Vannak még csodák! A Ford nem csak sikerrel építette fel újra a Mustang nimbuszát, azt is elérte, hogy Európában hasonlóan alacsony áron jussanak hozzá a rajongók, mint gyakran irigyelt, amerikai társaik. Slusszpoénként pedig harmadjára is elkészítették a Steve McQueen nevével fémjelzett Bullitt (magyarul A chicagói tanú vagy a San Franciscó-i zsaru) című film sztárautójának modern változatát.
Ahogy az alapot adó Mustang-generációk esetében, úgy a Bullitt különkiadások közül is az aktuális sikerült a legjobban. Annyira, hogy egyenesen az európai választék csúcsát jelenti. Már a kívülről látható változtatásoktól is egy leheletnyivel vagányabb a többi Mustangnál. A filmes autó mintájára eltávolították az ikonikus emblémát, amely a szintén klasszikus megjelenésű, fekete Torq Thrust felnik kupakján és a felfrissített fényszórók szélén is megjelenik. A sötétzöldre fényezett karosszéria éppen annyival látszik nyersebbnek, hogy még jobban megidézze a 60-as éveket. Bár a GT-változatból indultak ki, kívülről ez sem derül ki, ugyanis a hátsó típusjelzést egy Bullitt feliratra cserélték.
Nem csak a látványra alapoztak, a műszaki háttérhez is hozzányúltak, hiszen annak idején az üldözés forgatásához is átalakították a Mustangot. Megváltoztatták az 5,0 literes, V8-as szívómotor légrendszerét, a látványos sportlégszűrőn kívül megnövelték a szívószelepet és kicserélték a szívócsövet is, ezenkívül átírták a motorvezérlő szoftvert, mindez plusz 10 lóerőt jelent. A részecskeszűrős európai modell ugyan 20 lóerővel gyengébb az amerikainál, cserében egy nagyságrenddel szebben szól a szintén egyedi kipufogórendszer. A filmes autó mintájára a GT-hez is elérhető, hatfokozatú kézi váltót kapta, amely visszaváltásnál automatikusan gázfröccsöt ad. További különlegessége a fehér biliárdgolyót mintázó váltógomb. Másra nem is volt szükség, ugyanis a 2014-ben bemutatott és 2017-ben frissített hatodik generáció már az európai mérnökök bevonásával készült, így többek között a hátul több lengőkaros futómű is hozzájárul a korábbinál jobb kanyarstabilitáshoz. A teljesítménynek megfelelő tapadásról Michelin Pilot Sport 4 S gumiabroncsok gondoskodnak, ezzel pedig igazi élményautóvá vált ez az amerikai legenda.
A Bullitt szélesebb hasznos nyomatéktartományban használható motorja állandó V8-as hörgéssel és alacsony fordulaton is jól hallható morgással szórakoztat. Lehet, hogy ez ma már szokatlan, de cseppet sem zavaró, fontos szerepe van a vágyott hangulat megteremtésében. Bár több fokozatban állítható a kipufogó hangereje, csendes állásban is előcsalogatható belőle az a klasszikus orgánum, amely gondolatban azonnal Laguna Seca trükkös kanyarjaiba repít. Alacsony fordulaton is terhelhető, városi, országúti közlekedésnél kulturáltan viselkedik, ereje jól adagolható, tempósabb haladáshoz nem csak igényli, bírja is a pörgetést. Férfias kezet igénylő, precízen és gyorsan reagáló kormánya, kemény pedáljai és rövid utakon járó, fémes kapcsolási érzetű kézi váltója a legnagyobb természetességgel passzolnak egymáshoz, ebben a közegben minden más idegenül hatna. Futóműve elég feszes a szerpentines kanyargáshoz, mégis kényelmes a mindennapok során, hangolásban a Ford a legjobbak között van. Masszív felépítése és szerencsés karosszériakialakítása miatt a sofőr eggyé válik az autóval.
Utastere nemcsak funkcionális, jó minőségű anyagokból van és az összeszerelést sem érheti kritika. A műszerfal szimmetrikus árnyékolója kapcsolódási pont a klasszikus előddel, ilyenek még a középkonzolon található, retrós billenőkapcsolók, a frissítéssel érkezett digitális műszeregység azonban a más Fordokból ismerős gomboknál is jobban kilóg a képből, mentsége, hogy személyre szabható és átlátható a menüje. Annyi baj legyen, a Mustangon, különösen a Bullitt változaton nehéz fogást találni, kívül-belül hatásos, teljesítménye bőséges, kezelhetősége várakozáson felüli, minősége meggyőző, ezúttal még az ára is baráti. A GT 14 815 000 Ft-os alapáránál 1,8 millióval többe kerülő különkiadás a piac egyik legjobb ajánlata, hiszen V8-as, 460 lóerős kupét kapunk a pénzünkért, melyben minden megvan ahhoz, hogy mosolyogva forduljanak utána az utcán.
