Az akku töltöttségi szintjét külön műszer mutatja, a kétfedeles kesztyűtartó ügyes megoldás. A váltó előtt két USB-csatlakozót helyeztek el. Fotó: Balogh Bence

Ha van kategória, amelyet érzékenyen érintettek az elmúlt évek autóipari változásai, az a kisautóké. Az egyre szigorúbb környezetvédelmi előírások és az általános drágulás miatt olyan magasságokba emelkedtek az árak, hogy joggal ráncolhatjuk a homlokunkat. A Jazz esetében is elsőre meglepő lehet a 7,1 milliós induló, és persze a szerkesztőségünknél hosszú távú tesztet futó Crosstar kivitel 9,1 millió Ft-os belépője sem kevés. Azonban rögtön relativizálódik az ár kérdése, ha tudjuk, hogy a modell aktuális, 2020 óta kapható 4. nemzedéke nálunk már csak az e:HEV hibrid hajtással kapható.

A vízlepergető kárpit, a térkínálat, a telefontartó zseb és a hátsó sorban lévő USB-csatlakozók miatt is dicséret illeti a Hondát. A Magic Seat ülésrendszer ismét bizonyította, hogy nagyon ötletes!

Nem egy szokványos full hibridről van szó, az 1,5 literes, szívó négyhengeres benzinmotor városi közlekedésnél áramfejlesztőként dolgozik, és csak nagyobb tempónál csatlakozik be közvetlenül a hajtásba – a működési elv tulajdonképpen azonos a CR-Vével. Bár a Crosstar kivitel 16 mm-rel növelt hasmagasságával, oldalsó védőelemeivel, módosított hűtőmaszkjával és fekete kerékjárati íveivel crossoveres stílust hoz, itt is az első kerekek a hajtottak. Az igazi érdekesség az, hogy az elektromotor ugyanúgy 109 lóerős, mint a teljes rendszer teljesítménye, ami azt jelenti, hogy pontosan úgy, mint a villanyautók, hangtalanul képes viszonylag gyorsan elindulni. A másik, ami a legtöbb full hibridre nem jellemző, hogy intenzív gyorsításkor a maximális fordulatszámot elérve váltásokat szimulálva ejti a fordulatot. Ettől még sajnos igaz, hogy padlógázra felüvölt a motor (meglehetősen érces a hangja), viszont városi közegben döbbenetesen finoman működik az autó, és a fogyasztása is remek. Nem kell különösebben spórolósan vezetni ahhoz, hogy 4,7-4,8 l/100 km-es értékek jelenjenek meg a kijelzőn, amely mellesleg nem árasztja el információbőséggel a vezetőt – nincs vízhőfokmérő és fordulatszámmérő sem. Kíváncsiak voltunk arra is, hogy hol lehet a fogyasztás felső határa, és bizony állandó autópálya-tempónál utasokkal és csomagokkal megpakolva sem megy 6,0-6,5 liter/100 km fölé az átlag.

Amivel viszont igazi meglepetést okoz a Jazz, az a kormányzás és futómű. Mivel egy enyhén magasépítésű, egyterűs jellegű kisautóról van szó, kevesen gondolnák, hogy a volán mennyire közvetlen, illetve hogy a futómű úgy komfortos, hogy közben a karosszéria oldaldőlése kifejezetten szerény. A vezetőnek más szempontból is jó dolga van: a Jazz mintapéldány abban az értelemben, hogy mennyire könnyű megtalálni elsőre az üléspozíciót, illetve a vékony A-oszlopok és a méretes üvegfelületek miatt a körkilátás elsőrangú. Az ülőlapok ugyan lehetnének hosszabbak, mégis kényelmesek az ülések, és a középkonzolt úgy alakították ki, hogy akár 190 centis vezető térdének se legyen útban. Látszik, hogy beletették az energiát a tervezők a munkába, szerintem nagyon ötletes, hogy a pult két szélén lévő pohártartókra közvetlenül ráirányítható a hideg levegő, de említhetjük az első ülések háttámláján lévő telefontartó zsebeket, vagy a Crosstar vízlepergető kárpitját is. És az sem mellékes, hogy megtartották a hagyományos, gombbal vezérelhető klímaegységet, ami nagy szerepet játszik abban, hogy a funkcionalitás piros pontot érdemel!

