Éppen kifelé tartok a városból. Spártai keménységű futóművével a Peugeot 206 úgy ráz az egyre botrányosabb minőségű hazai aszfalton, hogy lelki szemeim előtt megjelenik a fogorvosom telefonszáma. Esküszöm, ha áthajtanék egy eldobott pénzérmén, azt is meg tudnám állapítani, hogy a fej vagy írás oldal mutat felfelé. Persze, a Peugeot-fanatikusok valószínűleg megköveznének az iménti állításomért, hiszen a 206-os azért kényelmesebb autó ennél. Csakhogy ez nem az a 206-os! Mindössze két betű az eltérés, de micsoda különbség! Az RC-t ugyanis konditeremben izmosított motor repíti, betonkemény futómű van alatta, s a csomagolása sem utolsó. Ezért is viselem emelt fővel a “megrázkódtatásokat”. Mert egy vérpezsdítő örömautózás formájában igaán “magasztos cél” lebeg előttem. Ha valakinek elégtételt nyújt, hogy a lámpától lámpáig gyorsulásnál nagy eséllyel győzheti le ellenfeleit, akkor egészségére, ám értő kezekben ennél sokkal többre képes az RC. A szűk, kanyargós hegyi szerpentineken olyan vezetési élménnyel gazdagodhat a pilóta, ami feledteti a városi forgalomban elszenvedett sérelmeket. Én ezúttal a Mátrát vettem célba…
Mint a golyó
Nyomatékosságával nálam rögvest jó pontot szerzett a kétliteres, változó szelepvezérlésű motor. Szinte bármilyen fordulatról meggyőzően húz, akár 50 km/órás tempónál is bátran kapcsolhatjuk az ötödik fokozatot. A legenyhébb gázadásra azonnali módon reagál, villámgyorsan pörög fel, s 4000-es fordulatszám felett beveti rejtett erőtartalékait. A hanghatásról se feledkezzünk meg, hiszen kihúzatva ércesen üvölt az erőforrás. A kis Peugeot falja az egyeneseket és a kanyarokat, szinte belehasít a tájba. Milyen szerencse, hogy az elöl 283 mm átmérőjű, belső hűtésű, hátul 247 mm átmérőjű, tömör tárcsafékek meggyőző lassulásról gondoskodnak. Bosszantó viszont, hogy combosabb fékezésnél, amikor a vészfékrásegítő is munkába lép, automatikusan bekapcsol a vészvillogó. A pilótát ugyancsak zavarhatja, hogy a napellenzőt lehajtva a tükörnek nincs fedőlapja, így valamelyik testrészét folyamatosan maga előtt látja. A “filléres” tétel biztosan nem sodorta volna anyagi romlásba a francia márkát… Az alcantara és szövet kombinációjú, RC jelöléssel díszített sportülések viszont kényszerzubbony módjára tartják a testet, a legszűkebb kanyarokban sem csúszkál a vezető. A helyes pozíció kialakítása azonban időigényes, mivel a kormány tengelyirányban nem állítható, így folyton az ölünkben érezzük. A gyakorlatlan pilótáknak nem ajánlatos kikapcsolni a menetstabilizáló rendszert, mert a 206 RC roppant izgága jószág. A kocsi meglehetősen orrnehéz (a tömegeloszlás 707/393 kg), ráadásul erőteljes fékezésnél – a dinamikus átterhelődés miatt – még könnyebbé válik és egy szempillantás alatt megindulhat a hátulja. Persze, élesebb kanyarban mindez még jól is jöhet, hiszen az alapvetően enyhe alulkormányozottsággal forduló kocsit gázelvétellel, enyhe ráfékezéssel (terhelésváltás) újra a gondolatban megrajzolt ívre terelhetjük. A kormány áttételezése ugyan lehetne közvetlenebb (ütközéstől ütközésig 3,11-et fordul), de szerencsére kellő mennyiségű információval szolgál az első kerekek és az út kapcsolatáról, a rásegítés mértéke pedig megfelelően csekély. A sport-Peugeot irányítása amúgy munkaigényes, de élvezetes feladat, erős hajtási befolyást érezni a kormányon, a széles kerekeket pedig rendre megvezetik a hosszanti útbordák.
Mutatványszám
A Peugeot 206 RC megjelenése kifejezetten harcias. A hatásfokozó elemek közül elöl sportos kialakítású kötényeket, méhsejtszerkezetű ráccsal megspékelt légbeömlő nyílást, decens sárvédő-szélesítéseket, 17 colos, “Challanger” stílusú könnyűfém keréktárcsákat és karbonutánzatú tükörházakat találunk, míg hátul duplacsövű nemesacél kipufogó, továbbá mutatós tetőspoiler felel az izgalmas látványért. A sportüléseken felül az utastérben alumíniumpedál és váltógomb, illetve a műszerfal bőrborítású árnyékolója és bőrrel varrott kormány fokozza a hangulatot. A Peugeot szerint egy sport(os)kocsinak nem szükséges feltétlenül puritánnak is lennie, ezért a 206 RC-t teletömték minden földi jóval. Egyebek mellett alapfelszerelésként kapjuk a blokkolás- és kipörgésgátlót, az elektronikus fékerőelosztót, a vészfékrásegítést, a menetstabilizáló rendszert, a hat légzsákot, a távirányítású központi zárat, az elektromos ablakemelőket és külső tükröket, a fedélzeti számítógépet, az automata klímaberendezést, a hat hangszórós audiorendszert CD-lejátszós fejegységgel, az esőérzékelős ablaktörlőt, valamint a sötétedéskor automatikusan bekapcsolódó fényszórókat.
Árversenyben
Leginkább második autóként, amolyan élményszerző gépként válhat be a Peugeot 206 RC, esetleg azoknak ajánlható, akik hajlandók kompromisszumot kötni, s elviselik a kemény rugózással járó kényelmetlenséget. A kedvező menetteljesítmények és a gazdag felszereltség tükrében az ötmillió forintos árfekvés is versenyképesnek mondható – a riválisnak tekinthető Honda Civic Type-R, Toyota Corolla T-Sport és Renault Clio Sport modelleknél legalábbis olcsóbban juthatunk hozzá.