A Golf, a Sharan, a Multivan, a Phaeton és a Touareg után a Passat alá is bekerült a Haldex-kuplungos megoldást alkalmazó állandó összkerékhajtási rendszer, a 4Motion, ezzel egy időben új csúcsmodellt is üdvözölhetünk a középkategóriás családban. A négykerékhajtás a 2.0 FSI és a 2.0 TDI motorral felszerelt limuzin és kombi Passatokhoz opció, míg az újonnan hadrendbe állított 3,2-es V6 FSI verzióban az alapcsomagba tartozik a folyamatos tapadást biztosító 4Motion és az ultragyors, dupla kuplungos DSG-váltó. Előbbiek az összes elérhető felszereltséggel társíthatók, a V6-oshoz minimum Comfortline csomag jár. A svéd névadója után Haldexként elhíresült hajtás lelke a hátsó tengelyen található többtárcsás kuplungszerkezet, szíve a CAN-buszokon kommunikáló vezérlőegység. A motorból, blokkolásgátlóból (ABS), kipörgésgátlóból (TCS), elektronikus differenciálzárból (EDL) és menetstabilizálóból (ESP) érkező adatok alapján a rendszer központi modulja pillanatok alatt érzékeli az első és hátsó tengelyek forgási sebessége közötti eltérést, s ennek megfelelően ad parancsot az olajnyomás emelésére a kuplungban. Egyenes vonalú, egyenletes
haladáskor a nyomaték 90:10 arányban oszlik el az első és a hátsó tengely között, de elpörgő első kerekek esetén akár a hajtás egészét is hátrajuttatja a vezérlés. Mindez nyögvenyelősen hangzik, de a valóságban a vezető szinte semmit sem érzékel a működésből, azon kívül, hogy már megint nem „esett el” ott, ahol egy kétkerékhajtású autóval jó eséllyel régen az árokban végezte volna.
Nem az erő a nyerő
A menetpróbán a két FSI-t nyúztam, de igazság szerint bármilyen motor lehetett volna az autókban, a hó nem engedte, hogy fókuszba kerüljenek. Amikor az ember az életben maradásért hajt, mindegy, hogy 150 vagy 250 lóerővel küzdi le a zord viszonyokat, s bár az autópályán frász kerülgetett a láthatatlansági viszonyok miatt, a fék, a futómű és a kasztni
együttese a rizikósabb pillanatokban is tökéletes biztonságérzettel töltött el. A DSG-váltó gyors, elegáns és tükörsima, mint a Shinkanzen expressz, a hatfokozatú manuális váltó is kellemes, bár ismerek pontosabbat, engedékenyebbet is. A Passat 4Motion nálunk már a Variant őszi bemutatója óta kapható, a limuzin és a kombi ára is hétmillió forint környékén kezdődik (limuzin: 6 960 000 Ft, kombi: 7 138 000 Ft), de néhány hasznos kiegészítővel vagy Trendline feletti felszereltséggel könnyen nyolc fölé tornászhatjuk a kifizetendő összeget. Megkönnyítheti a választást, hogy a kétliteresek közül a dízel az olcsóbb.