A Crosstar verzió csomagterének térfogata alulról súrolja a 300 litert

A második sorban az autó külméreteit meghazudtolóan nagy a lábtér, széltében viszont nincs csoda, inkább két főnek kényelmes. Bár az üléseknek hátul feltűnően nincs oldaltartásuk, azt meg kell hagyni, hogy a variálhatóság miatt a modell kiérdemli a zseniális jelzőt. Az akkumulátort olyan mélyre tették a raktér padlója alá, hogy nem rabol helyet az utastérből, vagyis a híres Magic Seat ülésrendszert meg tudták tartani. Utóbbi lényege, hogy az ülőlapok felhajthatók, így nagyobb, álló tárgyak szállítása sem okoz problémát. A Honda amúgy más szempontból is életre tervezte a Jazzt, hiszen a gyári tartozéklistáról kerékpártartó, 410 literes tetőbox, illetve síléc- és snowboardtartó is elérhető. Ezen felül itt van a Cargo csomag, amely raktértálcát, lökhárító védőfóliát és peremvédőt tartalmaz.

Amíg városban alig hallani az 1,5-ös benzinmotor hangját, autópályán már tolakodó tud lenni

A kis Hondán érződik, hogy átgondolt konstrukció, és a hibrid rendszert megismerve nem is bántó, hogy a márka ezzel az egyetlen hajtáslánncal forgalmazza. Kár lenne vitatni, hogy egy modern, alapvetően városi autóba ez egy ideális és kompromisszumot nem igénylő hajtáskoncepció. Mivel a bázismodellek felszereltsége is gazdag (alapáras a sávtartó, az adaptív tempomat, a táblafelismerő és a fűthető első ülés), összességében az ár-érték arány korrekt. A Crosstar viszont már a kisméretű szabadidő-autókhoz igazodik, cserében a tolatókamerától kezdve a kulcs nélküli ajtónyitáson át a 9 colos kijelzőt használó Honda Connect rendszerig gyakorlatilag minden fontos elvárható tételt alapáron vonultat fel.

TETSZETT
• takarékosság
• működési kultúra
• tágas, ötletes belső
• kormányzás, futómű
NEM TETSZETT
• kötött felszereltségi szintek
• autópályán hangos benzinmotor

ÖSSZEGZÉS
A Jazz az ára miatt már nem feltétlenül annak a közönségnek szól, mint a korábbi kiadások, ugyanakkor a modell fejlődése – főleg a hibrid hajtás miatt – nagyon is meggyőző. A Crosstar verzióra pedig abszolút igaz, hogy sok pénzért sokat ad!

Honda Jazz Crosstar e:HEV
Összlökettérfogat: 1498 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
BENZINMOTOR
Max. teljesítmény: 72 kW (98 LE) 5500-6400/perc
Max. forgatónyomaték: 131 Nm 4500-5000/perc
VILLANYMOTOR
Max. teljesítmény: 80 kW (109 LE)
Max. forgatónyomaték: 253 Nm
HIBRIDRENDSZER
Max. teljesítmény: 80 kW (109 LE)
Hossz./szél./mag.: 4090/1725/1556 mm
Tengelytáv: 2520 mm
Saját tömeg: 1253 kg
Csomagtér: 298-1199 l
Üzemanyagtank: 40 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 9,9 s
Max. sebesség: 173 km/h
Átlagfogyasztás: 4,8 l/100 km
Tesztfogyasztás: 4,9 l/100 km
CO2-kibocsátás: 109 g/km
A modell alapára: 7 109 000 Ft (Jazz e:HEV Comfort)
A tesztelt verzió ára: 9 139 000 Ft