Vannak olyan kategóriák, melyekben a franciák hagyományosan erősek, és vannak, melyek állandó fejtörést okoznak nekik. Előbbire az egyterűek, utóbbira a középkategóriás és annál nagyobb modellek a széles körben ismert példák, de bármikor fordulhat a kocka. Az Espace annak idején kategóriát teremtett, és meghozta a vevők kedvét az egyterűekhez, ma viszont már olyan kevesen keresik ezeket a praktikus autókat, hogy a Renault kénytelen volt váltani, és a szabadidő-autók felé elmozdítani a csúcsmodellt. Ezzel párhuzamosan a Laguna nevet a dél-koreai Samsunggal közösen fejlesztett Latitude-del együtt megszüntette, és egy közös utódot jelölt ki a Talisman képében, hogy felvehesse a versenyt a német riválisokkal. Furcsa helyzet állt elő, hiszen utóbbi Grandtour változata méretben és műszakilag is közel került az Espace-hoz, így annak ellenére, hogy eltérő célcsoportot szólítanak meg, összehasonlítható a két típus.

Tárgyilagos a Talisman puha műszerfala, a matt fabetét feldobja az összképet. Az Espace belseje látványosabb, de a világos műszerfal tükröződik a szélvédőben. Fotó: Stefler Balázs, Lővei Gergely

Első látásra is egyértelműen ugyanahhoz a családhoz tartoznak. Meghatározó a vízszintes krómcsíkokkal tagolt hűtőrács, a motorháztetőbe nyúló embléma, illetve a LED-es fényszórók alkotta orr, ahogy a masszív felépítést sugalló váll és a különböző részletek is az egységes arculatot erősítik. Az Espace magasabb építésével, rövidebb motorháztetejével is nagyobb autónak látszik, pedig nyolc milliméterrel rövidebb a Talisman Grandtournál, amely a lökhárítóba metszett LED-es nappali fénnyel, és a széles, fekvő hátsó lámpákkal különbözteti meg magát. Jól áll neki a komoly megjelenés, látszik, hogy meg sem próbálták feleslegesen sportosnak mutatni. Passzol a formához a kombi karosszéria, még a díszítése is viszonylag mértéktartó. Az apró különbségek ellenére is látványosabb autó az Espace. Kissé extravagáns ebben a kategóriában az emelt hasmagasság, ahogy a nagy kerekek és a lapos tetőív is, de a dizájnt egyértelműen feldobják ezek a divatos részletek.

A Talisman ülése nyolc irányban állítható, csak az első fejtámlák Relax rendszerűek, kényelmes a Talisman hátsó ülése, praktikus az árnyékoló roló. Tíz irányban állítható, fűthető és szellőztethető az Espace masszázsülése, egyterűs jellegzetesség az Espace három különálló, sínen csúsztatható ülése

A Talisman belső formaterve harmonizál a külsővel. Nagyautós a hangulat, alapvetően jó minőségű anyagok veszik körbe az utasokat, vaskos bőrülései is az évtizedekkel ezelőtti Renault zászlóshajókat idézik, viszont éppen az említett elődökhöz, sőt, a leváltott Lagunához képest is ingerszegény a műszerfal. Ez igaz a 8,7 colos érintőképernyővel kitöltött középkonzolra is. Itt a hőfokszabályzó fekete műanyag betétje akár kijelzőként is funkcionálhatna, ahogy például a legújabb Clióban, de ne legyünk telhetetlenek, talán a frissítés során változtatnak ezen. Maga a képernyő jól használható, az egyetlen nehezen előhívható menü a szellőzésé, egyébként viszonylag átlátható és gyors is a rendszer, navigációra például kifejezetten beválik ez az elrendezés. Csak középen digitális a műszeregység, viszont szabadon változtatható a stílusa, és a hangulatvilágítás színével is harmonizál a háttere. Kár, hogy kevés szín közül lehet választani! Feltűnő figyelmetlenség a váltó környékét megvilágító LED nagy fényereje. Este olyan, mintha az olvasólámpa maradt volna felkapcsolva, szerencsére a menüben néhány lépéssel kikapcsolható. Ezenkívül csak a kisméretű rekeszeket érheti kritika, a helykínálat elöl és hátul is a kategóriához méltó, nem érnek össze a vállak, a fejeknek és a lábaknak is kellően levegős tér jut. Csak dicsérni lehet a vezetési pozíciót, kényelmes a puha, de jó tartást adó ülés, ideális a kormány dőlésszöge, és előre körkörösen a kilátás is megfelelő.

