső-belső dizájn
• általános minőség
• magas biztonsági alapfelszereltség
Nem tetszett
• előválasztókar működtetése
• bonyolult menü
Összegzés
Kompakt méretben kínál nagyautós komfortot és prémiumminőséget a Volvo első, alsó-középkategóriás szabadidő-autója, melyből nem hiányzik a márkától megszokott magas biztonsági nívó és a skandinávokra jellemző praktikum sem. Formaterve, hajtáslánca és árazása egyaránt vonzó ajánlattá teszi, amit az Év Autója zsűrije is honorált.
Volvo XC40 D4 AWD Aut.
Összlökettérfogat: 1969 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 biturbó dízel
Maximális teljesítmény: 140 kW (190 LE) 4000/perc
Maximális forgatónyomaték: 400 Nm 1750-2500/perc
Hosszúság/szélesség/magasság: 4425/1863/1652 mm
Tengelytáv: 2702 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1601/1626 mm
Fordulókör: 11,4
Saját tömeg/teherbírás: 1698/552 kg
Csomagtér: 460-1336 l
Üzemanyagtank: 54 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 7,9 s
Max. sebesség: 210 km/h
Átlagfogyasztás: 5,0 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,3 l/100 km
CO2-kibocsátás: 131 g/km
A modell alapára: 8 495 000 Ft (T3, 156 LE)
A tesztelt verzió ára: 11 575 000 Ft