Már az első 3008-as is emelt karosszériát kapott, de igazán csak a második generációnál döntötték azt el, hogy vérbeli szabadidő-autót készítenek az eddigi öszvér helyett. A formatervezők jól oldották meg a feladatot, és az egyébként a márkánál nem alkalmazott határozott, egyenes vonalakból kifejezetten jól kinéző, sportos megjelenést hoztak össze.
Könnyű beazonosítani a márkát, hiszen a kocsi orrán, az oroszlán felett is olvasható a márkanév. Terepjárós vonás a karosszéria alsó részének fényezetlen, fekete műanyaggal való borítása, de némileg megkérdőjelezi ennek a védőszoknyának az értelmét, hogy az ajtók peremén és a hátsó lökhárítón, a leginkább sérülésnek kitett részen krómosan csillogó betétet helyeztek el. Tesztautónk egyébként a feláras megjelenést mutatja: nem csak a könnyűfém felni és az extra króm jelenti az eltérést, hiszen a teljesen LED-es fényszórók keskenyebbek az alapáron adottaknál, azok közepébe nem karmol bele olyan élesen az első lökhárító.

Jól néz ki a műszerfalra rakott szövetkárpit, a minőségérzet a prémiumkategóriában is megállja a helyét. Fotó: Hilbert Péter

Ugyanez elmondható a belsőről is, mármint hogy az i-Cockpit drágábbik változatával találjuk magunkat szembe. Alapáron a márkánál régóta használt, kis méretű folyadékkristályos kijelző van a műszerfal közepén, alatta pedig egyszerű gombsort találunk, a második felszereltségi szinttől jár a fényképeken látható, érintőképernyős fejegység, amely alatt zongorabillentyűkhöz hasonló kapcsolókat találunk. Ezekkel tudunk gyorsan váltani a menüpontok között, feltéve, hogy van elég időnk odanézni. A kormányról csak a rádiót és a csatlakoztatott telefont tudjuk vezérelni, a tempomat kapcsolója a bal oldali küllő mögött rejtőzik, egyébként ha egyedül ül valaki a 3008-asban, igazából csak álló helyzetben tudja módosítani a beállításokat – beleértve például a hőmérsékletet –, mert elvonja a figyelmet az útról a rendszer. Ha már legalább ketten vannak, az utas is dolgozhat helyettünk, legalább neki is lesz néhány kellemes perce, amikor a félrefordításokon mosolyog. Például az „Almalmazások” (így, k betű nélkül) menüből elérhető illatosító leggyengébb fokozata „Halk”, a navigáció „Ének”-el, és rögtön az „Audiobeállítások” mellett találjuk az „Audio-beállítások” csempét a rádió menüjében. Az érintőképernyős fejegység hozza meg a különféle eszközpárosítási lehetőségeket is, töltésre különböző alternatívákat kínál az autó, lehet indukciós telefontöltő (könnyen kicsúszik belőle a készülék) és a hátsó utasok számára elérhető, 240 volt feszültségű konnektor is.

Széria a telemetriát is megjeleníteni képes vetített műszeregység, a második szinttől járó érintőképernyőhöz kapjuk ezeket a csodaszép billentyűket

Kellemes az üléspozíció, mert az ülőlap magasan van a padlóhoz képest, az i-Cockpit körbeöleli a vezetőt, azonban az üvegbetét miatt (árnyékoló sín) a tető közel van. Hátul ülve már kifejezetten passzentosnak érezni a helyet, a lábtér elmarad a kategória átlagától, de erre is van megoldás a hamarosan érkező 5008-as képében. A csomagtér padlója két magasságban rögzíthető annak megfelelően, hogy nagy raktérre vagy támladöntést követően (az oldalfalban elhelyezett kart meghúzva, az autó mögött állva is végrehajtható a művelet) közel sík padlóra van szükségünk. Nincs még egy polc, tehát a padló alatt rögtön a mankókerékre pakolunk. Szintén itt van a helye a kalaptartónak is, ha épp útban van, nem kell rögtön otthon hagyni. Az anyósülés támlája is előrebillenthető különösen hosszú tárgyak szállításához. Négy gyűrű szolgál a rakomány rögzítésére, érdemes ezeket kihasználni, mert a vezető könnyen megfeledkezik az itt szállított cuccról.

