Az arc a lélek tükre – csak rá kell nézni a Modusra, hogy lássuk, miféle. Egy nagyon picit olyan, mint valami autó-karikatúra. Nem gúnyrajz, hanem kedvesen ironizáló, vállalható portré. Mintha egy Scénic vagy akár egy Espace látszana görbe tükörben. Mókás. Ebben a tekintetben emlékeztet az 1993-ban bemutatott Twingóra, az is megmosolyogtatta az embert, azonnal kontaktust teremtett, belopta magát szívünkbe. A második, a harmadik, majd a sokadik pillantásra felfedezzük azt is, hogy nem az autók bohócával van dolgunk, hanem egy nagyon komoly kocsival. Amely akkor is teljes értékű személyautó, pöttöm, de praktikus szállítóeszköz, sőt adott esetben önfeláldozóan védelmező testőr, ha a műszerfala jól illene az áruházak előterében hintázó, pénzbedobós gyerekautóba. Egyik legnagyobb értéke szerintem abban rejlik, hogy a Modusban hamar elszáll a méreg, és derűnek adja át a helyét – nehéz elképzelni, hogy valaki ennek az ablakát leeresztve anyázzon (persze nincsenek illúzióim honfitársaimmal kapcsolatban. Várjuk csak ki a novembert, akkortól kapható a kocsi…).
Csupa ötlet
Aligha férhet kétség hozzá, hogy mostanában a Renault a legkreatívabb autómárka. Amikor azt hinnénk, hogy már igazán nem lehet újat kitalálni, akkor ők kitalálnak. A Modus alapelrendezése nem új, a hosszához képest magas, ennélfogva jó alapterület-kihasználású kocsi már régi ismerős, de ekkora méretben (3,8 méter) azért friss szín a palettán. Volt már kétrészes, az egész tetőt elfoglaló napfénytető is, a kategóriában viszont újdonság. Nem ismeretlen továbbá az elcsúsztatható hátsó ülés – épp a Twingo volt az előfutára –, de ezt továbbfejlesztették: 17 centin, három fokozatban megy előre-hátra, és ahhoz, hogy elfoglalhassa leghátsó pozícióját, a középrész felhajtása után összébb kell ugrasztani az ülőlapot. Ilyenkor ötből négyszemélyessé válik az autó. E
Triptic névre keresztelt megoldásból adódik a csomagtartó befogadóképességénél a sokféle adat. Innováció viszont a hátfalajtó megoldása. Néhány autótípuson külön lehet nyitni az üveget, hogy apróságokért ne kelljen kinyitni az egészet, illetve akkor is rakodhassunk, ha a helyszűke miatt nem lendülhet fel a csapóajtó. Nos, a Modusnak nem az üvege nyílik, hanem a fém rész középső fertálya – és nem fel, hanem le! Alul van a csukló, hátra, lefelé tárul az ajtóbetét. Annyiban jobb a szokásosnál, hogy rámoláskor nincs útban a kalaptartó.
Nagy a család
A Renault-Nissan szövetség „B” padlólemezére (Nissan Micra, Dacia) épülő Modus kizárólag a Renault valladolidi üzemében, a világ egyik legtermelékenyebb autógyárában készül. Csak ötajtós karosszéria van, de az ötféle felszereltségi szinttel áll rendelkezésre, amelyek neve Autenthique, Expression, Dynamique, Privilége és Initiale (az utóbbi, teljesen bőrbevonatú belsővel, 2005-től lesz rendelhetŐ). Motorból sem csekély a választék, a bemutató idején háromféle benzines (1.2/75 LE, 1.4/98 LE és 1.6/113 LE) és két dCi dízel (1.5/65 és 80 LE) sorakozik fel. A sebességváltó ötfokozatú, amelyet az 1.6 16V változathoz meg lehet rendelni robotváltóként is. Már ennyi is elég lenne ahhoz, hogy a
lehetőségek hosszas tanulmányozására késztesse a vásárlót, és akkor még ott az extrák sora, benne például a kanyarfényszóróval (nem elforduló lámpa, hanem a kellő pillanatban és oldalon kigyulladó, fix fényszóró), vagy a kocsi mögött rögzíthető Velofix kerékpártartóval, amelynek előnye, hogy nem növeli sem a légellenállást, sem a kocsi magasságát (behajtás kertkapun!).
Örömautózás
A próbaúton nagyon megnyerőnek mutatkozott a Modus. Utastere világos színı, és különösen a napfénytetős változaté, fényben fürdik. Persze van elektromosan behúzható árnyékoló arra az esetre, ha sok lenne a jóból. A férŐhely csakugyan bőséges, 180 centi fölötti ember jól elfér a saját magára beállított vezetőülés mögött. Kellemes üléshuzat, puha tapintású műszerfal, és sok ügyes részlet teszi teljessé a pozitív összhatást. Kritizálni csak két dolgot tudtam: nyitott tető esetén nagyon erős a szélzúgás, illetve a váltókar hátrahúzása nem kényelmes, mert az ember könyöke beleér az üléstámlába. Annál nagyobb élvezet volt menni a robotváltós kivitellel, amely hallatlanul simán, nagyon intelligens program alapján mıködik. Kár, hogy nem kínálják a dízelhez is, mert ez az erős, nyomatékos, mégis halk gép szintén jól harmonizálna vele. A dCi motorok közül az erősebbet bocsátották rendelkezésre, és csak jót mondhatok róla. A Renault tervezői tehát mindent megtettek azért, hogy sikertípus legyen a Modus. Most már a Renault Hungárián a világ (vagy legalábbis Magyarország) szeme: ha jó árat kalkulálnak, komoly szándékú, de mosolygós emberek adják majd egymásnak a márkakereskedések kilincsét.