Meggyőző minőségű autót gyártani manapság szinte csak pénz kérdése, hiszen minden cég rendelkezésére áll az iparágban felhalmozott tudás és beszállítói kör. Olyan autót azonban a legnagyobb márkák sem ráznak ki a kisujjukból, amely tömegcikk létére egyszerre tud vonzó és funkcionális lenni.
A Hyundai minden korábbinál magasabb fokozatba kapcsolt, és sorban mutatja be a piac aktuális kihívásaira reagáló újdonságait. A márka európai csúcsmodellje, a Santa Fe minden szempontból világszínvonalat képvisel, egyedül a neve nem cseng elég jól ahhoz, hogy a prémium-riválisokkal is versenyezhessen. Tudták ezt jól a dél-koreaiak, így két kategória közé lőtték be a méreteit, a BMW X3-asnál nagyobb, az X5-ösnél kisebb, de a képeken és a valóságban is hatalmasnak tűnik. Ebben nagy szerepe van a formatervének is, amely úgy feltűnő, hogy nem hivalkodó, modern, mégis konzervatív. Talán annyi kritika érheti a tervezőket, hogy miközben az orrát karakteresre rajzolták, a hátulját már kissé sablonosan fejezték be. Dicséretes, hogy hátat fordítottak az ázsiai ízlésvilágnak, és inkább a számunkra sokkal befogadhatóbb amerikai stílusból vettek át hatásos elemeket, majd az egészet a saját képükre formálták.
A kidolgozott részletekkel feldobott külsőhöz méltó utastér mászás nélkül, kényelmesen elérhető, fontos, hogy az ajtó ráhajlik a küszöbre, így nem lesz sáros a lábunk. A jó arányérzékkel tervezett, funkcionális belső mára a Hyundaiok egyik legvonzóbb része, a Santa Fe azonban egy kis extra eleganciával teszi teljessé a képet. Letisztult formákat, nívós anyagokat látunk magunk körül. Nagyok az üvegfelületek és a tükrök, jó a kilátás, kényelmes az ülés, ideális méretű és vastagságú a kormány. Bár a bal oldalon elhelyezett gombokat (pl. 4WD Lock, sávtartó asszisztens, holttérfigyelő) kissé kitakarja, példás az ergonómia. Szépen formázták a különböző kapcsolókat, melyek puhán működnek és hiánytalanul rendelkezésre állnak, a fontosabb funkciók közül semmit sem kell az egyébként szintén ízlésesen beépített érintőképernyőn keresztül kezelni. Utóbbi jobb oldali gombjai ugyan kissé távolra kerültek, ez pusztán egy kis nyújtózkodást kíván a sofőrtől, cserében szinte minden elérhető információ a szélvédőre vetített kijelzőre kerül, többek között a holttérfigyelő és a rádióállomás aktuális állapotáról is tájékoztat, de a sebességkorlátozásokról és a navigáció utasításairól is értesülhetünk. A nagyméretű digitális kijelzőből és analóg visszajelzőkből álló műszeregység menüje és a központi rendszer is logikus, könnyen áttekinthető és jól kezelhető. A 360 fokos kamerarendszer ebben az autóban is hasznos extra, képalkotása átlagos, színvonalasabb a francia gyártók rendszereinél, de nem éri el a német prémiummárkák minőségét. Amerikaias megoldás a belső tükörbe épített iránytű, ázsiai védjegy a számtalan, praktikus tárolórekesz és polc, melyek megkönnyítik a kisebb-nagyobb tárgyak elhelyezését. Átgondolt utasterében az egész család elfér, méreteihez méltó helykínálata 400 000 Ft felárért hétüléses kialakítást is lehetővé tesz. Öt üléssel is praktikus a karosszéria, alaphelyzetben is 625 literes raktere a sínen csúsztatható hátsó ülésekkel tovább bővíthető, ezt a bőséges lábtér is támogatja, akár 1695 literrel is gazdálkodhatunk. Átlagon felüli tágassága és jó variálhatósága még egyterűs mércével is praktikusnak számít, jól kitalált részletei megkönnyítik a mindennapi életet.
Nem csak családi autóként, SUV-ként is beválik a kapcsolható összkerékhajtással felszerelt Santa Fe, amely kétféle motorral választható. A tesztelt, 2,2 literes, 200 lóerős dízel mellett egy 2,4 literes, 185 lóerős szívó benzinessel is rendelhető, előbbihez nyolc-, utóbbihoz hatfokozatú automatikus váltót kapcsolnak. A nagy számok ellenére racionális érvek szólnak a bőséges teljesítmény és nyomaték mellett, mert az ötüléses dízel 1930 kilót nyom, össztömege a 2,4 tonnát is meghaladja, ráadásul kéttonnás (fékezett) utánfutót is vontathatunk vele. Láthatóan fel is készítették rá, mert egyenesen luxusautós a Santa Fe mozgása. Motorja összhangban van a váltóval, magabiztosan gyorsul, nagy nyomatékát kihasználva alacsony fordulaton jár, 90-nél 1500-at, 130-nál 2000-et forog percenként a főtengely. Ahogy az egész autónak, úgy a kormányzásnak is van súlya, magabiztossága, mégis ideális erővel tekerhető és egészen fordulékony. Kényelmesen rugózik, futóműve enyhe billenésre hajlamos, de jól csillapítja az úthibákat. A jól adagolható és erős fékek tovább erősítik a masszív karosszériával járó, nagy biztonságérzetet. Bár a motor dízel karaktere csak egy halk morgásban merül ki, a gördülési zaj feltűnően beszűrődik az utastérbe. A Mercedes hasonló modelljeire emlékeztető karakter jó kezelhetőséget és stresszmentes vezetési élményt jelent.
9,4 literes tesztfogyasztása nem az ára, hanem a természetes velejárója a kategória nyújtotta előnyöknek, elsősorban hosszú etapokon használva 6-7 literre is csökkenthetjük az átlagot. 12 milliót alig meghaladó alapára megfelel a kategória átlagának, 5 év kilométer-korlátozás nélküli garanciája azonban túlmutat a legtöbb márkánál megszokott feltételeken.
Tetszett
• külső-belső formaterv
• átgondolt konstrukció
• műszaki színvonal
Nem tetszett
• nagy gördülési zaj
Összegzés
Amerikai nagyvonalúság, európai kidolgozottság és ázsiai átgondoltság jellemzi a Santa Fe legújabb generációját. Nemcsak egy méltóságteljes szabadidő-autót, hanem egy praktikus családi autót is kapunk a pénzünkért.
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4WD 8AT
Összlökettérfogat: 2199 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 147 kW (200 LE) 3800/perc
Max. forgatónyomaték: 440 Nm 1750-2750/perc
Hossz./szél./mag.: 4770/1890/1705 mm
Tengelytáv: 2765 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1635/1644 mm
Fordulókör: 11,4 m
Saját tömeg/teherbírás: 1930/477 kg
Csomagtér: 625-1695 l
Üzemanyagtank: 71 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 9,3 s
Max. sebesség: 203 km/h
Város/országút/vegyes: 8,9/6,0/6,8 l/100 km
Tesztfogyasztás: 9,4 l/100 km
CO2-kibocsátás: 179 g/km
A modell alapára: 11 099 000 Ft (2.4 GDi, 185 LE)
A tesztelt verzió ára: 12 099 000 Ft