Nem a Prius a legjobb hibrid a Toyota kínálatában, a lassan külön almárkává avanzsáló autónál sokkal jobb benzin-elektromos kocsit is találunk a japánok palettáján. A lemezek alatt ugyanaz a hajtás dolgozik, épp csak tágasabb a karosszéria, és nem csatolt lengőkaros, hanem független a hátsó felfüggesztés. Ráadásul az Auris Touring Sports HSD-változata érezhetően olcsóbb is, 7 080 000 Ft-os indulóárával 910 000 Ft-tal marad el a Priustól. Utóbbiból gazdagabban felszerelt változatok is vannak, de akinek az autó funkció is fontos a hibridség mellett, annak egyértelműen a kombi a jobb választás.

Rossz pont: a hibrid fejegysége még nem tud magyarul. Fotó: Hilbert Péter Rossz pont: a hibrid fejegysége még nem tud magyarul. Fotó: Hilbert Péter

Raktér, rekeszek és azok a feliratok

A nagy újdonság az volt a Toyota Auris aktuális generációjánál, hogy már kezdettől fogva számításba vették a későbbi hibrid modell igényeit is, így a kombinál is a hátsó ajtót felnyitva ugyanazt a rakteret találjuk, mint az egyszerűen benzin- vagy dízelmotoros változatnál. Az 530 literből üdítően kevés jut a padló alatti rekeszekre, igaz, utóbbiak hasznosságát megkérdőjelezi, hogy apróbb tárgyakat fogadó kis fakkok a hátsó ülésnél vannak: ha ezekre van szükségünk, esetenként teljesen ki kell pakolni a rakteret. Érdemi eltérés, hogy noha ott a hely a padlóban, a hibridhez nincs pótkerék, csak defektjavító készlet rejtőzik a mélyedésben.

Még panoráma-üvegtetővel is kellően nagy a fejtér a hátsó sorban Még panoráma-üvegtetővel is kellően nagy a fejtér a hátsó sorban

Egy sorral előrébb használhatatlan könyöklőt és meglepően tágas teret találnak az utasok, utóbbi azért emelendő ki, mert üveg panorámatető is volt a tesztautóban. Az menti meg a helyzetet, hogy az itt helyet foglalók feje mögött ér véget az üveg, az árnyékoló miatti dudor a raktér feletti „felesleges” térből vesz el értékes centiket. Elöl annyi az újdonság, hogy a Priusból ismert előválasztó kar kedvéért új konzolt biggyesztettek a középrész alá (rögzítésről nem igazán beszélhetünk, elég mozgékony ez az elem). A műszerek tekintetében több következetességre számítottam volna a japán mérnököktől. A fordulatszámmérő helyén lévő üzemállapot-mutató órán a CHG (charge, töltés), ECO (gazdaságos) és Power (teljesítmény) feliratokat látjuk. A sport üzemmódot aktiváló kapcsolón már hárombetűsre rövidítették ezt a szót, tehát a PWR szerepel ott. Nyugodtan kiírhatták volna a teljes szót is, vagy akkor legyen mind hárombetűs. Tudom, szőrszálhasogatás ez, de hát a tökéletességhez az ilyen részletekre is oda kell figyelni. Egyébként meg nem nagyon lehet mit kritizálni.

Semmit nem változtattak a hibrid hajtáson. Minek is? Semmit nem változtattak a hibrid hajtáson. Minek is?

Drágább, de érdemes kiszámolni

Hiába mondja azt a Toyota, hogy a hibrid olyan jól megy, mint egy dízel, inkább a szívó benzinesekkel említhető egy lapon a tudása. Azt kell szokni, hogy a motorhang és a sebességváltozás között nincs egyenes összefüggés, gázadásra megjön a motorhang, majd folyamatosan gyorsul az autó, miközben a menetzaj állandó marad. A dízeles párhuzam a tankolásoknál jelentkezik, hiszen különösebb odafigyelés nélkül is 5,2 l/100 km-es tesztfogyasztást értünk el. Aki következetesen takarékosan autózik, ennél jobb is lehet.

Anyagiak terén bizony nem árt utánaszámolni, megéri-e az Auris TS hibrid választása. Azonos felszereltség esetén a benzineshez (1.6 Valvematic 132 LE, CVT váltó) képest 960 000 Ft a felára, tehát ott vagyunk, mint a Prius esetén: ennyi pénzből jó sokat lehet autózni. A dízelhez már nehezebben mérhető a HSD, hiszen ahhoz nincs automatikus váltó, de így is (2.0 D-4D 124 LE) 495 000 Ft-tal drágább annál. Persze ezek a felárak valójában nem jelentenek többlet kiadást, akik tényleg hibridben gondolkodnak, pár évre előre kiszámolják a karbantartási költségeket is, és azt is figyelembe véve bizony egyértelmű az üzemmód előnye.

Más csomagolásban kapjuk a Prius-technikát, kombiként már a raktér méretére se lehet panasz. Mindössze egy jelvény árulkodik a hibridségről Más csomagolásban kapjuk a Prius-technikát, kombiként már a raktér méretére se lehet panasz. Mindössze egy jelvény árulkodik a hibridségről

TETSZETT
– finom és csendes működés
– tágas utas- és csomagtér
– alacsony fogyasztás

NEM TETSZETT
– nincs pótkerék
– nem túl fürge
– váltókonzol rögzítése

ÖSSZEGZÉS
Nem csak azoknak lehet életképes alternatíva az Auris TS hibrid, akik hosszú távra számolnak. A csendes utastér előnyét már az első perctől kezdve élvezzük. A Prius irányából közelítve pedig egyértelmű, hogy milyen jól járunk az egyedüli kompakt hibrid kombival.

Toyota Auris TS HSD
BENZINMOTOR
Összlökettérfogat: 1798 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
Max. teljesítmény: 73 kW (99 LE) 5200/perc
Max. forgatónyomaték: 142 Nm 4000/perc
VILLANYMOTOR
Max. teljesítmény: 60 kW (82 LE)
Max. forgatónyomaték: 207 Nm
HIBRIDRENDSZER
Max. teljesítmény: 100 kW (136 LE)
Hossz./szél./mag.: 4560/1760/1475 mm
Tengelytáv: 2600 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1515/1505 mm
Fordulókör: 10,8 m
Saját tömeg/teherbírás: 1465/400 kg
Csomagtér: 530-1658 l
Üzemanyagtank: 45 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 11,2 s
Max. sebesség: 175 km/h
Város/országút/vegyes: 3,9/3,9/4,0 l/100 km
Tesztfogyasztás: 5,2 l/100 km
CO2-kibocsátás: 91 g/km
A modell alapára: 4 190 000 Ft (1.33, Start)
A tesztelt verzió ára: 7 080 000 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!