A burkolat alatt egyforma a két, 2,0 literes, 200 lóerős dízelmotor. A Talisman kisebb tömege miatt takarékosabb

Ugyanezért szerethető az Espace is. A vezetőnek még jobb dolga van az egyterűben, hiszen nem csak beülni könnyebb, a magas építés miatt jobb a rálátás a forgalomra, egyértelműen pihentetőbb így több száz kilométer levezetése. A Talismanhoz hasonlóan eltalált a beállítás, néhány kitakart gombtól és kapcsolótól eltekintve jó az ergonómia. A belső elrendezés egy űrhajó vezérlőtermét idézi, az Espace tervezésekor nem fukarkodtak az ötletekkel. Bár a kombiban jól mutat az ízléses, matt fabetét, az egyterűt különlegessé teszi a színátmenetes középkonzol, amely átnyúlik a magas kardánboxra. Ez a színátmenet megjelenik az üléseken is, ilyesmit más márkánál ritkán láthatunk. Rekeszekből is jobban áll az Espace, nagyobbak a fedeles tárolók, és a középkonzol alatt is van lehetőség a pakolásra. A fiókszerű kesztyűtartóban is plusz literek állnak a rendelkezésünkre, viszont a gombnyomásra kicsúszó tároló könnyen megütheti az óvatlan utas térdét. A hellyel már nem bánik olyan bőkezűen az egyterű, mint elődei. A mutatós, azonban terjengős formák értékes millimétereket vesznek el a belső térből, akárcsak az emelt padló és a süllyesztett tető. Nem sokkal tágasabb az Espace a Talisman kombinál, viszont a térérzetet javítja a hatalmas első szélvédő és a Talismanhoz is rendelhető, nyitható panoráma-üvegtető. Lábtérből ugyan több jut a második sorban ülőknek, a tesztelt, hétüléses kivitel (300 000 Ft) esetén fel kell áldozni a plusz centiket a leghátul ülők kedvéért, ráadásul ott csak gyerekek férnek el kényelmesen, és a fűtés is nehezebben jut el a hátsó sorokba. Cserében a csomagtartó nem csak nagy, az összes ülés használata esetén is marad 247 liter a 719-ből. Hasonlóan praktikus a Talisman Grandtour raktere, bár alapesetben 572 literes befogadóképessége nem mérhető a 785 litert elnyelő, ötüléses Espace lehetőségeihez. Az ülések ledöntésével előbbiben 1681, utóbbiban 2101 literes szállítókapacitás alakítható ki, de még ennél is többre lenne képes, ha magasan lenne a tetővonala. A trendi kialakítás kézzelfogható hátránya, hogy amikor megpróbáltunk a vezetőülésben elhelyezkedni, beütöttük a fejünket a napellenzőbe. A középkonzolon szintén a 8,7 colos érintőképernyőt találjuk, a műszeregység azonban teljesen digitális. Különbözik a két váltókar is, a kombié fizikai kapcsolatban van a duplakuplungos szerkezettel, az egyterűt formatervezett elektronikus kapcsolóval dobták fel. Bármilyen szép, lötyög és lassan érzékeli a kiválasztott irányt, ennél sokkal nagyobb probléma, hogy lassan is kapcsolja. Ebben nincs különbség a két technológia között, lejtős parkolóban a Talisman is sokat gurul előre, miután hátramenetbe toltuk a kart.

Hét üléssel is használható méretű az Espace csomagtartója, a Talismanban felhajtható szeparáló segíti a pakolást

