Méretes a Škoda nagy szabadidő-autója, de annak ellenére nem hat tolakodónak, hogy jókora hűtőrácsot tol maga előtt. Segít, hogy nem viszik túlzásba a krómozást, a forgalomban szinte észrevétlenül halad, pedig sokan várnak-vágynak rá: hosszú idő óta először szólítottak meg egy parkolóban és érdeklődtek az autó felől. Nagy, tágas, de sokat kell rá várni, hiszen aki most megy Kodiaqért a márkakereskedésbe, leghamarabb az év végén kapja meg autóját – foglaltam össze pár szóban a tapasztalatokat.

Szépen csillog a pult, de látszik a por és az ujjlenyomat a műszerfal fényes fekete részein. Fotó: Hilbert Péter

Falként tornyosul előttünk a műszerpult, ezen belül az utas előtti betét egy második kesztyűtartót rejt. A könyöklő alá is lehet pakolni, a váltókar előtti fiókban találjuk az indukciós telefontöltőt. Az ajtózsebek is nagynak tűnnek, de 1,5 literes palack csak azt követően fér el ott kényelmesen, ha már ittunk belőle, tehát tud egy kicsit deformálódni. Apropó, ajtó! Egy ilyen, több mint 10 millióba kerülő autónál már nem lenne szabad nyöszörögnie az ajtókapaszkodóknak, a tesztautónál mind a négy esetben ezt tapasztaltuk, s ugyanígy nyöszörgött a két első ülés közötti konzol, amikor valaki nekitámasztotta a lábát. A kezelhetőség egyértelmű, de hozzá kell tenni, hogy az érintőképernyős fejegység menüiben hosszasan lehet kalandozni, cserében minden nüanszot be lehet állítani. Az AreaView kamerarendszernél például a számítógépes játékokból megszokott hátulról-felülről állást is ki lehet választani, ha valaki épp arra vágyik – ez igazából az utas szórakozása, szűk helyen manőverezésnél ennél használhatóbb beállítások is léteznek. Remek az üléspozíció, nagyok és kényelmesek az ülések, az ülőlap jó magasan van a padlóhoz képest, és a fej felett is bőven van még hely. A második sor is tágas, könnyű a beszállás a hatalmas méretű ajtón keresztül, amiből alig harap ki helyet a hátsó kerékjárat. Itt is elég magas az ülőlap, és a támla dőlésszöge is állítható. A 313 690 Ft-os felár ellenében elérhető harmadik üléssorral hosszú idő óta ez a márka első, 5+2 személyes ajánlata. Utóbbi csak kisgyermekek szállítására elegendő, a bejutást megnehezíti, hogy a második sor ülései csak a padlóba hajthatók, nem billennek előre, így ezeken át kell emelni a lábat, és nincs semmi kapaszkodó, ami támpontot adhatna ilyenkor. A sínen tologatható második sor segítségével itt is lehet értékelhető lábtér, de közel a padló és a plafon is.

Nagy fotelek várják az elöl utazókat, a szellőztethető bőrkárpit felára több, mint 600 ezer Ft. Nehéz a bejutás leghátra, a második sorban nincs okunk panaszra. 45 720 Ft-ba kerül a hátul ülők energiaellátása

Ideális választás a nagyméretű és nehéz Kodiaq mozgatásához a 2,0 literes TDI, amely már SCR-katalizátorral is kiegészült (az AdBlue szintjéről a multifunkciós kijelző tájékoztat, illetve figyelmeztető jelzést is kapunk, ha fogyóban az anyag). Csendes, a járása is kifinomult, újrainduláskor ránt csak egy keveset a karosszérián, azonban hiába a 340 Nm-es nyomaték, a nagy tömeg, az összkerékhajtás és a hosszú áttételezés (sztrádatempónál 2250/percet forog a motor hetedikben) miatt legfeljebb kényelmes utazóautóról beszélhetünk. Ezt a karaktert lehet erősíteni a 334 010 Ft-os elektronikus lengéscsillapítás megrendelésével, amelynél komfort fokozatot tudunk kapcsolni, amitől lágyan ringatózó hajóvá válik a Kodiaq. Azonban csak a lengéscsillapítást állítjuk, az acélrugók ugyanolyan merevek minden esetben, így a kátyúkat és egyéb úthibákat bizony érezni az utastérben. A vezetési profilok (58 420 Ft-os felár esetünkben, mert Off-Road mód is volt) segítségével a kormányzást és a távolságtartó tempomat hevességét is lehet állítani.

