A spanyol gyártó anno olcsó tömegautóként tört be a magyar piacra, a helyzet azóta alaposan megváltozott. A gyár sportvonulata hazánkat is megfertőzte, az előző generációs Leon sportváltozatai igen nagy sikert arattak hazai viszonylatban, hiszen a Leon Sport R, a külön hazánkra installált Sport RR, és a Cupra R még piacvezető is volt ebben a szegmensben. Az utóbbi években a gyártó nagy modellváltási korszaka azonban azzal a következménnyel járt, hogy az új nemzedék megérkezésével szépen elfogytak a sportautók a Seat szalonokból, ahogy a modellválaszték „egyterűsödött”, úgy kopott ki a dinamikus vonulat a kínálatból. Kicsit furcsa helyzet alakult ki a gyár sportrészlegénél, hiszen az új Leon versenyautó már év eleje óta bizonyít a WTCC-ben, miközben az utcai átiratnak se híre, se hamva.

Helyzetmegoldás

A hazai importőr is felismerte a faramuci helyzetet, hiszen a márka arculata eddig elég erősen ezekre a modellekre épült, éppen ezért a hazai kínálatban megjelent a Monster csomag (AM 2006/13), amely meglehetősen vad optikai tuninggal próbálta csökkenteni a sportos Seat-ra vágyók étvágyát. Ettől még továbbra is égető szükséggé vált egy konszolidáltabb sportmodell bevezetése, amelyre egészen mostanáig kellett várni. A Leon megjelenése eddig is a legdinamikusabb volt a három új Seat modell közül, ezért aztán nem kellett sokat változtatni rajta ahhoz, hogy igazán sportosan fessen. Az új első-hátsó köténylemez erősen hasonlít az Ibiza Cupránál használtra, így legalább egységes lett a márka sportarculata. A külső változások ezzel együtt nem túl merészek, de sok apróságra odafigyeltek, így például a visszapillantó tükrök háza ezüst betétet kapott, a dupla kipufogóvég szolidan polírozott, a 17 colos könnyűfém felnik mellett még mutatósabb 18-asok is rendelhetők, a színválasztékba pedig újra bekerült az élénksárga. Belül már a kompakt egyterű Altea FR-ből megismert stíluselemek köszönnek vissza: FR logós kagylósított ülés, sportkormány- és váltógomb, valamint az egyedi műszerek. A kisugárzás itt sem túl merész, ezt inkább meghagyták a későbbi Cuprának, ugyanakkor a felszereltség egészen jó. Szériában jár a hat légzsák és az ABS, a klímarendszer, a tempomat és az MP3-as hifi, azonban az ESP-ért a dízel esetében fizetni kell, miközben a benzinesnél ez is benne van az árban.

Ez itt a lényeg!

Az FR (Formula Racing) modellek sava-borsa azonban nem a felszereltségben keresendő, itt egyértelműen a vezetési élmény volt a lényeg. Ezek érdekében az autó erősebb fékeket kapott, amelyeket a katalán szerpentineken sem sikerült elnyűni, de még zavarba hozni sem. A futómű parádésra sikeredett, hiszen a Leon magabiztos útfekvése szinte lehetetlen kanyarsebességeket tesz elérhetővé, miközben a rugózási komfort sem spártai. Az autó vezetése igazi élmény, a kormányzás pontos, így a határhelyzetben alulkormányozottá váló autó végig kiszámítható marad. A hatfokozatú sebességváltó kapcsolása egzakt, de a hangsúly az izmosított erőforrásokon van. A 2,0 literes TFSI benzines az erősebb, 200 lovas teljesítménye, valamint egészen alacsony, 1800-as fordulattól 5000-ig élő 280 Nm-es nyomatéka kivételes rugalmassággal ruházza fel. Járáskultúrája kifogástalan, ugyanakkor a fogyasztása csak maximális terhelésnél ugrik az egekbe. Mindezek ellenére a TDI tűnik jobb választásnak, hiszen az immár 170 lovas 2,0 literes dízelmotor 350 Nm-es nyomatékával majdnem olyan meggyőzően dolgozik, mint benzines társa. Igaz, a turbódízel motorok még a mai napig nem teljesen elfogadottak a sportkocsikban, de akinek sikerül megbarátkozni a stílusidegen motorhanggal, az alacsonyabb fogyasztással és kedvezőbb árral vigasztalhatja magát. A Leon FR duó tagjai az előzetes árlista alapján a 6,1 (2.0 TDI) és 6,3 (2.0 TFSI) millió forintba kerülnek, de ez az euro árfolyam ingadozása miatt még változhat.