Az Opelnél végérvényesen eltörölték az „unalmas” kifejezést a (design)szótárból. Vegyük például a Corsát: a szürke kisegérből kifejezetten charme-os autót faragtak tervezői. Olyat, amely nők és férfiak szívét egyaránt megdobogtatja, valódi unisex járgány. Megjelenésével még a családorientált szolidabb, ötajtós változat is fiatalos dinamizmust, energikusságot sugároz.
Igen ám, de 1,2 literes benzinmotorral felszerelt tesztautónk más, mint amilyennek mutatja magát. A 80 lóerős teljesítménynek 3500-as fordulat alatt nagyjából a felét érezni. Kissé nehézkesen lendül mozgásba a Corsa, kelletlenül reagál a gázadásra és lustán pörög fel a négyhengeres. Emiatt városi forgalomban körülményes a sávok között helyezkedni és lecsapni a kínálkozó lehetőségekre, országúton pedig jó alaposan meg kell fontolni minden egyes előzést. Mire a motor észbe kap és teljes erőbedobással munkához lát, szívem szerint már felkapcsolnék. Pedig innentől kezdve tényleg jól húz, lényegesen elevenebb, mozgékonyabb a kocsi.
Óvatos duhaj
Az igazsághoz tartozik, hogy mindössze 500 kilométerrel az órájában vettük át a tesztautót – lehetséges, hogy idővel összekopnak majd az alkatrészek, simábban jár a gépezet. Bár a gyári adatok sem túlzottan biztatók: álló helyzetből 13,9 másodperc alatt éri el a százas tempót, elődjéhez viszonyítva 1,4 szekundummal később. Ez még hagyján, de rugalmasság tekintetében ennél is jelentősebb a különbség! Közel fél perc (28,6 másodperc) telik el, amíg ötödik fokozatban 80-ról 120 km/órás tempóra „gyorsít” a kocsi, ez a korábbihoz képest 11,1 másodperccel gyengébb eredmény. Nincs mese, ha lendületben akarjuk tartani a Corsát, unos-untalan használni kell az ötfokozatú sebességváltót és könyörtelenül sarkantyúzni a lovakat. A dolog magyarázata egyébként egyszerű: a méretnövekedés, a bővebb felszereltség és a nagyobb biztonság okán mintegy 120-150 kilogrammot hízott a kis Opel.
A problémára kétféle gyógymód kínálkozik, ami persze további kiadásokat von maga után. Nagyobb és izmosabb motorral, avagy Sport felszereltséggel rendeljük az autót. Utóbbihoz többek között rövidebb áttételezésű nyomatékelosztó tartozik. A gyorsulás ugyan változatlan marad, de az előzési rugalmasság imént említett értéke 19,3 másodpercre javul.
Komfortfokozat
Azért biztos, ami biztos alapon több tulajdonos véleményét is meghallgattam, akik a nyílt napok alkalmával vezették az újdonságot. Kivétel nélkül az élénkséget és a lendületességet kérték számon a városi kisautón. Ugyanakkor azt is elmondták, hogy minden más szempontból előnyére változott a kocsi. Sokkal felnőttesebb és messzemenően jobb minőségű, ez a Corsa már egy másik ligában játszik, nagyautós érzést biztosít. Milyen igazuk van!
Kellemes a kis Opel vezetése. A rugózási és a zajkomfort össze sem vethető a korábbival. Rossz minőségű úton sem jön zavarba a futómű, magabiztosan lép át az úthibákon, egyedül a nagyobb kátyúkkal gyűlik meg a baja. Igaz, kanyarban megdől a karosszéria, de stabilan fordul az autó. Viselkedése kiszámítható, sokáig kapaszkodik az aszfaltba, majd enyhén alulkormányzottá válik. Mivel az elektromos szervokormánytól alig kapunk visszajelzést, amúgy sem érdemes erőltetni a kanyargást. A közvetlen áttételezésnek köszönhetően viszont jól manőverezhető és fordulékony a kocsi. Persze, erős forgalomban nem árt az óvatosság, hiszen a vaskos A- és C-oszlopok sokat kitakarnak a látómezőből.
A váltókar jól megvezetett, s némi akadozástól eltekintve pontosan kapcsolható. Megszokást igényelt viszont a fék adagolása, mert a pedál legóvatosabb érintésre is határozottan lassítani kezdett az autót. A blokkolásgátló, az elektronikus fékerőelosztó és a vészfékasszisztens mindegyik változathoz szériafelszerelés. Ellenben a menetstabilizáló rendszer egyikhez sem.
Belső értékek
Belül elsősorban az igényesebb anyagválasztás és a szellős térkínálat tűnik fel. A műszerfal már ismerős az Astrából: ebben a kategóriában dekoratívnak számít, azonban egy-két funkció ellentmond a logikának.
Tesztkocsink Enjoy felszereltsége a második a sorban. Ennél már függőlegesen és tengelyirányban is lehet állítani a kormányt, szabályozható a vezetőülés magassága, továbbá az utasülés alatt fiókot, a csomagtartóban másodlagos padlólapot, a vezetőoldali napellenzőben piperetükröt, a kapaszkodó helyén pedig szemüvegtartót találunk, továbbá 15 colos keréktárcsa jár az autóhoz. Azért az oldallégzsákok még igazán beleférhettek volna a 160 ezer forintos felárba – az ötcsillagos Euro-NCAP-biztonságot felárért kínálják.
Kényelmesen utazhatunk a Corsában, hátul két átlagos termetű felnőtt zavartalanul elfér. A motorhang még magas fordulaton is visszafogott, a szél nagy sebességnél sem süvít. Praktikus megoldás, hogy a kalaptartót a támlák hátuljához rögzíthetjük, amikor útban van, illetve bővítés után a második padlólappal sík raktérpadlót képezhetünk.
A többi is ennyi