Manapság szinte nem is lehet kézi ablakemelővel rendelkező autókat vásárolni, leginkább csak a hátsó oldalablakoknál lehet találkozni ezzel a megoldással. Az elektromos ablakemelőkkel kapcsolatban azonban csak az automata-funkcióval rendelkezőkre vonatkozik előírás erőhatároló használatára – ez az úgynevezett becsípődésgátló funkció.
Az a baj, hogy mivel nem kötelező, az autógyárak nem is alkalmazzák ezeket az erőhatárolókat, ráadásul az ADAC legutóbbi hasonló körképe, azaz 2008 óta sok autógyár leszokott ennek a filléres alkatrésznek a használatáról. A veszélyt az jelenti, hogy jellemzően 3 mm vastag egy oldalablak, és egy ekkora felületen 30 kg terhelésnek megfelelő 300 N erővel „vág” az üveg, ami kisgyermekeknél okozhat súlyos sérüléseket, különösen a kéznél és az ujjaknál. Növeli a veszélyt, hogy a hátsó elektromos ablakemelőknél jellemzően nincs becsípődésgátló funkció, márpedig itt utaznak azok, akik a leginkább veszélyben vannak. Az ADAC szakemberei azt tanácsolják, hogy a szülők lehetőség szerint használják a gyermekzár-funkciót az elektromos ablakemelőnél is, és ha az autóban hagyják a csemetét, vegyék ki a slusszkulcsot a gyújtáskapcsolóból, és akkor az unatkozó gyermek se tud balesetet okozni.
Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!