Négy éven belül másfélszeresére kívánja növelni európai eladásait a Fuji nehézipari gigakonszern autógyártó részlege. A bűvös hatszámjegyű tétel elérésének sikere alapvetően a beígért új modellektől függ, ugyanakkor a Subaru arra is ügyel, hogy az ügyfelek a lehető legkorábban pattanhassanak fel a boxerringlispílre, és minél később akarjanak leszállni onnan. Az utóbbi célkitűzést hivatott megvalósítani az a két fejlesztés, melynek lényegre törő tömörségű bemutatójára Magyarországról csupán lapunk kapott meghívást.
A mostoha kistestvér
A Subaru 2005-ben végleg beszüntette a 90 lóerős, 1,6 literes boxermotor gyártását, de a hiány gyakorlatilag senkinek nem tűnt fel – Impreza típusnév alatt világszerte a sokszoros ralivilágbajnok masinát értik, s az ennek megfelelő motorizációt kedvelik a vásárlók. Most mégis vadonatúj kezdőmotorral jelentkezik a gyár. Az 1,5 literes, négyhengeres boxert a 2,0 literes blokk fő elemeinek, valamint a 2,5-ös egység főtengelyének felhasználásával szerkesztették meg, így műszakilag éppen olyan igényes, mint azok. A gázcseréről változó vezérlésű szelepek gondoskodnak, az üzemanyag adagolását pedig elektronikus pillangószelep szabályozza. Akárhogy számoljuk azonban, 105 lóerő mégis csak százöt marad, így a kis Impreza sem gyorsulásával, sem végsebességével nem nyűgöz le – a négykerékhajtás érezhetően megbéklyózza kerekeit.
Kanyargós utakon és egyenletes utazósebességnél viszont értelmet nyer a koncepció. Előbbit a félelmetes stabilitást nyújtó szimmetrikus összkerékhajtásnak és a nagy fordulatszámon éhesen felhörgő erőforrásnak köszönheti, míg ugyanez a blokk autópályán, állandó gázon villanymotor-simasággal, nesztelenül forogva nyugtatja az utasok idegeit. Végső soron nem egészen ötmillió forintért egy lényegében hiánytalanul felszerelt, ultraigényes hajtásláncú, egzotikus szedánt kapunk, amely bizonyos kidolgozási és működési hiányosságai dacára akár a prémiumkategóriás riválisoktól is csábíthat el vásárlókat. Nem véletlen azonban, hogy sem a két legnagyobb európai piac, Németország és Svájc importőre, sem a hazai forgalmazó nem fűz komoly reményeket a paletta Benjáminjához, melyet a sajtónap résztvevőinek többsége pillantásra sem méltatott…
Három az egyben
Annál nagyobb érdeklődés mutatkozott az idén áprilisban leleplezett SI-Drive rendszer iránt. A Subaru “Intelligens Hajtás” nevű koncepciója a motorvezérlést, a fojtószelep érzékenységét, valamint az automatikus sebességváltó kapcsolási térképét módosítja – ez önmagában nem nagy újdonság, hiszen számos gyártó kínál a hajtás több elemének karakterét befolyásoló, kapcsolható sportprogramot. A Subaru azonban egy lépéssel tovább merészkedett, mint a konkurencia, s kidolgozott egy, kifejezetten a takarékos vezetést szorgalmazó beállítást is. Ez utóbbi „intelligens” üzemmódban nagyban csökken a gázpedál érzékenysége. Mintha Lidocain injekciót kapott volna az autó, gázadásra nehezebben moccan, a váltó vonakodik visszakapcsolni. Ettől azonban városban kifejezetten kellemes lesz a háromezres, hathengeres boxer vezetése: az alaphelyzetben (melyet a marketingesek ravaszul Sport állásnak neveztek el) minden fordulatszámról lelkesen húzó, robbanékony blokk megnyugszik, dugóban cammogva elmaradnak a rángatások, nem kell hímes tojásként bánni a gázzal. Az automatikus váltó is hamarabb kapcsolja az áthidalást, így kisebb a nyomatékveszteség, ezért a stresszmentes utazás mellett jó 10 százalékkal kedvezőbb fogyasztással örvendezteti meg vezetőjét az I-állás, amelyben a motor a fejlesztők szándékai szerint egy 2,0 literes erőforrás karakterét mutatja.
Elég azonban a sebességváltó mögött elhelyezett nyomó-tekerő gombot balra vagy jobbra elcsavarni, hogy új személyiségjegyekkel talákozzunk. Előbbi esetben a már említett Sport állásban élvezhetjük a 3,0 literes Subaru boxertől megszokott, lineáris teljesítményleadást, míg a zene világából ismert (a mögötte álló hangot fél hangnyival megemelő) kereszttel jelölt Sport# fokozatban mintha rövidebb erőkarú gázpedált kapott volna a Legacy: a jobb lábat szinte moccantani sem kell, az autó szárnyalni kezd. A fordulatszám és azzal együtt a teljesítmény- és nyomatékgörbe ilyenkor meredekebben emelkedik a maximális értékig – intelligens üzemmódban egyébként érthető módon a végsebesség és a csúcsteljesítmény is kisebb.
Az SI-Drive mostantól alapfelszerelés a 3,0 literes erőforrással felszerelt Legacy szedán és kombi, valamint Outback modelleknél. Bár bevezetésével nálunk aligha nő másfélszeresére a hathengeres kivitelek iránti kereslet, mint az Japánban történt, a fejlesztés valós, a hétköznapi életben is kihasználható értékekkel gyarapította az ezzel egyidejűleg felfrissült, külső stílusjegyeikben immár markánsabb eltérést mutató, belül átrajzolt műszerekkel, fekete középkonzollal modernizált, áthangolt futóművel piacra lépő modelltriót.