Az Opel Corsa 1982. május 14-én indult hódító útjára, s eddigi három nemzedékéből világszerte 14,2 millió darabot gyártottak az idei év közepéig. A villámos kisautó sikeréről árulkodik, hogy Németországban 1995 és 2001 között zsinórban hétszer a kategória legnépszerűbb modellje volt. Csakhogy időközben ez a szegmens több szempontból is robbanásszerű fejlődésnek indult, manapság egyre élesebb a harc, roppant nehéz kitűnni a mezőnyből. Az Opelnél most beleadtak apait-anyait, hogy a Corsa negyedik generációja felülmúlja vetélytársait!
Bűvészmutatvány
A design például igazi telitalálat, ráadásul a tervezők elsütötték ugyanazt a trükköt, ami az Astránál remekül bevált: a három- és ötajtós változatot határozottan megkülönböztették egymástól. Lendületes, kupészerű vonalaival előbbi az egyedülálló fiatalokat és gyermektelen párokat célozza meg, míg utóbbinál a hosszabb tetővonal, a nagyobb üvegfelületek, s persze a két hátsó nyílászáró a családosoknak, illetve az idősebb vásárlóknak kedvez. Az ötajtós felára 90 ezer forint.
Ennél azért parádésabb attrakció is van a Corsa tarsolyában! Közülük a hátsó lökhárítóba integrált kerékpárszállító a legötletesebb. A két biciklit biztonságosan rögzítő szerkezet egy kar meghúzását követően, fiókhoz hasonló módon húzható elő. Összeszerelése nem túl bonyolult feladat, de azért igényel némi gyakorlást. Az egyébként teljesen észrevétlen Flex-Fix opció (179 000 Ft) tartalmazza a kiegészítő lámpákat, s akár külön tolatóradar is igényelhető hozzá.
Újabb érdekes megoldást rejt a csomagtartó. A második padlólap arról gondoskodik, hogy a hátsó üléstámlák ledöntése után sík maradjon a raktérpadló. Ekkor 135 literes üreg található alatta, de szükség esetén le is lehet süllyeszteni. Nem mehetünk el szó nélkül a Corsa extralistája mellett sem, hiszen olyan opciókat tartogat, mint a fűthető kormánykerék (25 000 Ft), a kanyarfényszóró (89 000 Ft), a panoráma napfénytető (199 000 Ft), vagy a defekttűrő abroncsok.
Környezettanulmány
A Corsa D mintegy 16 centiméterrel hosszabb és közel öttel magasabb elődjénél. A három- és ötajtós változat szélessége picit eltér egymástól (+24 mm), így aztán 67 illetve 91 milliméterrel múlják felül a korábbit, miközben a tengelytávolság két centivel nagyobb. A méretnövekedésnek köszönhetően a Corsa utastere valamivel tágasabbá vált, ám mindenekelőtt a tetszetős berendezés és a jelentős minőségi előrelépés tűnik fel. A műszerek és a középkonzol ismerősek lehetnek az Astrából, ami egyben azt is jelenti, hogy a kezelést szokni kell. Mivel az alapmodell kivételével a kormány magasságban és tengelyirányban egyaránt állítható, illetve a vezetőülés magassága is személyre szabható, az ideális üléshelyzet kialakítása gyorsan megy. A belső többféle hangulatú lehet, egyes változatoknál a műszerpult és a kárpitozás például kék vagy piros színben pompázhat, a középkonzol pedig zongorafekete burkolatot kaphat. Mindemellett a praktikum sem szorul háttérbe, az üdítőspalackok az ajtózsebekben és a középalagúton helyezhetők el, magasabb felszereltségnél az utasülés alól fiók húzható ki, továbbá a pénzérméknek, a parkolókártyának és a mobiltelefonnak is találunk megfelelő rekeszt.
Lendületvesztés
A motorpaletta majdnem megegyezik a korábbival. Ez nem is lenne olyan nagy baj, hiszen a technika korszerű, ám a generációváltás közben a Corsa megközelítőleg 120 kilót szedett magára. Emiatt leheletnyivel magasabb fogyasztás mellett tompább menetteljesítményekre számíthatunk. Az „ezres” Corsa (60 LE) távol maradt a drezdai menetpróbától, ezért az 1,2 literessel kezdtem az ismerkedést. Alacsony fordulatról vonakodva pörög fel a 80 lovas motor, s csak 4000 felett hajlandó teljes erőbedobással munkához látni. Jellegében hasonló az 1,4-es is, bár kezdetben egy fokkal jobban húz, kényelmesebben vezethető. A lendületes haladáshoz – hegymenetben és előzéskor – azonban mindkettőt kíméletlenül meg kell tornáztatni, illetve muszáj sűrűn használni a sebességváltót. Szerencsére a manuális nyomatékelosztó megfelelően rövid utakon és viszonylag pontosan kapcsolható – az egyikhez ötfokozatú robotizált Easytronicot, a másikhoz négyfokozatú automatát biztosítanak a kézi váltó helyett. Lássuk, mit tud a dízel változat! A Fiattól származó 1248 köbcentis gázolajos kétféle, 75 és 90 lóerős teljesítménnyel választható. Az izmosabbat foghattuk vallatóra. Hiába a változó geometria és a többi hókuszpókusz, ezúttal a turbólyuk megnehezíti az életünket. Ha nem engedjük, hogy 1800/perc alá essen a fordulatszám, fürgének és rugalmasnak bizonyul a Corsa, ellenkező esetben viszont a légszomja miatt meglehetősen lusta az autó, nehézkesen veszi a gázparancsot. Valószínűleg még ebben az évben a 125 lóerős 1.7 CDTI motor is választható lesz a Corsához.
A friss fejlesztésű futóműnek nincs ellenére a lendületes autózás. Kanyarban meggyőzően kapaszkodik a kocsi, nagy tempónál pedig biztonságos alulkormányzottsággal fordul. Amennyire a németországi utakon meg lehetett ítélni, kényelmes is a Corsa, a rugózásra sem lehet panasz. Menet közben kissé zavaró, hogy a fordított Y alakú A-oszlop még a háromszögablakával együtt is sokat kitakar a látómezőből, és az elektromos szervokormány szinte semmiféle visszajelzéssel nem szolgál. Éppen ezért a Sport felszereltséghez közvetlenebb, változó áttételezésű kormány jár. Ezenkívül a sebességváltó fokozatai szűkebb lépcsőzésűek (jobb előzési rugalmasság), a kocsit elöl 18, hátul 15 milliméterrel ültetik le, míg külsőleg a 16 colos alufelnik, a króm kipufogóvég és fekete fényszórókbetétek különböztetik meg.
Az előny fonákja
Nálunk októbertől kapható az új Corsa, mégpedig Essentia, Enjoy, Sport és Cosmo felszereltségi szintekkel. Idén 1200, jövőre pedig ötezer darabot szeretnének eladni belőle – az európai piacon 75 illetve 375 ezer példány az értékesítési terv. Célja elérésében segítheti az Opelt, hogy az ellenfeleknél kisebb motorral és szerényebb alapfelszereltséggel (két légzsák, blokkolásgátló, motoros tükrök, távirányítós központi zár, egyben dönthető hátsó üléstámla), így aztán kedvezőbb áron, hazánkban 2 559 000 forinttól kínálja kisautóját. Ugyanakkor a leköszönő Corsából nem készül majd olcsó Classic kivitel.