A Lada Hungary bemutatkozó sajtótájékoztatóján azt az autót leplezték le a vendégsereg szeme láttára, amelyet aztán február 9-én átvettünk, hogy megkezdjük hosszabb távú használatát – a kezdeti benyomásokról korábban már írtunk. Felrendszámozták a Kalina Kombit, a szélvédőről leszedték a matricákat, és belegyűrtek mintegy 2700 km-t a forgalmazó munkatársai. Ezt a Ladát még be kell járatni, ami annyiból nem meglepő, hogy a Szputnyik, vagy ahogy a második szállítmánytól kezdve hazánkban hívták, a Samara számára kifejlesztett blokk dolgozik az orrában, jelen esetben 16 szelepes hengerfejjel és a hozzáértők szerint a Renault motorokra nagyon hasonlító műanyag szívósorral.
Még bőven benne jártunk a télben, amikor elkezdtük az ismerkedést, nagyon örültünk annak, hogy hamar meleg levegőt fúj a ventilátor, és az ülésfűtés is gyors. Aztán még gyorsabban kapcsolja ki az ember, mert égetni kezdi az ülepét… Egyszer még hóviharba is kerültem az autóval Dobogókőnél, Szentendréről 13 fokban és napsütésben indultam, fenn a hegyen aztán vízszintesen jött szembe a hó, és hamarosan felhőbe is kerültem. Az ablaktörlők jól dolgoztak, a szélvédőre irányított meleg levegő miatt esély sem volt arra, hogy lefagyjon a havas/jeges csapadék; az ablaktörlo működését vezérlő relé kattogása jól hallható. A forgalmazó által az autóra szerelt Semperit téli abroncsok klasszul tapadtak, a kanyargós úton óvatosan haladó forgalomban az ESP nem érezte szükségét a beavatkozásnak, fékezéskor is jó lassulás volt a válaszreakció.
Az első hetek tapasztalatait összesítve aztán egy gyors szervizlátogatás következett, ahol a nedvesség hatására megcsúszó ékszíjon feszítettek egy keveset, ellenőrizték az olajszintet – maximumon volt –, kicsit feljebb emelték a kuplungpedál fogáspontját, mert a hátramenet kapcsolásakor recsegett a szinkron, ha nem taposta bele mélyen a szőnyegbe a sofőr a pedált. A csápos emelőn az autó alá nézve masszív haspáncélt pillantottam meg – megnyugtató védelem. „Villámgyors, olcsó, kátyúálló a felfüggesztés, csak egy kicsit hangos” – ezt a rövid jellemzést mondtam mindenkinek, aki megkérdezte tőlem, milyen az új Lada? Messziről látszik a Kalinánkról, hogy tesztautó, sokan érdeklődnek. Van, akinek elég ez a válasz, de volt, aki a motortérben is elmélyült.
Aztán egy reggelen, 5016 km-nél jött a meglepetés, a főútról balra lefordulást követően hirtelen erőtlenné vált a motor és a műszerfalon felgyulladt a Check Engine lámpa. Pont egy ismerős szerelőhöz tartottam, a használtautó-rovathoz információt gyűjteni, úgyhogy rögtön jött a diagnosztika. Először az OBD II-es csatlakozót kerestük, leszedtük a biztosítéktábla-fedelet is (ezen van a csomagtérnyitó-kapcsoló, amelynek elektromos vezetékét visszarakáskor újra kell csatlakoztatni), de végül az utas előtti lábtérben találtuk meg gyors internetes segítséggel. Noha a diagnosztikai program ismerte a Lada Kalina típust, a P1335-ös hibakóddal nem tudott mit kezdeni. Jobb híján benéztünk a motortérbe, ahol nyestlábnyomok fogadtak, de szemrevételezéssel nem találtunk megrágott vezetéket, a csatlakozókat átmozgattuk, és töröltük a hibajelet. Később internetes kereséssel kiderítettem, hogy a pillangószelep pozíciójának érzékelőjével volt baja a motorvezérlőnek, ennek elég, ha kicsit meglazul – valószínűleg belekapaszkodott a nyest mászás közben – ellenőrzéskor önkéntelenül is a helyére került a stekker. Azóta nem jött elő a hiba.
Természetesen szóltunk a forgalmazónak is az esetről, aki annyit ígért, hogy a pár nappal későbbre beütemezett téli-nyári abroncsok cserélésekor megnézik a dolgot. Nem találtak semmi rendelleneset a pillangószelep tájékán. Visszakapta a Kalina a gyári szerelésű Pirelli abroncsait, és ez megváltás volt. Sokkal kellemesebb lett az utazás azzal, hogy a menetzajból eltűnt egy folyamatos, mély búgás – több ügyféltől is ezt hallották vissza, erősítette meg tapasztalatunkat a forgalmazó képviselője. Ekkor nekem még egy újdonság volt, hiszen több hetes kihagyást követően kerültem vissza a vezetőülésbe. A korábbinál érezhetően finomabban működött a motor-váltó-kuplung hármasa: nem akadt annyira a kar, könnyebb volt az indulás, lelkesebb a motor. Szóval tényleg szükség van a Lada bejáratására.
Tetszett
• élénk motor
• stabil futómű
Nem tetszett
• férfias határozottságot kívánó kezelőszervek – javuló tendencia
• téli gumival zajos utastér
• középállásnál nehéz kormány
Összegzés
Itt tartunk most, épp csak elhagyva az 5500 km-t; túl a bejáratáson kezd összeérni a Kalina, a nyestes közjátékon kívül rendben teszi a dolgát. Ennyi pénzért nem nagyon lehet többet kívánni, hiszen ami árban egy szinten van a Ladával, ott a gyengébb a motor.
Lada Kalina Kombi 1.6
Összlökettérfogat: 1596 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
Max. teljesítmény: 72 kW (96 LE) 5600/perc
Max. forgatónyomaték: 145 Nm 4000/perc
Hossz./szél./mag.: 4084/1700/1504 mm
Tengelytáv: 2476 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1430/1414 mm
Fordulókör: n.a.
Saját tömeg/teherbírás: 1080/480 kg
Csomagtér: 355/670 l
Üzemanyagtank: 50 l
Gyorsulás 0-100 km/h: n.a.
Max. sebesség: 168 km/h
Város/országút/vegyes: 8,8/5,1/6,4 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,6 l/100 km
CO2-kibocsátás: 148 g/km
A modell alapára: 2 349 000 Ft (1.6, 86 LE)
A tesztelt verzió ára: 2 649 000 Ft
Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!