Egy fogyókúrás programot rendszerint gyötrelmes elkezdeni és kínkeserves végigcsinálni. Nincs ez másképp az autóiparban sem, hiszen a rendkívül merev és könnyű bóracél költséges alapanyag, az autó teljes egészét átfogó grammstratégia pedig különösen alapos tervezést igényel – végeredményben felveri a bekerülési költséget, így a vételárat.

Lendületes formák, rendezett műszerfal, de komor hangulat. Fotó: Hilbert Péter

A moletten is kívánatos J nemzedék után végre valahára az Opel is eljutott odáig, hogy nincs mese, az Astrának kötelező koplalnia: elődjével összehasonlítva a K generációnak nem kevesebb, mint 190 kilót sikerült ledobnia! Persze volt is miből fogyni, úgyhogy a benzinmotoros, kombi tesztautó forgalmi engedélyében így is 1318 kg szerepel. Ami annyit tesz, hogy súlyban nagyon közel került ugyan az ellenfelekhez, de még mindig a nehezebbek közül való a mezőnyben – hiszen időközben a többiek sem pihentek.

Nem csak a bőrkárpitozás, az ergonomikus sportülések is felárasak

Akárhogy is, a szentgotthárdi gyártású 1,6 literes, 200 lóerős, benzines turbómotorral bizony nem szenved hiányt dinamikában, így akár a sportos ambíciójú családapák örömére is szolgálhat. Ugyanakkor a hétköznapi közlekedéshez is remek partner, mivel nagyon csendes, teljesítményleadása pedig roppant kiegyensúlyozott. A leheletfinom turbólyukat leszámítva már kezdettől fogva derekasan és egyre erőteljesebben húz a négyhengeres, 300 Nm-es maximális nyomatékát pedig hamar és igen széles tartományban (1700-4700/perc között) biztosítja. Mindez kellemesen és kényelmesen vezethetővé teszi, korai felkapcsolásokkal és a rugalmasságra hagyatkozva ritka visszaváltásokkal autózhatunk – a dolog szépsége, hogy ezt a kettősséget bármilyen menetdinamika-szabályzó nélkül tudja az Opel. Nem mintha nagy baj lenne a hatfokozatú kézi váltóval, kellően rövid úton, csak kissé akadósan kapcsolható. Elég közvetlen a kormány áttételezése is (ütközéstől ütközésig 2,5 fordulat), s a „karcsú” Astra elődjénél sokkal fürgébben veti rá magát az ívekre, precízebben és élvezetesebben vezethető. Habár a gombnyomásra állítható lengéscsillapítás ezúttal elmaradt, a MacPherson első és a Watt-rúddal támogatott csatolt lengőkaros hátsó futómű mégis partner a lendületes autózásban. Határozottan fogja az utat, nagy tempónál enyhe alulkormányzottsággal fordul. Személy szerint azonban a mutatós 7,5×18-as alufeni és 225/40-es abroncs kombináció helyett még akkor is inkább kisebb kerékkel és ballonosabb gumival választanám az Opelt, ha ez a látvány rovására megy, mert így a sűrű úthullámokon és nagyobb hibákon meglehetősen ráz.

Kellően tágas a csomagtartó és pofonegyszerű a bővítés: gombnyomásra síkba dőlnek az üléstámlák

Az Astra Sports Tourer nem pusztán vonzó, hanem praktikus kombi is! 540/1630 literes poggyásztere ideális alakú és szépen kárpitozott. Az üléstámlák alapból 60:40 osztásúak, de a Versatility csomag (115 000 Ft) részeként az oldalfalon elhelyezett gombok meghúzására 40:20:40 arányban dőlnek síkba, illetve a középső könyöktámasz tartozik még hozzá. A férőhely elöl-hátul hozza a kategóriától elvárhatót, az anyagminőség és a kidolgozás korrekt, a vezetőhely pedig a számtalan asszisztens dacára letisztult és jól áttekinthető. Ezeket megfizethető csomagokban kínálja az Opel, így „jól kitömve” sem száll el az ára túlzottan. Az Opel Astra ST 1,4 literes, 100 lóerős Ecotec benzinmotorral és Selection alapfelszereltséggel 5 050 000 forinttól indul, a tesztelt 1.6 Turbo pedig Innovation csúcskivitelben 7 150 000 forinttól kapható.

A LED-es lámpák hosszú fényalagutat vágnak az éjszakába

Tetszett
• lendületes kombi forma
• erős, rugalmas motor
• agilis viselkedés, vezethetőség

Nem tetszett
• nagy kerekekkel a rugózási komfort
• tesztfogyasztás

Összegzés
Fitten szép az élet! Épp ideje volt, hogy az Opel is a súlycsökkentés rögös útjára lépjen. Elődjénél dinamikusabb, élvezetesebben vezethető és kevesebbet fogyaszt az új Astra. Persze az új generációs, szentgotthárdi gyártású motoroknak is szerepe van ebben. Ára a modern vezetéstámogató kütyükkel együtt sem horrorisztikus.

Opel Astra ST 1.6 Turbo
Összlökettérfogat: 1598 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
Max. teljesítmény: 147 kW (200 LE) 4700-5500/perc
Max. forgatónyomaték: 300 Nm 1700-4700/perc
Hossz./szél./mag.: 4702/1809/1510 mm
Tengelytáv: 2662 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1544/1558 mm
Fordulókör: 11,05 m
Saját tömeg/teherbírás: 1318/642 kg
Csomagtér: 540/1630 l
Üzemanyagtank: 48 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 7,7 s
Maximális sebesség: 235 km/h
Város/országút/vegyes: 8,0/5,1/6,2 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,9 l/100 km
CO2-kibocsátás: 142 g/km
A modell alapára: 5 050 000 Ft (1.4 Ecotec, 100 LE)
A tesztelt modell ára: 6 970 000 Ft