Használható, 270 literes csomagtér marad a harmadik üléssor mögött, a kalaptartó-rolót a padló alatt tárolhatjuk. Kicsit macerás a bővítés, de némi gyakorlással könnyen megy, 29 210 Ft-ért hátulról lehet dönteni a középső sor támláit

Szinte majdnem minden vezetési segédért felárat kell fizetni, ezek működése közül a sávtartót és az ehhez kapcsolódó holttérfigyelőt (kombinációban 307 340 Ft) említeném. Az eddigihez képest jobb lett a rendszer, mert nem a sáv mértani közepén próbálja tartani az autót, hanem tényleg csak akkor avatkozik bele a kormányzásba, ha a felfestéshez közelítünk. Azonban utóbbi felismerése nem mindig megy neki, volt, amikor az út melletti villanyvezeték hullámvonalszerű árnyékát vette jobb oldali határnak, és érezhetően ahhoz próbálta igazítani a jármű mozgását. Arról nem az autó tehet, hogy Magyarországon rengeteg útépítést követően ottmarad az aszfalton a sávelhúzás elméletileg ideiglenes sárga felfestése, ezeket is mindig megpróbálja figyelembe venni. Előbbi vicces, mert ritkán fordul elő, utóbbi idegesítő, ha nap mint nap ezzel találkozik az ember. Nagyok az ugrások az egyes felszereltségek között, amit az Active alapszintnél még részben indokol, hogy csak 125 lóerős motort és fronthajtást kap. A következő lépcsőfok másfél millióval többe kerül, az Ambition szinthez képest további szűk egymillió a Style felára. Nem enyhít a lépcsőkön, mert mindegyik változathoz egységesen jár 600 000 Ft-os árkedvezmény. Az extrákkal érdemes hosszasan elidőzni, csomagban például sokkal kedvezőbb lehet a felár: például az AreaView kamerarendszer önmagában 250 190 Ft, a 316 230 Ft-os parkolósegéddel együtt viszont csak 443 230 Ft-ot kell értük fizetni. A 8 colos Amundsen érintőképernyős fejegység mindössze 97 790 Ft-ba kerül, de aki navigálni is akar, az további 101 600 Ft-ot fizethet a térkép-adatbázisért. Távolságtartó tempomatból is kétféle van, 88 900 Ft-ért 160 km/óráig, 196 850 Ft-ért 210 km/óráig működő rendszert kapunk – itt érdemes megjegyezni, hogy a legerősebb, 190 lóerős dízel kivételével egyik Kodiaq sem tudja elérni ezt a tempót.

Aszfaltozott és földúton is jól érzi magát a Kodiaq, ám az Off-Road menetprogram ellenére sem terepjáró

Tetszett
• tágas belső
• csendes, kényelmes haladás
• könnyű vezethetőség

Nem tetszett
• nyöszörgő kapaszkodók
• sávtartó segéd (nem csak az ő hibája)
• feszes rugók

Összegzés
Nagyon várták már a vásárlók ezt a Škodát, meg is rohanták miatta a kereskedéseket. Érthető, mert tágas, kényelmes autót kapnak a pénzükért, akár +2 üléssel a csomagtartóban – a csehek régóta nem kínáltak ilyen autót. A kedvező ár mögött részben az áll, hogy rengeteg biztonsági felszerelésért is felárat kell fizetni, szóval nem ússza meg alapos utánaszámolgatások nélkül, aki netán a vetélytársakhoz akarja hasonlítani az árakat.

Škoda Kodiaq 2.0 TDI 4×4 DSG
Összlökettérfogat: 1968 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 110 kW (150 LE) 3500-4000/perc
Max. forgatónyomaték: 340 Nm 1750-3000/perc
Hossz./szél./mag.: 4697 mm
Tengelytáv: 2791 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1586/1576 mm
Fordulókör: 11,6 m
Saját tömeg/teherbírás: 1783/677 kg
Csomagtér: 270/560-765/2005 l
Üzemanyagtank: 60 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 10,1 s
Max. sebesség: 192 km/h
Város/országút/vegyes: 6,7/5,1/5,6 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,9 l/100 km
CO2-kibocsátás: 147 g/km
A modell alapára: 7 043 650 Ft (1.4 TSi Active, 125 LE)
A tesztelt verzió ára: 10 014 330 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!