Kétféleképpen futhatunk neki ennek a történetnek. Egyfelől a harmadik generációs X-Trail kategóriát és stílust váltott, így aztán szinte semmiben sem emlékeztet elődeire. Az egykori keményvonalas és szögletes terepjáró magára öltötte az új Qashqai divatosan simulékony tréningruháját és átigazolt a mostanság lendületesen bővülő szabadidő-autók táborába. Másfelől pedig úgy tűnhet, hogy a Nissan nem volt teljesen kibékülve a kissé nehézkesen csengő Qashqai+2-es elnevezéssel és az értékesítési volumennel, úgyhogy a jól bejáratott X-Trail névre cserélte. Végeredményben gazdaságossági lépés történt, hiszen a Nissan fogta a két modellt és eggyel helyettesítette.
Kívül-belül Qashqai, a négykerékhajtás X-Trail
Amúgy a normál Qashqainál 260 mm-rel hosszabb, 14 mm-rel szélesebb és 120 mm-rel magasabb (tengelytáv +59 mm) az új X-Trail. Ez már szembeötlő különbség, ami annyit tesz, hogy a nyilvánvaló hasonlóság ellenére (rendben, a hátsó traktus kiképzése eltérő) a „nagytestvér” sokkal testesebb, robusztusabb autó benyomását kelti, s méreteivel a kompakt SUV-szegmens határait feszegeti. Beülve ennek érezni is az előnyét: főleg a második sorban bőséges a térkínálat és kényelmesen elférni, a támlákat több ponton lehet rögzíteni, a 60:40 osztású ülések pedig sínen csúsztathatók. Ezt a megoldást a Qashqai+2-estől örökölte, s felmenőjéhez hasonlóan az X-Trail is elérhető hétszemélyes változatban. A 3. üléssor Visia és Tekna felszereltségnél 300 ezer forintos opció, míg Acenta szinten a – felerészben nyitható – panoráma-napfénytetővel kombinálva félmillióba kerül. Csakhogy amilyen tágas középen, olyan szűkös leghátul a Nissan: a két pótszék legfeljebb gyerekeknek jó, felnőtteknek még rövid távon sem ajánlható. Hét ülés mögött csupán 135 liter marad a poggyászoknak, a +2 szükségülést a padlóba hajtogatva 425 literrel számolhatunk (ez 125-tel kevesebb a sima ötszemélyes értékénél), a maximális befogadóképesség pedig 1520 liter. A karokat húzogatva egyszerűen megy a bővítés, Tekna csúcsfelszereltségnél (vagy a Prémium csomagban) pedig a csomagtérajtó elektromosan nyílik-záródik.
A vezetési környezet egy az egyben a Qashqaié, s ahogy az új generációs Nissanokat, az X-Trailt is körülveheti az Aktív Biztonsági Pajzs – ez a modern vezetéstámogató „kütyük” (fáradtságfigyelés, automata vészfékező rendszer, táblafelismerés, sávelhagyás-jelzés, holttérfigyelés, 360 fokos parkolókamera mozgó tárgy észleléssel, intelligens parkolássegéd) gyűjtőneve.
A 163 lovas 1.6 DIG-T benzines turbómotor 2015-ös érkezéséig kizárólag a tesztben is szereplő 1,6 literes dízellel kapható az X-Trail. Annyi baj legyen, a 130 lóerős dCi remekül passzol hozzá: alacsony fordulaton sem vérszegény és 1500-tól már komolyan húz, kellő dinamikával mozgatja a közel 1,6 tonnás autót, és az előzési rugalmassága is rendben van – picit lehetne ugyan csendesebb, de a hangja soha nem válik igazán tolakodóvá. Amíg a fronthajtású kivitelnél a hatfokozatú kézi helyett Xtronic CVT fokozatmentes automata is kérhető, addig a 4×4-es csak manuálissal érhető el. A váltókar határozottan megvezetett, kissé hosszú utakon, de pontosan kapcsolható, az áttételezés pedig elnyújtott. Városban ritkán kell negyediknél feljebb kapcsolni, az ötödik nagyjából 80 km/órától megfelelő, az autópályán megengedett sebességnél pedig utolsó fokozatban kényelmes 2500-at forog a motor. Emellett a széria start-stop rendszer is a gazdaságosságot segíti, úgyhogy tesztünk végén jónak mondható 6,3 literes átlagot mértünk.
Persze a korábbi X-Trailtől átvett All Mode 4×4-i elektronikus összkerékhajtást többnyire a takarékos 2WD állásban használtuk. 4WD Auto üzemmódban a rendszer automatikusan osztja el a nyomatékot a tengelyek között: 80 km/óra alatt a gázpedálállás, a fordulatszám és a nyomaték „elemzésével” igyekszik elkerülni a kerekek kipörgését, míg felette csak ezután reagál. Szárazon határozottan tapad és jóindulatú alulkormányzottsággal fordul a Nissan, vizes úton viszont már jobban tolja az orrát és az „összkerék” csak ezután lép akcióba. Szorult helyzetben, alacsony sebességnél a 4WD Lock programmal rögzíthető az 50:50 arányú nyomatékelosztás. Habár az összkerékhajtáson kívül a 21 centis hasmagasság is megegyezik az elődével, valahogy az új X-Trailt mégsem vinném kemény terepre. Elégedjünk meg azzal, hogy télen magabiztosan eljutunk vele a sípályákig, vagy a felázott földúton a lovastanyáig.
TETSZETT
– modern forma
– erős és takarékos dízel
– rugalmas variálhatóság
– modern vezetéstámogatók
NEM TETSZETT
– 3. sor helykínálata
– „motorválaszték”
ÖSSZEGZÉS
Aki összkerékhajtású Qashqait szeretne, mostantól kénytelen lesz X-Trailt venni, ugyanis a „kistesóból” csak külön kérésre hoznak ilyet: a 4×4 felára 750 000 Ft. A harmadik üléssor szerencsére opciós extra, ami csak sokgyerekes családoknak lehet megfelelő.
Nissan X-Trail 1.6 dCi 130 4×4
Összlökettérfogat: 1598 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 96 kW (130 LE) 4000/perc
Max. forgatónyomaték: 320 Nm 1750/perc
Hossz./szél./mag.: 4640/1820/1710 mm
Tengelytáv: 2705 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1580/1580 mm
Fordulókör: 11,2 m
Saját tömeg/teherbírás: 1580/470 kg
Csomagtér: 135/425/1520 l
Üzemanyagtank: 60 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 11,0 s
Maximális sebesség: 186 km/h
Város/országút/vegyes: 6,2 /4,8/5,3 l/100 km
Tesztfogyasztás: 4,8 l/100 km
CO2-kibocsátás: 139 g/km
A modell alapára: 6 990 000 Ft (1.6 dCi Visia)
A tesztelt modell ára: 8 640 000 Ft
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!