A lábtér passzentos a második sorban, és az üvegtető alatt a fejtér mérete se a legnagyobb. A könyöklő alacsonyan van

Minden a sportosságról szól a vezető munkahelyén, a kis átmérőjű kormány karimáját nem csak alul, de felül is kiegyenesítették, így tényleg akadálytalan a rálátás a szélvédő tövében elhelyezett monitorra, amely választható megjelenéssel tájékoztat az adatokról. Az egyszerű műszeregység mellett a vezetést segítő rendszerek, vagy akár a navigáció is megjeleníthető itt. Más autóból átülve egy kicsit szokni kell, hogy milyen kis kézmozdulatokkal kell irányítani a 3008-ast, de amint belejön az ember, már kifejezetten élvezetesen lehet terelgetni az autót. Ebben a határozott úttartást adó, de közben a kényelmet sem hanyagoló futóműhangolás is a segítségünkre van. Kanyarban nem tolja az orrát, és az útbordákat is jól kirugózza. A 120 lóerős, 1,6-os dízel jó választás, finoman épül fel a teljesítménye, sohasem emeli meg a hangját. A fokozateloszlás tökéletes, és említést érdemel egy francia autónál, hogy a váltókar megvezetése pontos, kis erővel mozgatható. Az utastér kifejezetten csendes, csak sztrádatempónál jelent meg a menetzaj a téli abroncsok felől. A 3008-asnál a szélvédőmosó a törlőlapátból spriccel az üvegre, nagyobb tempónál már zavaró, hogy a kar meghúzása után vagy egy másodpercig tart, mire megérkezik a víz és törölni kezd a lapát. A téli hidegben az is előfordult, hogy belefagyott a víz a kar mellett, a kinti hidegben vezetett gumicsőbe, és olyankor csak rontott a helyzeten a szélvédő maszatolása.

Nem teljesen sík a padló bővítés után, alatta rögtön a pótkerék van újabb fedél nélkül, ami az oda pakolást megnehezíti

A gyár következetesen szabadidő-autóról beszél, a megjelenés is ezt sugallja, összkerékhajtás azonban még felár ellenében sincs, legfeljebb emelt tudású menetstabilizálót lehet kérni. Az alapmotornál (1.2 PureTech, 130 LE) csak 150 000 Ft-tal drágább a 100 lóerős dízel. Ezt követően már nagyobb az ugrás, a további 20 lóerő felára 420 000 Ft, igaz, rögtön hatfokozatú, kézi kapcsolású váltót is kapunk. A felszereltségek között nagyok az ugrások, az alap Accesshez képest 690 000 Ft a második, Active szint felára, de ezt mondjuk a gazdagabb felszereltség is indokolja. Aki akarja, 380 000 Ft-ért veheti meg a jól világító teljesen LED-es fényszórót, a masszázsülésért pedig 280 000 Ft-ot kérnek. A Peugeot 150 000 Ft-os kedvezményt ad a listaárból a piaci bevezetés idején, ezenkívül kedvező használtautó-beszámítással (600 000 Ft kedvezmény a listaárból és +2 év jótállás ajándékba) áll a vásárlók rendelkezésére.

Tetszett
• külső-belső megjelenés
• minőségérzet
• vezethetőség
• csendes és takarékos dízel

Nem tetszett
• térkínálat a második sorban
• lassú szélvédőmosó

Összegzés
A szép külső prémiummárkát megszégyenítő anyagokkal és formákkal kialakított utasteret takar. A vezethetőség és a használhatóság terén is magas szinten van a 3008-as tudása, és tesztautónk esetén ehhez egy nagyon jó dízelmotor társult. Ehhez képest átlagos áron adják, szóval kategóriatársaihoz képest jó ajánlatnak számít.

