Az Octavia Scout a a jelenlegi Skoda-kínálat legdögösebb legdögösebbje! Az autó hihetetlen masszívnak és agresszívnek néz ki, és akkor még nem is említettük valós terepjáró képességeit… A karosszériát fényezetlen műanyag elemek védik, melyek hatására hosszabb (+9 mm) és szélesebb (+15 mm) a Scout a hagyományos 4×4-es kivitelnél, sőt a magassága is nőtt (+38 mm), ami a 17 mm-rel megemelt futóműnek és a 15-ös helyett immár 17 colos kerekeknek tudható be.

Dagonyázó

A nemzetközi menetpróba szokásos városi és autópályás szakaszain kívül a Scoutot kipróbálhattuk kemény terepen is, ahol igencsak derekasan helytállt. Cseh mindenesünk nem egyszerűen teljesítette a 20-30 cm-es hóval borított útvonalat, hanem a mostoha útviszonyok közepette diktált dinamikus tempót is zökkenőmentesen tartotta. Az off-roadozás alatt szép számmal akadtak emelkedők, saras, kavicsos kaptatók és természetesen lassabb, ügyességi részek is. A Haldex-kuplungos négykerékhajtás kiválóan látta el feladatát, de kikapcsolt elektronikus menetstabilizálóval nem árt vigyázni! Csúszós, latyakos úton tempósabban kanyarodva az autó fara hajlamos megindulni az ív külső része felé. Ha hirtelen ráfékezünk, számítanunk kell arra, hogy a Scout az összkerékhajtás ellenére is keresztbefordul.

Az emelt hasmagasság egyértelműen pozitívan befolyásolja az autó terepjáró képességét, hiszen az alja nehezebben ér le a gödrökkel és árkokkal tarkított földúton. Ha netán mégis lehasalna az autónk orra, vagy épp a hátulja, ne ijedjünk meg! Nemcsak közvetlenül az első és a hátsó részt látták el műanyag védőelemekkel, hanem a motor és a váltóház is teljes biztonságban van. Köszönhető ez az alsó védőburkolatoknak, melyek meglepően nagy ütéseknek állnak ellen számottevő alakváltozás, deformáció nélkül.

Autópályán sem vall szégyent a Scout, a magasabb karosszéria hatására azonban némi oldalszél-érzékenység tapasztalható, s a menetzaj is harsányabb, mint az alapul szolgáló 4×4-es változat esetében. 

Ezt vagy azt?

A motorkínálat erősen korlátozott, mindössze azt tudjuk eldönteni, hogy benzines vagy dízel aggregátot szeretnénk-e. Az alapot a jól ismert 2.0 FSI változat jelenti (150 LE), míg a dízelpártiak a szintén 2,0 literes, 140 lóerős TDI-re voksolhatnak. A menetpróba tapasztalatai alapján egyértelműen a gázolajos kivitel lehet az előnyösebb és logikusabb választás, ám aki mindenképpen benzines Scoutot szeretne, annak talán érdemes a 2008-ban debütáló 1.8 TFSI-re várnia, amely majd felváltja a koros FSI-blokkot.

Az autóra máris felvesznek előrendeléseket, de a hazai premierre egészen szeptemberig várnunk kell. Magyarországon éves szinten 50 darab Scout eladását tervezik, az importőr becslése szerint előreláthatólag 7,6 millió forint környékéről indul majd az akciós bevezető ár. Ez az összeg bizony nem kevés egy Skodáért, de ha a képességei és a minősége alapján az elitkategóriás konszernfivérhez hasonlítjuk, akkor bizony fél áron juthatunk a cseh “Allroad quattróhoz”!