A műszaki hátteret tekintve a legnagyobb a hasonlóság az autók között. A CMF platformra épülnek, 2,0 literes, 200 lóerős dízelmotor hajtja az első kerekeiket hatfokozatú duplakuplungos (EDC) váltón keresztül. Az Initiale Paris csúcskivitelhez alapáron jár a 4Control négykerékkormányzás, az adaptív lengéscsillapítás és a 19 colos könnyűfém felni. Ennek megfelelően különbségek alapvetően a karosszériák közötti eltérésből adódnak. Az Espace tömege hét üléssel meghaladja az 1,8 tonnát, mégis csupán 134 kilogrammal nyom többet a Talisman Grandtournál. A csúcsdízel mindkettőhöz egyformán ideális választás, így sok utassal és csomaggal megpakolva is kellőképpen dinamikusak és takarékosak. A motor a Talisman és az Espace orrában is egyformán hallhatóan, de nem zavaróan morog, a váltó menet közben már gyorsan kapcsol, az összkerékkormányzás a parkolástól a kanyarodásig érezteti a hatását, lecsökkentve a fordulókört és gyorsítva a kanyartempót. A kormányzásra, akárcsak a futómű hangolására a kényelem és a kiszámíthatóság jellemző, igaz, a Talisman egyértelműen puhábban rugózik, mint a magasabb súlypontja miatt érezhetően feszesebbre hangolt Espace. A 19 colos felnik nagy rugózatlan tömege mindkét esetben észrevehető, de az esetek többségében csak hallani lehet, ahogy a futómű felveszi a harcot a kátyúkkal. Jól adagolható a fékerő, a fizikát meghazudtolóan könnyűnek tűnik a két Renault. Fogyasztásuk a gyári és a tesztprogram során mért adatok alapján is 0,4 liter a kombi javára. Árban is kicsi az eltérés, a Talisman 1 300 000 Ft-tal olcsóbb, viszont a jelenleg csak raktárról rendelhető Espace akár a nagycsaládosoknak járó állami támogatással (2 500 000 Ft) 11 699 000 Ft-tól is elvihető, úgy pedig már 1 200 000 Ft-tal olcsóbb, mint házon belüli riválisa.

Mindkét Renault különböző hátsó lámpát kapott, a LED-es nappali menetfény hátul is világít

Renault Talisman Grandtour
TETSZETT
• franciás kényelem
• magas felszereltség
• vezethetőség
NEM TETSZETT
• az EDC-váltó lassú irányváltása

Renault Espace
TETSZETT
• egyéni karakter
• nagy csomagtartó
• vezethetőség
NEM TETSZETT
• korlátozott praktikum

ÖSSZEGZÉS
Az identitását feladta, ezért praktikumban csak minimálisan múlja felül az Espace a Talisman Grandtour kivitelét. Mivel hosszú távú utazóautónak mindkét nagy Renault egyformán ideális, és az áruk nagyjából lefedi a méretkülönbségeket, csak az egyéni ízlés és felhasználói igény dönt arról, hogy melyik a jobb vétel.

Renault Talisman Grandtour Blue dCi 200 EDC
Összlökettérfogat (cm3): 1997
Hengerek/szelepek: S4/16
Max. teljesítmény (kW/LE): 147 (200) 3500/perc
Max. forgatónyomaték (Nm): 400 1750/perc
Hossz./szél./mag. (mm): 4865/1868/1465
Tengelytáv (mm): 2809
Nyomtáv elöl/hátul (mm) 1614/1609
Fordulókör (m): 10,9
Saját tömeg/teherbírás (kg): 1670/527
Csomagtér (l): 572-1681
Üzemanyagtank (l): 47
Gyorsulás 0-100 km/h (s): 8,7
Max. sebesség (km/h): 234
Város/országút/vegyes (l/100 km): 5,5/4,6/4,9
Tesztfogyasztás (km): 7,1 l/100
CO2-kibocsátás (g/km): 130
A modell alapára (Ft): 8 499 000 (Blue dCi 120)
A tesztelt verzió ára (Ft): 12 899 000

Renault Espace Blue dCi 200 EDC
Összlökettérfogat (cm3): 1997
Hengerek/szelepek: S4/16
Max. teljesítmény (kW/LE): 147 (200) 3500/perc
Max. forgatónyomaték (Nm): 400 1750/perc
Hossz./szél./mag. (mm): 4857/1888/1677
Tengelytáv (mm): 2884
Nyomtáv elöl/hátul (mm) 1630/1621
Fordulókör (m): 11,1
Saját tömeg/teherbírás (kg): 1804/738
Csomagtér (l): 247-2035
Üzemanyagtank (l): 58
Gyorsulás 0-100 km/h (s): 9,1
Max. sebesség (km/h): 215
Város/országút/vegyes (l/100 km): 6,2/4,7/5,3
Tesztfogyasztás (km): 7,5
CO2-kibocsátás (g/km): 139
A modell alapára (Ft): 11 299 000 Ft (TCe 225 FAP EDC)
A tesztelt verzió ára (Ft): 14 199 000 Ft