A szabadidő-autók iránti igény alaposan átrendezte az elmúlt években a piacot, így nem meglepő, hogy az összes komoly szereplő kínál valamilyen SUV-t vagy „terepjárósított” modellt. A kodánál ebbe a szegmensbe sorolható a Yeti, a Superb Outdoor, az Octavia Scout és a Roomster Scout. Utóbbi modellhez – mivel alapvetően árérzékeny vevőkörnek szól – nem kínálnak összkerékhajtást, s mivel szabad hasmagassága is megegyezik az alapkivitelével, a Scout csomag kizárólag a látványról szól. A lökhárítók, a küszöbök és az ajtók alsó része fényezetlen, illetve az „ütközőkbe” egy ezüstszínű betétet integráltak, ami talán az autó leginkább figyelemfelkeltő ismertetőjegye. A beltérben a nemesacél pedállapok és a szürke tűzéssel díszített szőnyegek árulkodnak arról, hogy a Scout kivitelben ülünk.
A Roomster formájáról sokat lehetne vitatkozni, mindenesetre többéves gyártás után sem szokta meg a szemem az első és hátsó ajtók közötti diszharmóniát, illetve az első ajtó üvegeire „felkúszó” ablakkeretet. A modell azonban annyira praktikus és mindössze 4,2 méteres hosszához képest olyan tágas, hogy gyorsan az ember szívébe lophatja magát. Az egyterűkben megszokott vezetési pozíció miatt remek a rálátás a forgalomra, a helykínálat pedig négy személynek bőséges. A leginkább viszont a variálhatóságával szerez jó pontokat az autó. A hátsó ülések nemcsak sínen csúsztathatók (15 cm), de még a támla dőlésszöge is állítható, illetve miután előrebillentettük őket, egy mozdulattal ki is vehetők – ekkor több mint 1,8 m3-esre duzzad a befogadóképesség. S akkor még nem is beszéltünk arról, hogy az alaphelyzetben 450 literes csomagtartóban a kerékjáratok tetején is található két, kisebb holmikat elnyelő tárolórekesz, illetve nem hiányozhatnak a raktérből a csomagrögzítő fülek és a 12 voltos elektromos csatlakozó sem.
Remek hajtáslánc, zavaró szélzaj
Tesztautónkban az 1,2 literes TSI 105 lóerős kivitele dolgozott hétgangos duplakuplungos automata váltóval karöltve (a Scouthoz emellett még az 1,6-os dízel választható 90 vagy 105 lóerővel), s ezúttal sem kellett csalódnunk ebben a hajtásláncban. Készségesen veszi a gázt a parányi benzinmotor, miközben a DSG-váltó jó ritmusban kapcsolgat. A hét, aránylag rövid fokozat miatt egészen meggyőző a rugalmasság, és a magas karosszéria ellenére könnyedén előzhetünk a Roomsterrel. Ha azonban autópályára megyünk, rögtön feltűnik, hogy a legtöbb magasépítésű autóhoz hasonlóan a koda is érzékeny az oldalszélre, illetve hogy a nagy homlokfelület miatt a kelleténél nagyobb a szélzaj. A magas karosszéria a fogyasztást nyilvánvalóan kedvezőtlen irányba befolyásolja, de a 7,3 literes átlag így is elfogadható. Egyébként a futómű és a kormány hangolására sem lehet panaszunk, az úthibákat annak ellenére tisztességesen tompítja az autó, hogy nem jelentős a karosszéria dőlése.
Ami a pénzügyeket illeti, a DSG-váltós tesztautó alapkivitele 4 737 381 forintot kóstál, ami első blikkre húzósnak tűnik, de ha figyelembe vesszük, hogy ennyi pénzért egy tágas, automata váltós modellt kapunk, ami egyáltalán nem alulmotorizált, akkor rögtön más a helyzet. A Scout egyébként teljesen önálló felszereltségi szint a Roomster esetében, ellátmányával pedig az Ambition és Elegance modellek közé „lőtték be”. A típushoz alapáron járnak többek között a vetítőlencsés fényszórók, az első elektromos ablakemelők, a nyolc hangszórós audiorendszer, a 16 colos alufelnik, az abroncsnyomásellenőrzés és a légkondicionáló berendezés.
Tetszett
– nyomatékos motor
– praktikus, tágas belső
– kompakt külméretek
Nem tetszett
– formaterv
– nehezen lecsukható csomagtérajtó
– szélzaj autópályán
Összegzés
Hogy mennyivel látványosabb az alapkivitelnél a Scout verzió, azon lehet vitatkozni, mindenesetre az alaptulajdonságokon nem változtat. A néhány kisebb negatívum ellenére a praktikum és a magas használati érték nagyon meggyőző.
koda Roomster Scout 1.2 TSI DSG
Összlökettérfogat: 1197 cm3
Hengerek/szelepek: S4/8 turbó
Max. teljesítmény: 77 kW (105 LE) 5000/perc
Max. forgatónyomaték: 175 Nm 1500-4100/perc
Hossz./szél./mag.: 4214/1684/1657 mm
Tengelytáv: 2621 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1436/1500 mm
Fordulókör: 10,5 m
Saját tömeg/teherbírás: 1271/530 kg
Csomagtér: 480/1585 l
Üzemanyagtank: 55 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 11,0 s
Max. sebesség: 184 km/h
Város/országút/vegyes: 7,2/4,8/5,7 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,3 l/100 km
CO2-kibocsátás: 134 g/km
A modell alapára: 3 250 211 Ft (Roomster Active, 70 LE)
A tesztelt verzió ára: 4 737 381 Ft
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!