Peugeot 3008 1.6 BlueHDi 120
Összlökettérfogat: 1560 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 88 kW (120 LE) 3500/perc
Max. forgatónyomaték: 300 Nm 1750/perc
Hossz./szél./mag.: 4447/1906/1624 mm
Tengelytáv: 2675 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1601/1610 mm
Fordulókör: 10,7 m
Saját tömeg/teherbírás: 1375/595 kg
Csomagtér: 520-1482 l
Üzemanyagtank: 52,5 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 11,2 s
Max. sebesség: 189 km/h
Város/országút/vegyes: 4,9/3,9/4,3 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,2 l/100 km
CO2-kibocsátás: 111 g/km
A modell alapára: 6 399 000 Ft (Acces, 1.2 PureTech, 130 LE)
A tesztelt verzió ára: 6 969 000 Ft

Egy oktávval feljebb – Peugeot 3008 GT teszt
Rendesen megkérik a csúcsverzió árát, cserében látványos karosszériát és remek hajtásláncot ad a 3008 GT.

Ugyan a 3008-as kínálatában is megtaláljuk a GT Line változatot, aki exkluzív verziót szeretne a Peugeot szabadidő-autójából, annak a GT lehet az ideális választás. A topmodell nemcsak figyelemfelkeltő külsőt kap (kettős fényezés, rengeteg króm), hanem 180 lóerős, 2,0 literes dízelmotort is – ez az erőforrás a GT kiváltsága. A 400 Nm-es nyomatékú dízelhez kizárólag hatgangos automatikus váltót társít a Peugeot, összkerékhajtás viszont ehhez a változathoz sincs, ami ebben a szegmensben sok vevő szemszögéből hátrány lehet. Érdekes, hogy kívülről nagyon is hallható a dízel jellegzetes morgása, ám az utastérben már egyáltalán nem zavaró, bemelegedve egyértelműen a csendesebb gázolajosok közé tartozik. Az 1,6-oshoz képest természetesen egészen más szintet képvisel a dinamika, a 8,9 másodperces gyorsulás és a 207 km/órás végsebesség mutatja, az erőtartalék bőségesen elegendő minden élethelyzetben.

Pedig a hatfokozatú Aisin automata szellős áttételezése nyilvánvalóan rontja a menetteljesítményeket, hiszen itt a hatodik olyan hosszú, mint a legtöbb hasonló dízel egy nyolcfokozatú automatával. Azon kívül, hogy kissé komótosan kapcsolgat a váltó, rosszat nem lehet rá mondani, finoman, észrevétlenül vált és a takarékosságot szem előtt tartva kapcsolgat. A 6,7 literes átlagfogyasztás egyértelművé tette most is, hogy a PSA BlueHDi-je a 180 lóerő ellenére is kevés üzemanyagot kér.

Minden egyedi: még az előválasztó kar sem szokványos

A kormányzást csak dicsérni lehet, a visszatérítési erő és a szervorásegítés is ideális, ráadásul a 3008 GT volánja a ma használt egyik legjobb fogású darab. A futóművel kapcsolatban vegyesek a tapasztalatok: jó minőségű úton remekül kapaszkodik az aszfaltba a modell, de amint hepehupás útra érünk, változik a helyzet. Eleve kissé ügyetlenül lépked át az úthibákon, de a keresztbordákkal egyszerűen nem tud mit kezdeni, sokszor olyan, mintha önálló életet élne a kocsi hátulja. Mindettől függetlenül a 3008 GT igényes és kívánatos szabadidő-autó. A 10 649 000 Ft-os ár mutatja, hogy ennek ára is van.

A masszázsfunkciós bőrülések nemcsak szépek, kényelmesek is

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!