Mivel a válaszaink már korábban megszülettek, s a kérdésfeltevők logikájának megfejtéséhez jóval hosszabb útra lett volna szükség, bőven volt időnk arra, hogy stílszerűen két kérdést tegyünk fel, kvázi népszavazást rendezve a 206 HDi ügyében.

Elfogadná-e?

Szegezzük elsőként e kérdést a képzeletbeli népnek! Ha mondjuk kizárnánk annak lehetőségét, hogy utána pénzzé tegye az illető, magyarán ezt az autót kellene használnia, akkor feltehetőleg nemleges választ kapnánk azoktól, akik első látásra kicsinek találnák a 206-os karosszériáját. Igazuk lenne, hiszen a francia sikermodellt még akkoriban tervezték, amikor az autók cseppet sem voltak nagyobbak belülről, mint kívülről. Ha be is ülne a szavazó, mielőtt kimondja a verdiktet, csak újabb bizonyítékot szerezhetne arról, hogy ezúttal szó sincs optikai csalafintaságról: a pofás kis autó bármennyire is jól néz ki, “csak” kisautó. Valahol 180 cm-nél húzódik a határ. Egy ennél magasabb sofőr mögé már csak alacsonyabbak férnek be, s bizony ők is többnyire csak muszájból. A maguknak “szavazók” számára további sarokszám a 43-as lábméret. A bal első ülés előtti szűkös lábtér ugyanis e méret felett szinte ellehetetleníti a pedálkezelést, s mivel a pedálok igencsak közel vannak egymáshoz, egyébként is csak azok igazodnak el biztonsággal a három kezelőszerv között, akik úgy ismerik a talpukat, mint a tenyerüket… Álló helyzetben tulajdonképpen csak a méretbeli hiányosságok hozhatnak nemleges választ, hiszen a gyártás gyermekbetegségeit már kinőtte ennyi év alatt a Peugeot, a minőséget csak a nagyon szőrösszívűek kritizálhatják, a forma pedig ma is kiállja a próbát. Menet közben aztán még egy negatívummal szembesülünk: a váltó sajnos kritikán aluli, az áttételeket mintha találomra rakták volna bele, ráadásul a karja is akadozva jár a kulisszában. Azért különösen szembetűnő mindez, mert sűrűn kell kapcsolgatni, ha nem akarjuk hallgatni a motor hörgését. No de lehet, hogy a 207-es bevezetése előtti utolsó nagy durranásként majd egy

jó sebességváltót is csatasorba állít a francia cég, s akkor lesz igazán érdemes 206-ost venni! A motorról csak szuperlatívuszokban beszélhetünk, így az eddig még az igen felé hajlókat csak erősítheti hitükben az autó próbája, a “menés”. Sok ennél nagyobb autóban – Peugeot, Citroen, Mazda és Ford – dolgozik ez a 16 szelepes, 1560 cm3-es, 110 lóerős és 240 Nm-es motor, s képzelhetik, ha a 407-es kombiban megfelel, a két számmal kisebb kasztniban egyenesen kitűnő. Az csak erkölcsi siker, hogy a 206-os az első olyan kisautó, amelybe részecskeszűrős turbódízelt szerelnek, az viszont már sokkal kézzelfoghatóbb, amikor nemcsak felvesszük, hanem egyenesen mi diktáljuk a városi forgalom ritmusát. Bizony azon szavazók közül is jó néhányat megtart sportossággal a 206 1.6 HDi, akik korábban esetleg “letündi-bündizték”!

Kifizetné-e?

A második kérdés az, amely miatt igazán aggódhat a francia cég. Ez a motor a 206-oshoz csak a legbőségesebb, ezért legdrágább felszereltséggel párban kapható. Az árcédulán 3 890 000 Ft díszeleg, ami bizony nem kevés, hiszen – kiváló motor ide, még mindig divatos forma oda – mégiscsak egy kisautóról van szó. Ráadásul akik a dízelmotorhoz elsődlegesen kapcsolható spórolás miatt böngészik az árlistákat, azok 400 ezerrel olcsóbban megkapják ugyanezt az autót 1.4 HDi-vel. A szavazatok összeszámlálása még tart, de gyanítjuk, a Peugeot már akkor is érvényesnek és eredményesnek fogadná el e szavazást, ha csak néhány száz olyan honfitársunk lenne, aki mindkét kérdésre igennel válaszol 2005-ben…