A házi választékon belül ennyiért már átvehetjük egy 2.0 literes, 140 lóerős, koromszűrővel felszerelt A4-es Audi kulcsait, de a Leon Monster esetében persze még véletlenül sem beszélhetünk racionális vásárlásról. Ez az autó a formai meghökkentésről és az opciókban rejlő korlátlan lehetőségek demonstrálásáról szól – tesztünkben történetesen ugyanolyan dízelmotorral, mint amilyennel az A4-nél példálóztunk. Ebben a Leon Monsterben az erőforrás a biztos pont. A VW-csoport egyik legkifejlettebb, legnépszerűbb motorjáról van szó, amely az Auditól a Skodáig tucatnyi típus palettáján megtalálható. A négyhengeres, égésterenként négyszelepes turbódízel hideg üzemben és az egyéb menetzajok megjelenéséig (pl. dugóban araszolva) markánsan hallatja kopogós, morgós hangját, de miután nekilódul, lendületével és viselkedésével kiköszörüli a kisebb csorbákat.

Leltárkészlet

Amilyen jól kiaknázható a tekintélyes nyomatékpotenciál, legalább olyan örvendetes a DSG sebességváltó működése. Igény szerint leheletfinoman engedi kúszni az autót, vagy éppen lórugásszerűen továbbítja a hajtóerőt a féltengelyekre, a fokozatokat pedig villámgyorsan cseréli. A váltókar átbillentésével manuális szekvenciával is kapcsolgathatunk, ennek azonban nincs sok értelme, a vezérlőelektronika úgyis jobban, precízebben végzi a dolgát – kevés kivételt talán egy-egy sprintszakasz és a határozottabb motorféket igénylő szerpentines “lefelék” jelentenek. Mindez idáig 5 982 000 forintból is kijönne (ez a 2.0 TDI DSG verzió belépője, Stylance felszereltséggel), a történet sava-borsa azonban ezúttal nem a motortérben keresendő, a biztos pont tehát kissé háttérbe szorul. A Stylance csomag bőséges, egyebek mellett a blokkolás- és kipörgésgátlót (ABS, TCS), a fedélzeti komputert, a sebességfüggő szervokormányt (Servotronic) és a tempomatot is magában foglalja, majd erre jön egy rakás extra – stabilitásprogram (ESP), fékasszisztens (EBA), fekete gyöngyházfény, bi-xenon fényszórók, elektronikus

klímaberendezés (Climatronic), multifunkciós kormánykerék, sportfutómű, sportülések, fekete-vörös kárpit, sötétített üvegezés. Ez csupán néhány kiemelt tétel, s még csak most következik a Monster-dózis! A már eddig a szintig is kövéren opciós masina magára ölti a gyári spoilerkészletet (lökhárítók, tetőél- és küszöbspoiler), a 17 colos felniszett 18-as, 225/40 ZR18 méretű Pirelli P Zero Rosso abroncsokkal felszerelt, polírozott garnitúrának adja át a helyét, az ovális hangtompító pedig középen bújik ki az autó alól. Apró cicomának itt van még a LEON felirattal gravírozott küszöbléc, a belső ajtódekor-szett, továbbá a tükörházak és a kilincsek krómhatású bevonata.

Provokátor

Amint kigördülünk a garázskapun, magukat sebzett vadnak érző autósok özöne zúdul ránk: hiába a szabályos irányjelzés, besorolni nem hagy senki, megkezdődik a leszorítósdi, mintha egy ilyen autóban csak “agyban” is ennyire tuningolt, túlvezérelt sofőr ülhetne… Ezek bizony

sajnálatos dolgok, de el kell viselni, hogy a minimálautók és a közel 300 forintos benzin hazájában provokációnak vélik egy már-már versenygépnek öltöztetett autó felbukkanását – azzal persze nem törődnek a felek, hogy a mélyre nyúló első szoknya szinte lehetetlenné teszi a járdapadkás parkolást, hogy a kemény futómű és a nagy felnik miatt valóságos szlalomderbit kell vívni a kátyúkkal, s hogy gyorsulásban végül mégsem a Seat-szörny a favorit. Mindent a szemnek, lehetne a mottó, de mivel a nagyszerű dízelmotor és a DSG sebességváltó garantáltan nagyobb élményt szerez, mint az optikai orgia, jobban tesszük, ha a biztos pontra fókuszálunk.