A Suzuki SX4 1.9 GS DDiS 4WD kapcsán több jó és néhány rossz hírrel szolgálhatunk. A legrosszabbal kezdjük: az esztergomi újdonság eme konfigurációjának ára messze túlmutat a hazánkban megszokott suzukis szinten. Noha a jármű mérete nem kis-, hanem alsó-középkategóriás, s az autó mind műszakilag, mind felszereltségben magasabb osztályban játszik, mint a népszerű Ignis és Swift, 5,55 millió forint bizony nem kevés pénz érte.

Tételesen

A SX4 két véglete közötti különbséget forintosítva az eredmény 2,7 millió forintra jön ki. Jó hír ugyanakkor, hogy az első ránézésre hatalmas árkülönbség mögött valódi többletérték is felfedezhető tesztalanyunk javára. Konkrétan 21 lóerőnyi többletteljesítmény, 147 Nm forgatónyomaték, 0,2 literrel kedvezőbb átlagfogyasztás, plusz egy hajtott tengely és egy sebességfokozat, plusz négy légzsák, valamint elektronikus menetstabilizátor és jó néhány kényelmi berendezés. Mindazonáltal a két legértékesebb főegységre, a 4×4-es hajtásrendszerre és az 1.9 DDiS motorra nincs feltétlenül szükség. Az SX4 a normál személyautókénál másfélszer magasabb hasa révén poros, kátyús ösvényeken elsőkerékhajtással is simán elboldogul. Az összkerékhajtás tulajdonképpen csúszós felületen sem javít sokat a menetbiztonságon, ugyanis a széria ESP-nek köszönhetően nyálkás útfeleleten is túlélhető a húzósabb kanyarodás. A 4×4-es mód jelentős tapadási előnye felázott, kátyús földutakon, továbbá vélhetően hóban mutatkozik csak meg, míg a motor közös nyomócsöves turbódízel mivolta az 1.5 VVT-hez viszonyítva dinamikában és üzemeltetési költségekben kedvezőbb ugyan, de nem számottevően.

Keménykedő

Mindentől függetlenül az SX4 ebben a formájában hamisítatlan európai kompakt crossover, azaz terepjáró-kombi. Olyan személyautó, amely belül akár egy kétgyermekes családnak is megfelel, nagy a csomagtartója és minden fődarabja naprakész technikájú. Összességében a keménysége zavaró csupán. Feszes tömésűek az ülései, katonás szigorral kapcsolható a váltója, rideg a rugózása, így nehéz eldönteni, hogy hadi célokra vagy civileknek tervezték. Hogy szükség esetén lehetne-e vele menekülni, arra már egyértelműen igen a válasz. A Fiat-fejlesztésű 1,9-es dízelmotor lendületesen mozgatja a viszonylag könnyű,

két személlyel 1,4 tonnás gépet. Az erőforrás tartaléka meggyőző, csakúgy, mint a 7,4 literes tesztfogyasztás. Mindebben a hatfokozatú kézi kapcsolású sebességváltó is támogatja, amelynek fokozatkiosztása remekül passzol az 1500-3500 percenkénti főtengelyfordulat-tartományon belül kifejezetten fickós erőforráshoz. Noha az SX4 1.9 GS DDiS 4WD rendkívül sokoldalú jármű, költségérzékeny országunkban csak kevesek számára jelent gazdaságilag is indokolt választást. Már csak azért is, mert SX4-ből számos más modellváltozat is létezik, többek között egy 300 ezer forinttal olcsóbb fronthajtású dízel, no és a közel egymillióval jutányosabban kínált 1.6 VVT 4WD is. Bodács Károly Fotó: Hilbert Péter