Ki gondolná, hogy ebben a Skodában 200 lóerő feszül neki az útnak, amikor tövig nyomjuk a gázpedált? A 17 colos könnyűfém keréktárcsákon kívül nem sok minden utal erre. Rendben, a kötények is sportosabbak valamivel, az avatott szemeknek pedig bizonyára a zöld féknyereg és a dupla csövű kipufogó sem marad észrevétlen. Összességében mégis visszafogott az Octavia RS kombi megjelenése.
Az egyszerűség jegyében
Nincs ez másként a pilótafülkében sem. A bőr-szövet kombinációjú sportülések és az alumíniumpedálok ugyan látványosak, ám ez még kevés az üdvösséghez. A fémhatású dekorációkon látszik, hogy valójában műanyagból készültek, de a háromküllős sportkormány, a váltógomb és az egyedi számlapok sem különösebben izgalmasak. Persze, előnye is van az egyszerűségnek: villámgyorsan áttekinthető a műszerfal, a logikus elrendezésnek köszönhetően mindent ott találunk, ahol ösztönösen keresnénk.
Megnyerő felszereltségén felül a Skoda néhány jól használható pakolórekesszel, szellős helykínálattal és méretes poggyásztérrel kedveskedik az utasoknak. A csapott hátú változathoz képest a kombi felára 228 000 forint. Mit kapunk ennek fejében? Az amúgy sem szűkös csomagtartó befogadóképessége alaphelyzetben 20, míg ledöntött üléstámlákkal 200 literrel nagyobb, továbbá alacsony küszöb és széles rakodónyílás segíti a kényelmes pakolást.
Puha léptek
Az RS karosszériáját megerősítették, a kocsit 12 milliméterrel közelebb engedték a földhöz, a futóműnél pedig feszesebb rugókat és lengéscsillapítókat vetettek be. Ennek dacára a legtöbb (út)problémát lazán elsimítja a Skoda, kényelmét sok „normális” autó is megirigyelhetné. Csakhogy ez egy sportkocsi, ha nem tévedek! Így aztán nem mehetünk el szó nélkül amellett, hogy tempós kanyarodáskor a kelleténél jobban megdől az autó, s az orra valamivel hamarabb elkezd lecsúszni az ívről, mint várnánk. Terhelésváltáskor pedig (hirtelen gázelvétel, ráfékezés) hajlamos kitörni a hátulja, ezért a menetstabilizáló rendszert nem célszerű kikapcsolni – hacsak nem szándékosan a szórakozás érdekében teszi valaki. Érzésem szerint ez a motor már kimeríti a futómű képességeit.
Az RS kombi ugyanis kétséget kizáróan gyors autó: a százas sprinten alig marad el a VW Golf GTI-től és a Seat Leon FR-től (a hajtásláncuk és a padlólemezük megegyezik), csúcssebesség tekintetében pedig egy hajszállal meg is előzi őket. Kitűnő bizonyítványt érdemel a közvetlen befecskendezésű turbómotor! Maximális forgatónyomatéka rendkívül széles fordulatszám-tartományban kiaknázható, így szinte minden helyzetben élénken gyorsít a Skoda. Jelen esetben a nagy teljesítmény inkább a magabiztos előzést és a tempós haladást szolgálja, mintsem az élvezetes kanyargást. A 160 km/óra kényelmes utazósebességnek számít, innen még remekül húz tovább az autó. Képességeihez mérten a 10,6 literes tesztfogyasztást is elfogadhatónak találtuk. Hiányoltuk viszont a zenei aláfestést: a motor hangjából vajmi kevés jut a pilóta fül(k)ébe.
Összességében kellemes túraautó az RS, a sebességváltó precízen megvezetett, a direkt kormánnyal pontos íveket rajzolhatunk, és a fékek is csak extrém igénybevétel esetén hajlamosak fáradékonyságra.
Lehet választani
A csapotthátú Octavia RS 6,7 millió forintba kerül, nagyjából egy árban kapható a Seat Leon FR sportolóval – többi vetélytársuk jóval drágábban kelleti magát. A spanyollal szemben előnyt jelent, hogy a Skoda praktikusabb, kombi karosszériával is kapható. Jó hír a nagy teljesítményű dízelek szerelmeseinek, hogy a 2.0 TDI 170 lóerős változata nemrég az Octavia RS palettáján is megjelent, mégpedig a benzinesnél 128 ezer forintos árelőnnyel.