Fényét csak egyetlen autó homályosíthatja el, az eredeti, 1968-as Mustang! Egymás mellé állítva a két generációt, kiderül, hogy az eredetinek sokkal erősebb a karaktere, emiatt lehengerlőbb a megjelenése. Ugyanez igaz a hangjára is, a kulcs elfordítására az 50 éves V8-as felbőg, öblös, rotyogó hanggal töltve be a környéket. Kívül-belül egyformán magával ragadó, alapjáraton hallgatva és pörgetve is szépen szól. Méreteik nagyon hasonlók, arányaik különbözők, keskenyebb és (érzésre) magasabb az 1968-as, ez a légiesebb utastérben is érezhető. Ráadásként az első ülések oldalra fordulva dőlnek előre, így egy nagyságrenddel kényelmesebben hozzáférhető a hátsó ülés, ahol hasonlóan szűkös a hely, mint az új autóban.
A szép, jófogású fakormány mögé ülve szintén hasonló, eltalált az üléspozíció, a műszerfal ugyanúgy domborodik, illetve a motorháztetőből is ugyanannyit látunk, csupán az üvegfelületek nagyobbak. Kiderül, hogy az új autó kicsinek tartott külső tükre áldás az apró, krómozott darabokhoz képest. Részletei kidolgozottak, műszerei mívesek gombjai, kapcsolói, belső kilincse, vagy éppen a hátsó ülés világítása csak úgy vonzzák a tekintetet. A hárompontos biztonsági öv csatját a tetőn találjuk, bekötése és visszahelyezése mai szemmel is bonyolult feladat, nem nehéz elképzelni, hogy akkor, amikor az amerikai autósok zsigerileg tiltakoztak a beszíjazás ellen, hányan küzdöttek meg érte, hogy használhassák.
A kipróbált GT nem csak évjáratában és színében felel meg a filmes autónak, de a váltója is négyfokozatú, kézi. Orrában ugyan nem a 390, hanem csak a 302 köbhüvelykes, vagyis 6,4 helyett 5,0 literes V8-as duruzsol, így viszont összemérhető a tesztautóval, már csak azért is, mert a négytorkú karburátorral és a nyitott légszűrővel 230 helyett 280 lóerő körül teljesít, tehát valamivel erősebb a gyárinál. A motornak nem pusztán a hangja, a látványa is gyönyörű, nem is beszélve a bődületes erejéről. Impresszív, ahogy a gázra lépve bármilyen elektronika beleszólása nélkül nyit a pillangószelep és tombolni kezd a technika. Egyszerűsége és klasszikus felépítése miatt a teljesítménykülönbség ellenére is letaglózó az élmény. Komfortosan kezelhető, kormányát például sokkal könnyebb forgatni, mint az új változatét, kuplungja magasabban fog, váltója pedig kétszer olyan hosszú utakon jár, mégis pontosan, gépszerűen működik.
Akár a kinézetük, a vezetési élményük is hasonló, a kormányzás és a futómű azonban nagy holtjátékkal és enyhe támolygással utal a konstrukció korára és arra, hogy mekkora teljesítmény volt egy ilyen Mustanggal leforgatni a több mint tízperces autós üldözést. Úttartását a klasszikus, 14 colos Torq Thrust felnikre való magas oldalfalú gumik sem javítják, a hatékony lassításhoz fékpedálját erőből kell taposni és blokkolásgátló híján a megcsúszással is számolni kell, cserében füstölő gumikkal kanyarodni szinte bármikor lehet vele. Ennek tudatában még nagyobb elismerést érdemel az egyszerre élvezetes és biztonságos, XXI. századi Bullitt…
Roncsból álomautót
Az izomautókért rajongó Dávid Géza az USA-ban vásárolta a hátulján sérült, 1968-as GT-t, melyet autószerelő édesapjával közösen újított fel. A két éven át tartó munka a motort és a váltót kivéve szinte minden alkatrészt érintett, a lakatoláson és a fényezésen kívül a futómű és a fékrendszer is megújult, majd a Mustang sikeres veteránvizsgát tett. A gyakoribb kupé és kabrió változatnál értékesebb Fastback piaci ára jelenlegi formájában túlszárnyalja az új Bullitt kivitel listaárát.
Ford Mustang GT (1968)
Tetszett
• látvány és hang
• tágas utastér
• erős motor
Nem tetszett
• kormányzás és futómű
Ford Mustang Bullitt (2018)
Tetszett
• erős hangulat
• motor és váltó
• ár/érték arány
Nem tetszett
• nehézkes beszállás hátra
Összegzés
A retrós autók mezőnyében a Mustang idézi meg a legjobban elődje karakterét, miközben a korabeli konstrukció gyengéit modern extrákkal váltja fel verhetetlen áron.
Ford Mustang Bullitt
Összlökettérfogat: 5038 cm3
Hengerek/szelepek: V8/32
Max. teljesítmény: 338 kW (460 LE) 7000/perc
Max. nyomaték: 529 Nm 4600/perc
Hossz./szél./mag.: 4794/1916/1381 mm
Tengelytáv: 2720 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1582/1655 mm
Fordulókör: 12,2 m
Tömeg/teherbírás: 1818/287 kg
Csomagtér: 408 l
Üzemanyagtank: 61 l
0-100 km/h: 4,6 s
Max. sebesség: 263 km/h
Átlagfogyasztás: 16,6/8,8/12,4 l/100 km
Tesztfogyasztás: 15,2 l/100 km
CO2-kibocsátás: 277 g/km
A modell alapára: 12 815 000 Ft (2.3 EcoBoost, 190 LE)
A tesztelt verzió ára: 16 615 000 Ft