Tudta-e?

A pizzicato jelentése: pengetve. A vonós hangszereknél, elsősorban a dzsesszben alkalmazott játékmód viszonylag halk, erőtlen hangot eredményez.

Másodszor gondolta újra a Honda a Jazz koncepcióját, de láthatóan nem mertek eltávolodni a jól bevált megoldásoktól. A karosszéria felépítése kísértetiesen emlékeztet az eredeti, 2001-es modellére, külseje feltűnőbb és modernebb, mint korábban. Arányairól, stílusáról felismerhető, bár szépnek továbbra sem mondanám, cserében már az ajtónyílásai is a jó helykihasználásra utalnak. Szélesre tárhatók, így nem csak a beszállás, a gyerekülések beemelése is könnyebb. Méretes a csomagtérajtó is, mélyről nyílik, pereme alacsony, bepakolni szinte öröm. Akárcsak a hátsó sorba, ott a legendássá vált ülésmozgatási lehetőségek (padlóba rejthető második sor, egy mozdulattal felhajtható ülőlapok) egyszerűsítik az életet, nem is szólva a kategóriában ma is elsőrendű térkínálatról. Akkora itt a hely, hogy azt az első sor sem tudja utánacsinálni, az üléseket egyszerűen nem lehet eléggé hátratolni. 175 cm-es magasságommal kihasználtam a sín osztásait. A vezetési pozíció inkább sportos, mint kényelmes, könyökölni egyik oldalon sem lehet, hiába képezték ki a felületeket, ahhoz mélyen vannak. Hasonló a helyzet a kilátással is, a nagy üvegfelületek panorámáját megtörik a vaskos oszlopok.

A sok fokozat ellenére jobbra lent van a rükverc. Csak a felső pohártartó használható. Fotó: Hilbert Péter A sok fokozat ellenére jobbra lent van a rükverc. Csak a felső pohártartó használható. Fotó: Hilbert Péter

Műszerfala a hagyományokhoz hűen űrhajóra emlékeztető, amiben a futurisztikus formák mellett az érintőképernyőnek is nagy szerepe van. Annyira, hogy szinte minden funkció csak ezen keresztül érhető el, ahhoz viszont nem elég átlátható a kezelése. Anyaghasználatán is túlmutat az összeszerelés minősége, és a kormány méretét, formáját is eltalálták, de ami ennél is fontosabb, áttételezése direkt, jól fordul a Jazz. Futóműve sportos, feszes, kissé pattogós. Van érdemi rugózása, továbbá olyan komoly tartalékai, melyek az enyhe karosszériadőlés ellenére a hozzá méretezett, jól adagolható, erős fékekkel együtt igazi zsebrakétává tehetnék, ha nem kellene beérnünk az 1,3-as alapmotorral.

Hátul érezhető igazán, milyen sok benne a hely Hátul érezhető igazán, milyen sok benne a hely

Ez az egyetlen opció, felárért csak CVT váltót választhatunk, különben a pontos, azonban lötyögős karral kapcsolható kézit kapjuk, melynek mind a hat fokozatát gyorsan végig is járhatjuk, hiszen a zöld szemléletmód jegyében már 50 km/óránál hatodikat kér. Ilyenkor ki is zöldül a sebességmérő körüli háttérvilágítás, majd egészen addig békésen autózhatunk, amíg megelégszünk egy konstans városi vagy országúti tempóval. A dinamikus vezetéstől viszont az egész hajtáslánc irtózik, ahhoz a szokásos fordulatszám-tartományban (2000-2500/perc) nincs elég erő a motorban. Nyomatékból sincs túl sok, minimális a gyorsulásérzet, kanyarban hamar elfogy a lendület, ezen a visszakapcsolás sem sokat segít. Szívómotorként pörgetéssel többet kihozhatunk belőle, 5000-es fordulaton meg is élénkül, az ilyesmi viszont nem illik a stílusához, annál kifinomultabb, békésebb konstrukció, autópályán így is 3500-at forog. Be kell látni, hogy nem hosszú utakra való, már csak az ilyenkor felerősödő motorhang miatt sem.

Az ülőlapot felemelve vagy az ülést a padlóba süllyesztve furgonná válik a Jazz Az ülőlapot felemelve vagy az ülést a padlóba süllyesztve furgonná válik a Jazz

Jutalmunkat a benzinkútnál kapjuk meg, ahol kiderül, hogy nem hiába akar minket lebeszélni a dinamikáról, a 6,5 literes tesztátlaggal szemben a hosszú távú fogyasztás mindössze 5,5 liter. Városban vagy városok között mozogva reálisnak tűnik ez az érték, biztosan nem véletlen, hogy ilyenkor még vezetni is öröm a Jazzt. Kár, hogy ilyen sportosra hangolták, akkor talán nem hiányolnánk az elmaradt lóerőket.

Vakriasztással, vagy épp ellenkezőleg, reakció hiányával tűnik ki a ráfutásra figyelmeztető segéd Vakriasztással, vagy épp ellenkezőleg, reakció hiányával tűnik ki a ráfutásra figyelmeztető segéd

Tetszett
• helykihasználás
• kormány/futómű
• önálló karakter

Nem tetszett
• gyenge motor
• lassú ablakemelő

Összegzés
Turbómotorral akár praktikus élményautó is lehetne a Jazz, így csak egy takarékos és nagyon jól használható, minőségi városi kocsi az átlagnál több hellyel, de ijesztőbb árcédulával.

Honda Jazz 1.3
Összlökettérfogat: 1318 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
Max. teljesítmény: 75 kW (102 LE) 6000/perc
Max. forgatónyomaték: 123 Nm 5000/perc
Hossz./szél./mag.: 3995/1694/1525 mm
Tengelytáv: 2530 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1483/1472 mm
Fordulókör: 10,8 m
Saját tömeg/teherbírás: 1066/492 kg
Csomagtér: 354/1314/ l
Üzemanyagtank: 40 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 11,2 s
Max. sebesség: 190 km/h
Város/országút/vegyes: 6,1/4,3/5,0 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,5 l/100 km
CO2-kibocsátás: 116 g/km
A modell alapára: 3 749 000 Ft

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!