Immár az 1-es típushoz is elérhető a BMW xDrive intelligens összkerékhajtási rendszere, a palettán a 135i-hez (320 LE, 13 499 000 Ft), a 118d-hez (143 LE, 8 013 000 Ft) és a 120d-hez (184 LE, 8 733 000 Ft) konfigurálható. Utóbbi változat talán a legnépszerűbb, nem véletlen, hogy a tesztautót is a combos dízelmotor repítette. A normál 120d-hez képest az xDrive felára 596 000 forint, ami ebben a szegmensben emészthető összegnek tekinthető.
Kifinomult hajtáslánc, feláras extrák tömkelege
Az elektronikus szabályozású, többtárcsás tengelykapcsolóval ellátott xDrive a motor forgatónyomatékának változó arányú elosztását biztosítja a tengelyek között. Normál esetben a nyomaték 60%-a jut a hátsó és 40%-a az első kerekekhez. A menetstabilizáló rendszerrel szorosan együtt dolgozó 4×4-es hajtás működése észrevétlen, sem alul-, sem túlkormányozottságról nem beszélhetünk. Miért? A válasz egyszerű: mielőtt a vezető észlelné hogy kanyarban a kocsi elkezdi tolni az orrát, vagy épp a farát, a villámgyors összkerékhajtás már rég azon kerekek irányába csoportosítja át a hajtóerő nagy részét, ahol arra szükség van.
Kanyarokban makacsul követi a kijelölt ívet, gyakorlatilag a gumik tapadáshatáráig eszméletlenül stabilan fordul. Hóban egyelőre nem, de esőben és földúton volt szerencsém kipróbálni az autót: vizes felületen zökkenőmentesen rajtol a 120d, tapadási veszteség nem érzékelhető, ahogy poros talajon sem. Utóbbi esetén azonban vigyázzunk a gödrökkel, buckákkal, mert a hasmagasság (140 mm) alacsony, a futómű pedig feszes, így könnyű egy-két ütést és horzsolást összeszedni. A kormányzás kellemesen súlyos, direkt, az ülések jól tartanak, a fékek bitangul fognak, ellenben a váltó maximum átlagos jelzővel illethető. A hatfokozatú egység kissé hosszú úton, de ami még zavaróbb, hogy kifejezetten nyúlós érzettel kapcsolható.
A 184 lóerős négyhengeres dízel a kategóriában elvárhatónál nagyobb lármával és rezonanciával indul be, ami a városi forgalomban sűrűn dolgozó start-stop rendszernél különösen bosszantó. Ezeket leszámítva azonban klasszis aggregátról beszélhetünk, gyorsításnál a 380 Nm akkorát tol, hogy belepréselődünk az ülésbe. A rugalmasság is remek, 4. fokozatban 80-ról 120-ra alig 6 másodperc alatt gyorsul a 120d xDrive. A dinamikáért cserében ráadásul alig kér inni valamit, állandó klímahasználat mellett beérte átlagosan 5,6 literrel.
A raktér mérete megegyezik a normál kivitelével, amiért jó pont jár, viszont a sok feláras tétel mellett nem mehetünk el szó nélkül. Még az olyan, látszólag bagatell dolgoknak is megkérik az árát, mint a sebességfüggő szervokormány (82 400 Ft), a ködfényszóró (69 200 Ft), a deréktámasz (92 300 Ft), az automata légkondicionáló (230 700 Ft) és az első könyöklő (59 400 Ft). Egy 8,7 millió feletti autónál utóbbiaknak az alapellátmányhoz illene tartozniuk…
TETSZETT
– dinamika, fogyasztás
– közvetlen irányíthatóság
– emészthető xDrive felár
NEM TETSZETT
– nyers motor
– szűk második sor
– manuális váltó
– automata nem rendelhető
ÖSSZEGZÉS
Az összkerékhajtású 1-es BMW remek választás azoknak, akik télen sem kívánnak kompromisszumot kötni, ráadásul a vezetési élményből mit sem von le az xDrive rendszer.
BMW 120d xDrive
Összlökettérfogat: 1995 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 135 kW (184 LE) 4000/min
Max. forgatónyomaték: 380 Nm 1750-2750/min
Hossz./szél./mag.: 4324/1765/1421 mm
Tengelytáv: 2690 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1521/1556 mm
Fordulókör: 11,3 m
Saját tömeg/teherbírás: 1425/530 kg
Csomagtér: 360/1200 l
Üzemanyagtank: 52 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 7,2 s
Maximális sebesség: 225 km/h
Város/országút/vegyes: 5,9/4,1/4,8 l/100 km
Tesztfogyasztás: 5,6 l/100 km
CO2-kibocsátás: 126 g/km
A modell alapára: 5 937 000 Ft (114i)
A tesztelt verzió ára: 8 733 000 Ft
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!