Változnak az idők! Alig egy évtizede a luxuslimuzinokban, de még inkább az erő, a gyorsaság, a sportos vezethetőség és a kényelem harmonikus kombinációját nyújtó Gran Turismo túraautókban nem igazán volt keresnivalója dízelmotornak. Most pedig itt ez a gyönyörű Peugeot 407 Coupé, s azt kell mondanom, hogy a tesztünkben szereplő 2.7 V6 HDi a legelőnyösebb választás hozzá.
Kellemes útitárs
A hengersoronként egy-egy turbóval felsrófolt gázolajos minden szempontból megfelel a magas elvárásoknak. Nem véletlenül teljesít szolgálatot a patinás angol márka, a Jaguar S-Type és XJ modelljeiben is! Végtelenül kifinomult járása, kellemes hanghordozása, valamint nyomatékossága a stresszmentes utazás záloga. Egyenletes tempónál elegánsan siklik a túrakupé, alacsony és közepes terhelésnél vajmi kevés
szűrődik be a V6-os gurgulázásából. Ha viszont kihúzatjuk, lelkesítően – de sohasem tolakodó módon – rázendít. Másféle menetzajok sem zavarják a bent ülőket. Még a kényelmesnek számító 180 km/órás utazósebességnél sem búg a szél, csupán a 235/45 R18-as gumik surrogása hallható. Mindez a páncélautók biztonságát sugalló vaskos és nehéz ajtókkal, valamint a hosszú túlnyúlásokkal (természetesen 5 Euro-NCAP csillag) együtt alaposan becsapja sebességérzékelésünket. Na igen, ha úgy kívánjuk, a 204 lóerős és 440 Nm forgatónyomatékú HDi laza egykedvűséggel viszi az 1,7 tonnás nehézbombázót, amikor pedig sportolni támad kedvünk, tüzesen gyorsít. Végig egyenletesen jól húz, minden helyzetben számíthatunk bőséges erőtartalékaira.
Nehézbombázó
Igaz, az útfelület függvényében változó lengéscsillapítás igyekszik elfogadhatóvá tenni a budapesti utakat, a városi forgalomban mégsem érzi jól magát a túrakupé. A motor némi késéssel reagál a gázpedál lenyomására, s a hatfokozatú automata sebességváltó is elgondolkodik, mielőtt visszakapcsolna. Így körülményes a sorok között cikázni, amit a
kocsi nehezen érzékelhető mérete sem könnyít meg. Országúton és autópályán viszont kellemes társ a 407 Coupé. Rugalmasságánál fogva bátran előzhetünk és szélsebesen haladhatunk a célunk felé. A 9,0 l/100 km tesztfogyasztással számolva egyetlen tankolással megközelítőleg 730 kilométert tehetünk meg. Leginkább a nyílegyenes, esetleg enyhe kanyarokkal tarkított szakaszokon mozog otthonosan a kocsi. Persze, a szűkebb fordulókat is lendületesen vehetjük, de a vezetés élményét tompítja, hogy állandóan érezni az autó jelentős tömegét. A szélesebb nyomtávnak és a keményebb rugóknak köszönhetően egy ideig határozottan kapaszkodik az orrnehéz Peugeot, majd alulkormányzottá válik, s az eleje kezd lesodródni az ívről. A kormányzás viszonylag direkt, ám alig kapunk információt az útról, míg a pontosan adagolható fékek meggyőzően lassítanak, de kemény igénybevételnél hajlamosak a fáradékonyságra.
Az előd árnyékában
Kétségtelenül impozáns jelenség a 407 Coupé. Ám minél tovább néztem, annál inkább erősödött a véleményem, miszerint az első és a hátsó rész
stílusa nincs teljes összhangban, az arányai pedig kissé furcsák. Ráadásul elődjével, a Pininfarina által tervezett 406 Coupéval összevetve kevésbé egyedi. Érezni rajta, hogy a tervezők nem mertek elrugaszkodni az alapoktól, így ez csupán a 407-es egy újabb változata. A pilótafülkében sem számolhatunk be drámai változásokról. Ismerős a környezet, a műszerfalat egyedül az alumíniumdíszítések teszik izgalmasabbá, továbbá 250 ezer forintért teljes bőrkárpitozást kérhetünk. A kényelmi és biztonsági felszereltség pazar, az ergonómiában pedig egyetlen hibát találtunk – a sima szellőzés és a légkondicionáló között csak a menürendszerben lehet váltani, nincs külön kapcsoló ehhez. A kellő oldaltartást biztosító üléseket 20 milliméterrel alacsonyabbra helyezték, így a vezetési pozíció legalább sportosabb. Sajnos a biztonsági öveknek nem alakítottak ki bújtatót, ezért mélyen hátra kell nyúlni értük. Ellenben a hátul utazóknak nem szükséges tornagyakorlatokat bemutatni ki- és beszálláskor, s átlagos magasságig a helykínálat is elfogadható.
Prémium!?
A 2.7 V6 HDi motorral felszerelt Peugeot 407 Coupé pontosan annyiba kerül, mint a 3.0 V6 benzines változat – utóbbi egyetlen előnye, hogy manuális sebességváltóval is társítható. A 12 millió forintos árcédulával csupán annyi a gond, hogy a francia túrakupé ezzel a presztízsmárkák vadászterületére tévedt. Ennyiért például Mercedes–Benz CLK 320CDI is kapható, s ez még a Peugeot látványos formaterve és gazdagabb felszereltsége ellenére is elgondolkodtató.